InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Manisch-depressief, wat houdt dit nu precies in?

Manisch-depressief, wat houdt dit nu precies in?

Heel vaak wordt het syndroom manisch depressief gebruikt ook wel een bipolaire stoornis genoemd, maar wat houdt dit nu precies in? Wat zijn de symptomen? Hoe weet ik of ik het ook heb of iemand in mijn omgeving? Heel veel mensen hebben last van manisch- depressieve verschijnselen. Alleen wordt het niet altijd zo genoemd, want vaak zijn het gewoon stemmingswisselingen. Iedereen heeft hier wel eens last van. De ene keer zie je alles somber en de andere keer ben je heel vrolijk en opgewekt. Mensen waarbij het syndroom manisch-depressief (MDS) is vastgesteld hebben hier ook last van, alleen zijn de pieken en dalen in vele mate erger. Het kan zijn dat die personen waarbij dit geconstateerd is voor een langere tijd manisch is en dan overslaat op depressief. Dit kan dagen de tijd hebben maar ook weken maanden en zelfs jaren. Iedereen kan last hebben van MDS. Het heeft niets met intelligentie te maken, want er zijn ook veel schrijvers, zakenmensen, acteurs, filosofen, politici en kunstenaars die last hebben van dit ziektebeeld.

Het is vaak zo dat mensen het al in zich hebben en dat het naar buiten komt wanneer iemand heel veel meegemaakt heeft, zoals de dood van een dierbare, problemen op het werk, misbruik of verkrachting. Maar ook om positieve gebeurtenissen zoals een bevalling, verliefdheid of promotie. Ook is het bij sommige mensen ook niet meteen te merken. Het is niet geheel duidelijk of dit ziektebeeld erfelijk is maar het komt wel regelmatig voor dat de kinderen van een ouder/ouders die hier last van hebben het ook hebben. Maar het wil nu niet meteen zeggen dat als een ouder hier last van heeft jij het dan ook meteen hebt. Het heeft vaak met meerdere factoren te maken dat iemand het krijgt, vaak ook met persoonlijke eigenschappen zoals moeite hebben met het oplossen van problemen, de hulp inroepen van mensen die hen kunnen helpen, heel erg onzeker zijn over je zelf.

Maar wat houdt manisch en depressief nu precies in?

Manisch

Mensen die manisch zijn, zijn vaak overdreven vrolijk en opgewekt, ze zijn vaak met van alles bezig en erg druk. Ook zijn ze vaak erg prikkelbaar en heel snel boos. Ze maken vaak veel ruzie en hebben weinig slaap nodig. 's Nachts zijn ze vaak klaar wakker en met van alles bezig. Ze hebben vaak het gevoel dat ze alles aan kunnen en doen hele impulsieve dingen zonder er bij na te denken wat hier de gevolgen van kunnen zijn zoals heel veel geld uitgeven, te hard rijden en andere gevaarlijke dingen. Ook kunnen deze mensen bijna niet stilzitten en als ze ergens mee bezig zijn, zijn ze ook bijna niet te stoppen.

Depressief

Mensen die depressief zijn, zijn vaak erg somber en zien alles erg negatief in. Zijn erg lusteloos en hebben nergens zin in. Ze liggen vaak heel de dag in bed en hebben nergens interesse in. Ze zijn vaak erg moe en willen geen contact met andere mensen. Veel van deze mensen hebben ook neigingen tot zelfmoord. sommige mensen willen ook bijna niets meer eten en andere weer heel veel. Ze hebben vaak geen zin in seks of aanraking van een ander. Ook zeggen ze vaak hun afspraken af.

Het is vaak moeilijk om goed vast te stellen of iemand nu daadwerkelijk last heeft van MDS. Hier gaan vaak jaren overheen. Ook omdat het vaak erg lang duurt voor iemand hulpverlening in roept sommige mensen wachten hier gemiddeld 5 jaar mee. Maar het is ook erg moeilijk om het bij je zelf vast te stellen want wanneer de persoon manisch is voelt hij/zij zich goed en op het moment dat zo'n persoon depressief is roept hij/zij vaak hulp in voor andere dingen zoals bijvoorbeeld geld problemen.

De diagnose wordt vast gesteld door een psychiater en door een bloedonderzoek. Het moet duidelijk zijn dat de symptomen niet komen door drugs of medicijnen gebruik. Vaak moeten de mensen een vragenlijst invullen en daaruit wijst meestal of de persoon er last van heeft en ook door de mensen er om heen zoals familie, vrienden en kennissen. Er wordt ook vaak gekeken of een van de ouders er last van heeft.

