InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Voetreflectietherapie

Voetreflectietherapie

Bij een voetreflectiebehandeling worden speciale bereiken van de voetzool, de zogenoemde reflexzones, masseert. Deze zones worden bepaalde organen toe geordend, die door de massage positief beïnvloedt worden, zodat ziektes verhindert worden. Reden voor deze therapie is het besef dat de zogenaamde levensenergie in bepaalde banen door het lichaam vloeit.

Geschiedenis

De massagetechnieken van de traditionele Chinese geneeskunst berusten op de behandeling van individuele bereiken, die de gezamenlijke energievloeiingen van het lichaam sturen. De Amerikaan William Fitzgerald leerde begin van de jaren ’20 bij de indianen, in Midden- en Noord-Amerika, de technieken van de voetreflectiemassages kennen. Fitzgerald schreef deze op en breidde het uit. Van daar uit breidde de techniek zich naar Europa uit. In de jaren ’30 breidde de masseuse Eunice Ingham de grondtechniek uit, die vandaag de dag wordt toegepast bij een reflectiezone behandeling.

De basis

De behandeling van de reflectiezones gaat daarvan uit, dat alle organen en structureren van het lichaam bepaalde bereiken op het lichaamoppervlak toe geordend zijn. Het lichaam is in tien verticale en drie horizontale zones onderverdeeld. Therapeuten gaan ervan uit dat de levensenergie bij een gezond mens ongehinderd deze bereiken doorlopen. Als de energietoevoer echter langere tijd ‘vastgelopen’ is, is de gezondheid beschadigd en kunnen ziektes ontstaan. De reflectiezones behandeling zal zulke ‘vastgelopen’ gebeurtenissen en blokkades oplossen, zodat het energetisch systeem weer harmonisch is.

Uitvoeren

De reflectiebehandeling is een prikkeltherapie. Door massage worden vastgelegde reflexzones die zich op het lichaamoppervlak bevinden en met bepaalde innerlijke organen in verbinding staan, stimuleert. De prikkelingen worden aan de organen doorgegeven, ondanks dat alleen bepaalde lichaamsdelen masseert worden, echter de werking beïnvloedt het hele mens.

De masseur voelt met zijn handen waar de huidstructuur anders is en aan welke plekken, door sterke druk uit te oefenen, pijn veroorzaakt wordt. Er wordt begonnen met oppervlakkige, aangezette wrijvingen. Steeds beide voeten worden behandeld, omdat volgens de theorie van reflectiezonemassage vele organen in beide voeten bevinden. De masseur drukt en trekt de tenen, voetzolen en voetranden. Om verhardingen te breken, worden vele plekken ook met de vingertoppen of nagels behandeld.

Een behandeling duurt meestal drie kwartier. Veel therapeuten bieden behandelingsseries aan van tien tot twaalf afspraken, waar een paar dagen tussen zit.

Voor wie is voetreflectie therapie?

De behandeling wordt bij patiënten met:
  • astma
  • migraine
  • uitputting
  • hoofdpijn
  • slapeloosheid
  • artritis
  • gewrichts- en ruggenwervelklachten
  • functiestoornissen van organen
  • hormoonstoornissen
  • klachten in de overgang
ondergaan.

Bij Multiple sclerose (MS) heeft de voetreflectie behandeling vaak een positieve werking gegeven.

Risico’s en complicaties

Personen met bot- of gewrichtsklachten in het gebied van de voeten, dienen afstand te nemen van een voetreflectie behandeling. Ook bij een acute infectieziekte zullen geen reflectiemassages ondergaan worden, de opwekking van het autonome zenuwstelsel door de therapie kan de klachten versterken. Bovendien zal de therapie bij open wonden in het gebied van de voeten ook vermeden moeten worden.
Gerelateerde artikelen
Metamorfose TherapieMetamorfose TherapieMetamorfose therapie is een vorm van reflexzone therapie waarbij de voeten, de handen en het hoofd worden behandeld. Doo…
Het Rett syndroom: behandeling & therapieHet Rett syndroom: behandeling & therapieIn een ander artikel staat geschreven wat het Rett syndroom nou eigenlijk is, met de daarbij horende symptomen. In dit a…
Elektroconvulsie therapie (shock therapie)Elektroconvulsie therapie (shock therapie)Een depressie wordt doorgaans behandeld met antidepressiva. Er zijn echter ook niet-farmacologische behandelingen van de…
Pijnklachten zelf oplossen met Triggerpoint MassageHeeft u last van rsi, frozen shoulder, tennisarm, golfersarm, muisarm, pijn in knie of voet, nek en schouderklachten, la…
Massage paard, effecten en voordelenMassage bij paarden komt steeds meer voor in de dagelijkse verzorging van het paard. Het masseren van het paard pretende…
Bronnen en referenties
  • Die andere Medizin, Stiftung Warentest
  • Leitfaden Naturheilkunde, Urban & Fischer

Reageer op het artikel "Voetreflectietherapie"

Reacties

Karel Lanser, 22-01-2018 15:26 #3
Na dit gelezen te hebben vraag ik mij af of het mij zou kunnen helpen met absolute slaapstoornis, zonder drank of slaap pillen slaap ik geen moment en met deze middelen is het maar een paar uur, soms helpt dat ook niet, om radeloos van te worden en dit duurt reeds jaren. Na bezoeken aan dokters en klinieken is er geen oplossing aan gedragen. Nu lees ik dat voetreflectie zou kunnen helpen? Heeft U daar ervaring mee? Het is mij veel waard om een keer echt te slapen! Graag Uw advies waarvoor bij voorbaat mijn dank!

Anita, 16-09-2008 14:06 #2
Ik zou graag willen weten in welke steden van Zuid-Holland de voetreflectietherapie wordt toegepast. Reactie infoteur, 16-09-2008
Anita,

Ik heb even voor je op Google gekeken en heb de volgende adressen gevonden:

- Maaike Lafarre in Den Haag
Email: praktijk@reflexzone-therapie.nl

- Fenna in Barendrecht
Email: fennaversteeg@hotmail.com
Tel.nr.: 06-48409112

- M. Ruward in Veenendaal (Utrecht)
Tel.nr.: 0318-751288
Niet in Zuid-Holland, maar in de buurt

Hoop dat je er wat aan hebt!

Succes!
Groetjes, Jootje

Helene Bos, 14-09-2008 23:14 #1
Ik heb pijn tussen /onder de derde teen.
Wat kan dat zijn?
Bestaat er een afbeelding van de voet met de betekenis t.a.v. de betrefende organen? Reactie infoteur, 16-09-2008
Dag Helene,

Het beste is om een bezoek te brengen aan een arts. Deze kan zeggen wat er aan de hand is.

Misschien dat de arts ook een plaatje heeft van de organen in de voet. Op Google kon ik zo snel niks vinden.

Succes ermee!
Groetjes, Jootje

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 02-11-2007
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!