InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Yoga voor iedereen

Yoga voor iedereen

Yoga voor iedereen Yoga is geen godsdienst maar een Oosterse wetenschap. Het wil letterlijk zeggen “verenigen” en “beheersen” en is in principe voor iedereen geschikt. Hoewel velen aan moeilijke oefeningen voor lichaam en ademhaling denken, is yoga veel meer dan dat.

Oorsprong

Van oorsprong is het een hindoeïstische filosofie. Deze leert het samenspel van de geest, het lichaam en het gevoel te beheersen. Het ultieme is dan om de vereniging met God te bereiken.

Hatha yoga

Wat wij echter yoga noemen is een gedeelte hieruit wat we Hatha yoga noemen. Het betreft hier een serie aan oefeningen wat de geest en het lichaam doet beheersen of noem het de kunst van de totale ontspanning.
Het verschil met andere oefeningen voor het lichaam is dat het absoluut niet gaat om een prestatie neer te zetten, maar je gaat met de oefeningen zover als je lichaam het toelaat en het goed voelt. Je verdiept je in de oefening waar je op dat moment mee bezig bent en voelt hoever je met je lichaam kunt gaan. Je ademhaling trek je zoveel mogelijk naar die plaats en laat daar het werk voor je lichaam doen. Het klinkt vaag, maar Hatha yoga moet je doen, ondervinden en is dan ook niet in uit een boek te leren.

De stelsels en geledingen

Hatha yoga vormt de basis en dit is in 4 herkenbare stelsels ingedeeld, t.w.:
  • Onderzoek langs de weg van het intellect (Jnana yoga)
  • Liefde en toewijding (Bhati yoga)
  • Handelen zonder gehechtheid en zonder eigen belang (Karma yoga)
  • De naar binnen gerichte concentratie (Raja yoga)

Deze laatste kent vervolgens weer 8 geledingen, t.w.:
  • Onthoudingen: geweldloosheid, waarheid, niet stelen, kuisheid en afzien van bezittingen (Yama)
  • Voorschriften: lichamelijke reinheid, brand van allerhoogste vreugde, brandende ijver, zelfbeschouwing, overgave tot de aanbidding van Ishvara (Niyama)
  • Lichamelijke oefening (Asana)
  • Ademhaling (Pranayama)
  • Terugtrekking in de zintuigen (Pratyahara)
  • Concentratie (Dharana)
  • Meditatie (Dhyana)
  • Volledige overgave (Samadhi)

Voor wie?

Hatha yoga is in principe voor iedereen geschikt. Ben je te zwaar, dan kan je nog steeds meedoen, de oefeningen werken op een dusdanige manier dat je goed naar je lichaam luistert en bekijkt wat haalbaar is. Zodra je lichaam een bepaalde oefening niet aan kan of de houding niet prettig voelt, stop je of geeft de instructeur je een alternatief.
Voor iedereen geldt echter dat het goed is eens een proefles mee te maken. Je voelt alleen op deze manier of dit iets voor je kan zijn.

De oefeningen lijken in het begin ook wel bizar, maar gaandeweg merk je wat de oefeningen met je doen. Je focus op een lichaamsdeel, je bijbehorende ademhaling en daarna je totale ontspanning. Typisch te constateren dat je na een uur Hatha yoga niet het idee hebt dat je moe bent van de oefeningen, na een uur stap je volledig ontspanning de zaal uit, terwijl je intensief bezig bent geweest.

Kosten

Er is geen expliciet bedrag te noemen, het is afhankelijk van de locatie, het instituut etc. De oefeningen zijn meestal 1 uur per week en de kosten kunnen variëren van 7,50 euro per les tot 20,00 euro per les. Oriënteer je goed op voorhand wat er in de omgeving is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is zwangerschapsyoga?De geboorte van een baby vraagt veel van de moeder. Zwangerschapsyoga kan helpen om je te ontspannen en je voor te berei…
Zwangerschapsgym: ademhaling, ontspanning en houdingZwangerschapsgym: ademhaling, ontspanning en houdingMet zwangerschapsgym worden lichamelijke oefeningen gegeven die gericht zijn op de zwangerschap en de bevalling. Hoewel…
Met yoga ontspannen en energiek de dag startenMet yoga ontspannen en energiek de dag startenYoga is het “zweverige” tijdperk voorbij en wordt inmiddels voor vol aangezien. Dat is ook niet zo gek, want mensen die…
Discipline van geest en lichaam in YogaDiscipline van geest en lichaam in YogaDiscipline van de geest en het lichaam vormt de essentie van yoga. Vele beoefenaars van yoga ervaren dat zonder een goed…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Yoga voor iedereen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-02-2010
Subrubriek: Diversen
Special: Yoga
Medische informatie…
Schrijf mee!