InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Angst voor de bevalling

Angst voor de bevalling

Alle zwangere vrouwen hebben er in meer of mindere mate last van: opzien tegen of angst hebben voor de bevalling. Het is ook wel logisch, hoewel iedere bevalling en iedere vrouw anders is, er is één ding dat voor iedereen hetzelfde is: bevallen doet pijn. Wanneer je voor de eerste keer moet bevallen of wanneer een eerdere bevalling traumatisch is geweest, kan de angst nog heviger zijn. Maar je kunt wat aan doen! Hier volgen een aantal tips om de stress voor je bevalling te lijf te gaan.

Neem je angst serieus

Onderken dat je zenuwachtig bent, neem je angst serieus en steek je kop niet in het zand. Bedenk dat het heel normaal is om op te zien tegen de bevalling en dat het beslist niet iets is om je voor te schamen.

Praat erover met bekenden

Erover praten lucht op. Vraag eens een aantal moeders in je omgeving naar hun ervaringen. Maar kijk wel uit wie je uitkiest om mee te praten: je hebt niets aan allerlei dramatische horrorverhalen.

Praat erover met je verloskundige/gynaecoloog

Het is prettig voor je verloskundige of je gynaecoloog dat hij of zij weet wat er bij jou speelt. Dan kan er rekening mee worden gehouden. Daarbij is het voor jezelf ook prettig dat je je niet ‘groot’ hoeft te houden. Waarschijnlijk kan je verloskundige/gynaecoloog met zijn of haar expertise al een aantal van je angsten en/of vragen wegnemen.

Laat je goed voorlichten

Kennis is macht. Als je weet hoe een normale bevalling in zijn werk gaat, als je weet wat er in je lichaam gebeurd, voel je je zekerder en minder angstig. Wanneer je in het ziekenhuis moet bevallen is het misschien een goed idee om (indien mogelijk) eens een kijkje te nemen om de kraamafdeling en verloskamer.

Denk na en maak afspraken over pijnbestrijding

Als je aan het bevallen bent en je kunt de pijn niet meer verdragen dan zijn er verschillende pijnbestrijdingsmethoden. Hoe denk je over pijnbestrijding tijdens de bevalling (wil je het en wanneer wil je het?) en welke methode heeft je voorkeur? Informeer ook bij je verloskundige/gynaecoloog hoe hij/zij erover denkt en wat mogelijk is. Het kan heel geruststellend werken wanneer de afspraken die jullie hierover maken in je dossier vermeld worden.

Ontspanningsoefeningen, meditatie, zelfhypnose

Er zijn heel wat methoden die je kunnen helpen je wat de ontspannen tijdens de bevalling. Oefen van tevoren in de voor jou prettigste en effectiefste methode.

Geef je op voor zwangerschapsgym/zwangerschapsyoga

Met zwangerschapsgym of zwangerschapsyoga sla je een paar vliegen in één klap: je praat met andere zwangeren over je vragen en angsten, je wordt goed voorgelicht over de bevalling en je leert wat ontspanningsoefeningen.

Maak een bevallingsplan/wenslijst

Maak ruim van tevoren een lijst met de wensen die je hebt. Wie wil je bij de bevalling hebben? Wil je liggend bevallen of op de baarkruk? Wil je wel of geen pijnbestrijding? Wil je tijdens de weeën nog onder de douche of in bad? Waar moet diegene die je begeleidt aan denken? Bespreek je lijstje met de mensen die bij je bevalling aanwezig zullen zijn.

Zorg dat alles geregeld is

Het mooiste is als je twee weken voor je bevalling ‘klaar’ bent en van je rust kunt genieten. Je gaat een stuk rustiger de bevalling in als je huis aan kant is, het geboortekaartje zover mogelijk klaar is, de opvang van je eventuele andere kinderen geregeld is, je ziekenhuiskoffertje ingepakt is, de babykamer op orde is enzovoorts.

Toxofobie

Wanneer de angst voor de bevalling extreme vormen aanneemt spreekt we van toxofobie. Toxofobie is er in sommige gevallen de oorzaak van dat sommige vrouwen kinderloos blijven. Een voorbeeld daarvan is de actrice Helen Mirren (The Queen), zo vertelde zij onlangs in een interview op de Australische televisie. Zangeres Christina Aguilera was zo bang voor de bevalling dat haar zoontje Max met een keizersnede
© 2010 - 2019 Alba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Is de bevalling echt zo pijnlijk?Is de bevalling echt zo pijnlijk?De meeste zwangere vrouwen zijn bang voor de bevalling. Ze zien vooral erg op tegen de pijn. Vooral vrouwen die voor de…
Cursus tijdens de zwangerschap: ZwangerschapsyogaHet is aan te raden om tijdens de zwangerschap een cursus te doen. Deze cursus bereidt je voor op de bevalling, de komst…
De ontwikkeling van je baby; 22 weken zwangerIn week 22 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 450 gram en is ongeveer 29 centimeter lang. Vrijwel alle zwangere vr…
Je (goed) voorbereiden op een bevallingJe (goed) voorbereiden op een bevallingJe goed voorbereiden op een bevalling, in praktisch en emotioneel opzicht, is belangrijk. Zeker wanneer je angst hebt vo…
Pijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje of staartbeen komt vaak voor tijdens de zwangerschap, maar ook na de bevalling. Een van de redenen…
Bronnen en referenties
  • www.nieuwsblad. be (toxofobie)
  • www.kindjeopkomst.nl
  • Het negen maanden boek geschreven door Gemma Boorman

Reageer op het artikel "Angst voor de bevalling"

Infoteur: Alba
Gepubliceerd: 13-10-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!