InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Wat is zwangerschapsyoga?

Wat is zwangerschapsyoga?

De geboorte van een baby vraagt veel van de moeder. Zwangerschapsyoga kan helpen om je te ontspannen en je voor te bereiden op de bevallen. Je kunt zelf beslissen hoe lang je in de houdingen wilt blijven. Let daarbij op de grenzen die je lichaam aangeeft.

Waarom zwangerschapsyoga?

Zwangerschapsyoga is een alternatief voor zwangerschapsgym. Het geeft oefeningen die je vertrouwd maken met de adem en om die te gebruiken als instrument voor ademhaling, ontspanning, concentratie en kracht. Je wordt je bewust van je lichaam en leert om te voelen wat je lichaam van je vraagt tijdens de bevalling. Je vertrouwt dan op je lichaam, in plaats van op je verstand.

Door het doen aan zwangerschapsyoga, verbetert de vochtcirculatie. Ook helpt zwangerschapsyoga om de ruggengraat soepel te houden en chronische stress weg te nemen. Je voelt meer bewegingsvrijheid en dit werkt in je voordeel tijdens de bevalling. Je bent ook beter in staat om weeën op te vangen.

Niet zweverig

Bij veel sportscholen kun je yogalessen volgen. Toch zijn er nog steeds mensen die denken dat het "zweverig" is. Maar (zwangerschaps)yoga is juist heel praktisch. Je leert ademhalingstechnieken die tijdens de bevalling goed van pas kunnen komen. Het maakt je sterk in lijf en geest.

Inhoud van de lessen

De oefeningen die in de zwangerschapsyoga lessen aan bod komen, zijn de volgende:
  • Verschillende ademhalingsoefeningen
  • Versoepeling en versteviging van spieren
  • Het verschil leren voelen tussen spanning en ontspanning
  • Aandacht voor het bekken en de bekkenbodem
  • Eenvoudige massagetechnieken, voor tijdens de bevalling

Wanneer beginnen met zwangerschapsyoga?

Je kunt beginnen met zwangerschapsyoga als je drie maanden zwanger bent. Je leert om te vertrouwen op je lichaam en te doen wat je moet doen als het van je gevraagd wordt. Ook leer je technieken aan om het lichamelijke ongemak te verlichten.

Zo leer je om te gaan met de volgende problemen die tijdens de zwangerschap kunnen ontstaan:
  • Lage rugpijn.
  • Spataderen. Veel bewegen en het uitvoeren van yoga-oefeningen helpt tegen spataderen.

Het verschil tussen zwangerschapsyoga en “gewone” yoga

Als je al aan yoga deed voor de zwangerschap, kun je hier gewoon mee doorgaan. Door regelmatig yoga en ontspanningsoefeningen te doen, ben je in staat te ontspannen. De houdingen die aangenomen worden tijdens zwangerschapsyoga, zijn gericht op natuurlijke bewegingen tijdens een bevalling. Die helpen om bijvoorbeeld weeën op te vangen en om de ademhaling te beheersen.

Aanmelden voor zwangerschapsyoga

Als je je aan wilt melden voor zwangerschapsyoga, kun je terecht bij verschillende privédocenten en speciale yogascholen.
Gerelateerde artikelen
Cursus tijdens de zwangerschap: ZwangerschapsyogaHet is aan te raden om tijdens de zwangerschap een cursus te doen. Deze cursus bereidt je voor op de bevalling, de komst…
ZwangerschapsyogaZwangerschapsyoga is een variant van yoga speciaal ontwikkelt voor zwangere vrouwen. Tijdens de zwangerschap verandert h…
Angst voor de bevallingAlle zwangere vrouwen hebben er in meer of mindere mate last van: opzien tegen of angst hebben voor de bevalling. Het is…
Zwangerschapsgym: ademhaling, ontspanning en houdingZwangerschapsgym: ademhaling, ontspanning en houdingMet zwangerschapsgym worden lichamelijke oefeningen gegeven die gericht zijn op de zwangerschap en de bevalling. Hoewel…
Zwangerschapscursussen op een rijtjeZwangerschapscursussen op een rijtjeWanneer je zwanger bent ondergaat je lichaam vele veranderingen. Hierdoor kunnen er vervelende klachten ontstaan. Het is…

Reageer op het artikel "Wat is zwangerschapsyoga?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 24-09-2010
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!