InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > De ziel in gewicht

De ziel in gewicht

De ziel in gewicht Wanneer de mens sterft, verliest deze ongeveer 21 gram van zijn gewicht. Volgens sommigen zou dit te verklaren zijn aan de ziel die bij de sterfte het lichaam verlaat. Maar is dit ook daadwerkelijk het geval?

De ziel

De ziel is niet iets tastbaars. De ziel wordt gezien als de drager of uitdrukking van de geest van de mens. Sommigen denken dat de ziel datgene is wat na het sterven het lichaam verlaat en overgaat naar de hemel. Volgens anderen wordt de ziel vanuit de hemel naar de aarde gestuurd om te leren. De ziel bespreekt dit voor zijn vertrek naar de aarde met de aartsengelen. Bij de geboorte is de mens waarin de bewuste ziel zit, vergeten wat de opdracht was, maar zal wel leren. Na het overlijden keert de ziel terug in de hemel om daar bij te komen van alle ervaringen. In dit geval zou de ziel weer opnieuw kunnen terugkeren naar de aarde, in een ander lichaam. Maar dan lopen we vooruit op reïncarnatie.

Onderzoek naar het gewicht

Er was een Amerikaanse arts, Dr. Duncan MacDougall, die in het begin van de 20e eeuw onderzoek deed naar de ziel. Hij wilde graag weten of deze daadwerkelijk bij het overlijden het lichaam verlaat.

Dr. Duncan MacDougall maakte een bed dat een soort van weegschaal was. Degene die erop lag, kon continue gewogen worden. Vervolgens koos hij zes terminale patiënten uit die op het bed lagen tijdens hun laatste dagen. De patiënten werden voor, tijdens en na hun overlijden gewogen. Opvallend was dat bij alle zes de patiënten een gewichtsverlies van ongeveer 21 gram optrad, direct na het overlijden.

Het gewicht van 21 gram was een gemiddelde en gebaseerd op het eerste testresultaat (21.3 gram), want soms was het beduidend meer of minder. Maar de mythe van de 21 gram is wel altijd door blijven bestaan. De arts deed deze test overigens ook met een aantal honden, waarbij het gewicht na het overlijden niet omlaag ging. In dit geval zou dit dus zeker kunnen verklaren dat het om de ziel gaat en niet om lucht of andere stoffen die na het overlijden ontsnappen aan de lucht. Immers, dan zouden honden ook na het overlijden lichter moeten worden.

Twijfel

Toch wordt er sterk getwijfeld aan de testresultaten van de onderzoeker. Volgens sommigen zou de weegschaal niet goed werken of waren het aantal onderzochte patiënten te weinig om een duidelijk testresultaat weer te geven.

Stoffelijk

Een ziel is niet stoffelijk, niet tastbaar, niet aan te raken. De ziel is zoiets als liefde: het is er maar je ziet het niet. Waarom de ziel dan een gewicht zou hebben, zou te maken hebben met de massa. Het gewicht van de ziel zou ontstaan uit een magnetisch aantrekkingskracht. Maar dit verklaart dan niet waarom het verschil in gewicht zo groot is bij de zes onderzochte terminale patiënten De huidige wetenschap weet nog steeds niet waar het gewichtsverlies direct na het overlijden vandaan komt. Zolang er dus geen nieuw onderzoek of tastbaar bewijs komt, blijft de huidige verklaring van Dr. Duncan MacDougall staan.

Film met Sean Penn

Over het gewicht van de ziel is een film gemaakt. Deze film, een drama, draagt de titel 21 Grams en komt uit 2003. Met onder andere Sean Penn. De film is gebaseerd op de onderzoeken van de Amerikaanse arts MacDougall.
Gerelateerde artikelen
Hoe Madonna begonDeze artiest is over de hele wereld wel beroemd. Zij het om haar veranderende uiterlijk of omdat ze al jaren meedraait i…
Calorieën in je avondeten: vlees, vis en groenteCalorieën in je avondeten: vlees, vis en groenteDe kern van alle diëten (Sonja Bakker, Atkins etc) is minder calorieën innemen dan je verbruikt. Je kan dus zelf afvalle…
Madonna, the Queen of Pop, de beginjarenOp 16 augustus 2008 is ze vijftig geworden, maar nog steeds kan ze zich meten met de jonge sterren. Madonna veroverde ee…
Madonna: haar toyboys, twee echtgenoten en zes kinderenMadonna: haar toyboys, twee echtgenoten en zes kinderenDe Amerikaanse zangeres, danseres en actrice Madonna Louise Veronica Ciccone is één van de meest succesvolle soloartiest…
Bronnen en referenties
  • http://www.moviemeter.nl/film/15033

Reageer op het artikel "De ziel in gewicht"

Reactie

Jos, 30-01-2017 10:08 #1
Al lang houdt het me bezig. Ergens heb ik ooit gelezen van een gewichtsverlies bij mensen van ca 7 gram. Dat heb ik geprobeerd te verklaren. Op een weegschaal staand (een heel goede) dan zie je bij het ademhalingsproces de schaal ongeveer 7 gram uitslaan bij inademen en eveneens datzelfde gewicht afnemen met ca 7 gram bij uitademen. De laatste adem zou dus ca 7 gram kunnen bedragen.

Nu lees ik iets van ca 21 gram. Op zich best wel interessant. Enig idee hoeveel gegevens 21 gram kan bevatten aan bits en bites. Ook ik heb een ervaring dat in een flits mijn leven aan mij voorbij trok. Ik kan me zelf voorstellen dat bij overlijden de ziel (of geest, whatever) het lichaam verlaat. Dat zou dan in de vorm van een "energie" moeten zijn. Een degelijke vorm laat zich niet isoleren en kan zich vrijelijk verplaatsen met de snelheid die hoger licht dan die van het licht zelf. Denk daarbij aan universa ipv universum en er gaat een schat aan mogelijkheden open om eens over te filosoferen, toch?!

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 22-09-2010
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 1
Schrijf mee!