Depressie en symptomen

Iedereen heeft wel eens een dipje. Maar als dit dipje langer blijft aanhouden kan dat overgaan in een depressie. Dit kan allerlei oorzaken en gevolgen hebben. Een depressie is te behandelen en kan over gaan. Volgens gegevens van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie heeft 1 op de 10 mannen en 1 op de 5 vrouwen minstens éénmaal in het leven een depressie.

Wanneer heb je een depressie?

Je hebt een depressie als je langer dan 2 weken constant somber bent. Dit somber zijn verstoort je dagelijkse functioneren. Je hebt nergens geen zin meer in, en voelt je constant ongelukkig. Zelfs als iemand die depressief is dingen gaat ondernemen die hij normaal gesproken plezierig vindt, voelt hij daar niks bij. Het liefst wil je de hele dag in bed blijven liggen.

Naast deze hoofdklacht kun iemand last hebben van:
  • Constant moe zijn
  • Weinig energie
  • Weinig of juist veel eetlust
  • Slaapstoornissen
  • Angsten
  • Concentratieproblemen
  • Gedachten over de dood
  • Zelfdoding

Soorten depressie

Depressies kunnen mild zijn of zwaar. Mensen die ernstig depressief zijn, denken vaak aan de dood. Soms blijft dit niet alleen bij denken; dit kan ook leiden tot zelfdoding. Ze zijn zo ongelukkig dat de dood de enige oplossing lijkt. Dan zijn ze van alle angsten en alle pijn af. Per jaar zijn er naar schatting 1200 mensen die een einde maken aan hun leven. Het aantal suïcidepogingen ligt op ongeveer 30.000.

Hieronder de bekendste soorten van depressie

Manische Depressie Stoornis

Deze stoornis kenmerkt zich door afwisseling tussen depressieve en manische periodes. Deze stoornis wordt ook wel bipolaire stoornis genoemd. In de manische perioden is de persoon heel erg vrolijk, actief en voelt zich alsof hij de wereld aan kan. In de depressieve periodes is hij heel erg somber. Deze periodes kunnen langzaam ontstaan maar ook snel opkomen (binnen een dag). Het is niet zo dat de periodes evenveel voorkomen. Het kan best zijn dat iemand eerst 3 depressieve periodes heeft, voordat hij een manische periode krijgt.

Symptomen Manische periode
  • Geen slaap nodig hebben
  • Veel energie hebben
  • Vaak druk zijn
  • Veel zelfvertrouwen hebben
  • Makkelijk contact leggen
  • Opgewonden en vrolijk zijn
  • Bij tegenwerking snel boos en geprikkeld

Symptomen depressieve periode
  • Continue vermoeid zijn
  • Besluiteloosheid
  • Geen of laag zelfvertrouwen
  • Geen belangstelling voor anderen
  • Geen belangstelling voor hobby’s en leuke dingen
  • Concentratieproblemen
  • Slaapproblemen
  • Eetproblemen

Postpartum depressie

Deze depressie wordt ook wel postnatale depressie genoemd. Dit betekent dat je depressief wordt nadat je bevallen bent.
Het is logisch dat je wat emotioneler bent na de bevalling. Je lichaam maakt grote veranderingen mee en de baby heeft veel zorg nodig. De meeste vrouwen zijn na de bevalling prikkelbaar, hebben last van huilbuien en hebben slaapproblemen.
Maar bij sommige vrouwen blijft dit maandenlang zo, en dat dit noem je dus een postpartum of postnatale depressie.

De meest voorkomende klachten bij deze depressie zijn:
  • Sombere stemming
  • Geen plezier beleven aan de baby
  • Geen moedergevoelens hebben
  • Vermoeidheid
  • Huilbuien
  • Slaapgebrek
  • Gebrek aan eetlust, of juist overdreven eetlust
  • Weinig zelfvertrouwen
  • Leeg voelen van binnen
  • Angsten

Oorzaak depressie

Er is niet 1 duidelijke oorzaak van een depressie. Vaak is het een combinatie van biologische, sociale en psychische factoren.

