InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Depressie door welvaart en gelukreclame?

Depressie door welvaart en gelukreclame?

Depressie door welvaart en gelukreclame? In de uitzending van het programma VPRO Thema 'Iedereen depressief?' op dinsdag 28 december 2010 stelt Jules Tielens, psychiater dat depressie een welvaartsziekte is. Volgens Joop de Jong, hoogleraar culturele en internationale psychiatrie aan de Vrije Universiteit Amsterdam wordt depressie o.a. veroorzaakt door een obsessie naar geluk. Over de vraag of er een relatie is tussen depressie en welvaart dan wel gelukreclame? En over de Depressie Zelftest van het Fonds Psychische Gezondheid.

Depressie en welvaart

“Welvaart is een toestand van voorspoed, van volle behoeftebevrediging, gunstige ontwikkeling in maatschappelijk en economisch opzicht, zowel met betrekking tot een persoon als tot de gemeenschap.” Dit staat in het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal, de Van Dale.

In de regeringsverklaring van het nieuwe kabinet van VVD en CDA zegt minister-president Rutte op 26 oktober 2010: “Maar er is geen enkele reden om bij de pakken neer te zitten. Nederland heeft alles in huis om toonaangevend te zijn in Europa en de wereld. Nederland is de 16e economie ter wereld, de 5e investeerder, de 2de landbouwexporteur en de 7e handelsnatie.”
Toch telt Nederland circa 800.000 mensen, die aan depressiviteit leiden. Hoe kan dat dan?

In het boek “Gezond & vitaal oud worden” toont H. de Valk aan de hand van vier volken en de moderne wetenschap de zes grote oorzaken van ziekte en veroudering aan. Het wordt duidelijk, dat ‘Welvaart en keuzemogelijkheden’ kunnen leiden tot Hyperaciditeit (zuur basen evenwicht), Ontsteking, Oxidatie, Overbelasting van het stress-systeem, Overbelasting van de alvleesklier en Overbelasting van de darm. Ontsteking en Overbelasting van het stress-systeem dragen weer bij aan het ontstaan van een depressie.

Depressie en geluksreclame

Op elke hoek van de straat staan tegenwoordig tijdschriften met titels als: Happinez, Flow, Psychologie Magazine, Yoga en Onkruid Magazine.

Op de televisie komen programma’s als: Met geluk geboren (Labyrint, 24/3/2010), Gelukswetenschappers: Hoe word je gelukkig? (EénVandaag, 8/10/1200), 21 Manieren om gelukkig te worden (KRO, 1/11/2010) en Op zoek naar Geluk (v.a. voorjaar 2011). Allemaal gericht op het ons beter doen voelen en ook op manieren voor het vinden van geluk. Klapstuk is misschien nog wel het tv-programma ‘Boer zoekt vrouw’, waar week in week uit het geluk van een ander kan worden bekeken.

En dan zijn er nog de geluksdocenten en geluksprofessoren. Er is zelfs een opleiding tot Geluksdocent.

Alles bij elkaar lijkt het wel reclame voor geluk. Iets wat dus kan worden gekocht, maar dat is natuurlijk niet zo. Programma’s op tv, etc. voeden echter wel een obsessie voor geluk.

Geluk is niet te koop

Gelukkig betekent volgens de Van Dale ‘geluk genietend’ en ‘tevreden in het behaaglijke gevoel van bevredigde wensen’. Eén bevredigde wens kan dus al gelukkig maken. Welvaart en keuzemogelijkheden bieden echter meer, waardoor het willen wordt vergroot, maar de kans op bevrediging niet altijd aanwezig is. Want bevrediging zit ‘m niet in kwantiteit, maar in kwaliteit.

Is geluk nu zo moeilijk om te vinden, dat er zoveel over uitgezonden en geschreven moet worden? Misschien is het veel simpeler, dan alle programma’s en tijdschriften bij elkaar doen geloven. Zodat het iets natuurlijks wordt en niet opgelegd van buitenaf. Iets dat, omdat dit wenselijk is vanuit de maatschappij, óók nog bereikt moet worden? En dus weer een stressfactor met zich meebrengt.

De definitie van gelukkig verwijst naar een bevredigde wens! Iets wat vrede geeft, het handelen en denken ‘vrede doen hebben’. Dus misschien zit geluk wel gewoon in het denken en doen van dat wat als harmonisch gezien wordt?!

Fonds Psychische Gezondheid

Dit Fonds geeft betrouwbare en begrijpelijke informatie rondom depressie en angst op de websites: Depressie Centrum.nl en Nuevenniet.com. Op de site van het Depressie Centrum vindt u een Depressie Zelftest om u te helpen bij het inschatten van de ernst van de depressieve klachten.

Lees verder

© 2011 - 2017 Deinfodeler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Er zijn bij een depressie adviezen samengesteld als hulpEr zijn bij een depressie adviezen samengesteld als hulpOmdat de kans op een depressie in deze stresserende moderne tijd zeer groot schijnt te zijn -waaronder velen onder ons g…
Dipje of depressie?Dipje of depressie?Bijna iedereen voelt zich weleens somber, dat is heel normaal. Als deze dip wel erg lang duurt, kan het zijn dat je een…
Depressie: oorzaak en kenmerkenDepressie: oorzaak en kenmerkenEen depressie komt voor zowel bij kinderen als bij volwassenen. Een depressie heeft een aantal specifieke kenmerken. Nie…
Bronnen en referenties
  • Bron: http://www.rijksoverheid.nl/regering/het-kabinet/regeringsverklaring

Reageer op het artikel "Depressie door welvaart en gelukreclame?"

Infoteur: Deinfodeler
Laatste update: 17-10-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!