InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Dipje of depressie?

Dipje of depressie?

Dipje of depressie? Bijna iedereen voelt zich weleens somber, dat is heel normaal. Als deze dip wel erg lang duurt, kan het zijn dat je een depressie hebt. Gelukkig is een depressie goed te behandelen!

Een dip of een depressie

Tijdens de puberteit maak je een hoop veranderingen door. Je kunt soms heftige gevoelens hebben! Je hebt weleens van die dagen dat je je erg somber voelt en nergens zin in hebt; geen zin in school, sport, of werk. Het liefst zou je de hele dag in je bed blijven liggen. Meestal gaat dit gevoel na een paar dagen weer over, maar als het weken of langer duurt, kan het zijn dat je een depressie hebt. Een depressie komt vaak voor. Het kan iedereen overkomen, dis je hoeft je niet schuldig te voelen. Ongeveer één op de twintig jongeren heeft een depressie.

Kenmerken en klachten

Je voelt je bijna de hele dag somber, hebt nergens zin in en wordt (bijna) nergens meer blij van. Daarnaast kun je ook last hebben van de volgende klachten:
  • Vaak moe
  • Heel veel of slecht slapen
  • Last van hoofdpijn
  • Last van schuldgevoelens
  • Buikpijn en/of hoofdpijn
  • Eetproblemen
  • Veel nadenken over de dood
  • Onzeker

Hoe krijg je een depressie?

Het is een combinatie van verschillende oorzaken:
  • Je karakter (denk je dat dingen goed gaan, of kijk je alleen naar wat mis gaat)
  • Als er in de familie een depressie voorkomt
  • Het gebruik van alcohol, drugs of bepaalde medicijnen (zoals dieetpillen)
  • Nare gebeurtenissen. Dit kan van alles zijn bijvoorbeeld: gepest worden, als je ouders gaan scheiden of vaak ruzie hebben, als er iemand waar je veel om geeft ernstig ziek wordt of als je slachtoffer van geweld bent.

Hoe kom je van een depressie af?

Gelukkig is een depressie goed te behandelen! De eerste stap is het aan je ouders te vertellen en dan samen kijken welke oplossing het beste bij jou past.

Wat kun je zelf doen?

Wat je zelf kunt doen is op tijd naar bed gaan om meer energie te krijgen. Maak tijd vrij (ook al ben je moe) voor dingen die je echt leuk vindt zoals sporten of met de hond wandelen. Ga er op uit, doe leuke dingen met je vrienden en vriendinnen of ga bij je opa of oma langs.

Waar je hulp bij nodig hebt

Er zijn verschillende instanties waar ze je verder kunnen helpen. Praten helpt vaak heel goed, en soms zijn er medicijnen nodig om van de depressie af te komen; antidepressiva. Een depressie is een serieus probleem, maar gelukkig wel op te lossen!

Meer weten?

Er zijn diverse sites op internet te vinden waar je informatie kunt vinden zoals:
  • www.zwaarweer.nl
  • www.depri-en-dan.nl
  • www.kindertelefoon.nl
© 2014 - 2019 Nathalier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Drugsgebruik onder jongerenDrugsgebruik onder jongeren is een groeiend probleem. Er zijn meerdere oorzaken aan te duiden voor het gebruik van drugs…
Depressie en symptomenIedereen heeft wel eens een dipje. Maar als dit dipje langer blijft aanhouden kan dat overgaan in een depressie. Dit kan…
Depressief? Geen schande!Depressief - Het is een woord waar we niet gemakkelijk over spreken en als we verschijnselen vertonen dan willen we het…
Gezondheid van jongeren, pubers en tienersGezondheid van jongeren, pubers en tienersHoe ga je als ouder om met de gezondheid van je opgroeiende kind tijdens de puberteit? Waarom hebben tieners en pubers g…
Bronnen en referenties
  • http://www.zwaarweer.nl
  • http://www.depri-en-dan.nl
  • http//www.kindertelefoon.nl
  • http://www.ggzrichtlijnen.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&id=1025&richtlijn_id=85

Reageer op het artikel "Dipje of depressie?"

Infoteur: Nathalier
Gepubliceerd: 03-02-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!