Biologische factoren

De belangrijkste biologische factor is erfelijkheid. In sommige families komen depressies vaker voor dan in andere. Kinderen van ouders met depressie hebben bijna 3 maal zoveel kans om zelf de stoornis te krijgen dan kinderen van andere ouders.

De hersenen bevatten stoffen (neurotransmitters) die een belangrijke factoren zijn voor onze emoties, eetlust en concentratievermogen. Enkele neurotransmitters blijken uit onderzoek vooral belangrijk voor onze stemming, namelijk serotonine en noradrenaline. Zo heeft onderzoek ook aangetoond dat veel mensen die een depressie hebben een te lage concentratie hebben van serotonine of noradrenaline. Misschien is dit een gevolg of juist een oorzaak.

Ook bij sommige ziektes komen depressies vaker voor bijvoorbeeld: schildklierproblemen, diabetes en hart- en vaatziekten.

Sociale factoren

Sociale factoren zijn gebeurtenissen die ervoor kunnen zorgen dat iemand depressief wordt. Bijvoorbeeld het overlijden van een dierbaar persoon of relatieproblemen. Maar ook mishandeling of misbruik kan bijvoorbeeld leiden tot een depressie. Dit hoeft niet meteen daarna te gebeuren maar dit kan ook jaren later een depressie veroorzaken.

Psychische factoren

Ook je persoonlijkheid kan van invloed zijn op het wel of niet krijgen van een depressie. Mensen die moeite hebben om steun te vragen, mensen met weinig zelfvertrouwen, perfectionisme, faalangst, etc, hebben meer kans om een depressie te ontwikkelen.

Geslacht en leeftijd

Depressie komt bij vrouwen 2 maal vaker voor dan bij mannen. Depressies komen vooral voor bij mensen tussen de leeftijd van 25 en 45 en minder bij kinderen en ouderen.

Verder komen depressies vaker voor bij:
  • Volwassen homoseksuele mannen en vrouwen
  • Mensen met een chronische lichamelijke ziekte of andere psychische stoornissen
  • Laagopgeleiden
  • Mensen zonder betaalde baan
  • Inwoners van grote steden
  • Mensen die weinig sociale steun krijgen
  • Gedetineerden
© 2008 - 2020 Maartje87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Depressief? Geen schande!Depressief - Het is een woord waar we niet gemakkelijk over spreken en als we verschijnselen vertonen dan willen we het…
Manisch-depressief, wat houdt dit nu precies in?Heel vaak wordt het syndroom manisch depressief gebruikt ook wel een bipolaire stoornis genoemd, maar wat houdt dit nu p…
Manisch-depressief: een ernstige stemmingsstoornisManisch-depressief: een ernstige stemmingsstoornisIedereen heeft periodes in het leven dat hij zich somber en neerslachtig voelt, maar kent ook periodes dat hij juist vol…
Bipolaire stoornis (manisch depressief)Bipolaire stoornis (manisch depressief)Een bipolaire stoornis is een stoornis waarbij je veel stemmingswisselingen hebt. Een ander woord hiervoor is manisch de…

Natuurgeneeskunde: Schurft, netelroosZowel schirft als netelroos zijn aandoeningen aan de huid. In het ene geval (schurft) wordt de aandoening overgebracht d…
Hoe actief is jouw geheugen; test en tipsMensen zijn soms bang als ze eens iets vergeten, doordat vergeetachtigheid het meest voorkomende symptoom van dementie i…
Bronnen en referenties
  • www.trimbos.nl

Reageer op het artikel "Depressie en symptomen"

Reacties

Geluk P. K. Ing, 01-06-2009 11:14 #2
Graag wil ik weten of sterilisatie bij de man een depressie kan veroorzaken. Is bij U hierover iets bekend; onderzoek bij hetero sex. mannen, ervaringen, enz.

Enza_9o- (infoteur), 23-03-2008 00:25 #1
Beste,
Dit was een goede uiteenzetting en leerrijk om te lezen. Ook goed leesbaar geschreven. Dank U!

Infoteur: Maartje87
Gepubliceerd: 21-03-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!