Hoe wordt dit nu precies behandeld?

MDS wordt aan de hand van medicijnen behandeld en door die mensen een structuur te geven. De medicijnen helpen de symptomen in de hand te houden maar niet om te genezen. Genezen gaat vaak niet omdat dit een psychische aandoening is. Wel blijven de personen vaak in behandeling van de psychiater of een maatschappelijk werker.

De medicijnen die de persoon krijgt is afhankelijk van de symptomen en of de persoon in een manie zit of een depressie. Bij een manie wordt vaak lithium gebruikt en vaak ook slaapmiddelen of kalmerende middelen. Bij een depressie wordt vaak olanzapine en lithium gebruikt. Valporaat wordt vaak bij allebei aanbevolen maar dit mag in Nederland niet worden voorgeschreven.

Soms worden de mensen die last hebben van MDS opgenomen in het ziekenhuis op een speciale afdeling voor psychiatrische patiënten (PAAZ-afdeling). Hier worden ze erg in de gaten gehouden, bezig gehouden en krijgen ze hun nodige medicijnen.

Als je denkt dat jijzelf of iemand die je kent dit heeft blijf er dan niet mee lopen en ga er mee naar een bemiddelaar zoals bijvoorbeeld maatschappelijk werk. Ook een dokter kan je van dienst zijn en je eventueel door verwijzen. Probeer het nooit helemaal alleen te doen je hebt de steun van familie en vrienden hard nodig. Informeer je zelf altijd goed van wat dit ziektebeeld nu eigenlijk precies inhoud en kijk wat de mogelijkheden zijn en de behandelingen. Voor de personen die met iemand moeten omgaan die last hebben van MDS is het vaak erg moeilijk maar probeer je zelf altijd goed te informeren en eventueel in contact te komen met mensen die het zelfde mee maken. Want het is absoluut niet makkelijk omdat de stemmingen zo snel om slaan. Er is ook een vereniging manisch-depressieven en VMDB die je adviezen kunnen verstrekken.
© 2009 - 2019 Kirstin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Symptomen manisch depressiefSymptomen manisch depressiefManisch depressief, ook wel bipolaire stoornis genoemd komt veel voor in onze samenleving. Het blijkt vooral voor te kom…
Manisch depressief, bipolaire stoornisDe patiënt met een bipolaire stoornis (manisch depressiviteit) heeft manische episoden afgewisseld met depressieve episo…
Bipolaire stoornis (manisch depressief)Bipolaire stoornis (manisch depressief)Een bipolaire stoornis is een stoornis waarbij je veel stemmingswisselingen hebt. Een ander woord hiervoor is manisch de…
Depressief? Geen schande!Depressief - Het is een woord waar we niet gemakkelijk over spreken en als we verschijnselen vertonen dan willen we het…
Manisch-depressief: een ernstige stemmingsstoornisManisch-depressief: een ernstige stemmingsstoornisIedereen heeft periodes in het leven dat hij zich somber en neerslachtig voelt, maar kent ook periodes dat hij juist vol…
Bronnen en referenties
  • Trimbos instituut
  • Stichting syntyche

Reageer op het artikel "Manisch-depressief, wat houdt dit nu precies in?"

Reacties

Mds, 18-07-2017 14:45 #18
Pas als de diagnose "manisch depressief" is gesteld kun je pas zeggen dat je deze psychische ziekte hebt. Dus denken dat je het hebt wil niet zeggen dat je het hebt. @Ikke @Jill @Lambert.

Probeer niet zomaar te roepen dat je "depri" bent. Ik vind het altijd vreselijk als mensen dat zeggen als ze een dagje niet zo lekker in hun vel zitten. Ikzelf heb een depressie van 2 jaar achter de rug, maar het komt nu weer een beetje terug. Daarom wil ik het verschil weten tussen manisch-depressief en depressief.

Bedankt @Theo, @Maria, @Bipolair voor de mooie woorden.

Ikke, 31-07-2014 16:36 #17
Ik weet zo goed als zeker dat mijn zoon manisch depressief is. Hij is 27 jaar, gaat niet naar afspraken bij maatschappelijk werk, de huisarts, psycholoog. Woont op zich zelf in een caravan, relatie is over, zit al maanden zonder werk, inmiddels schulden. Ik weet zo goed als zeker dat hij allerlei medicijnen slikt om te ontspannen en te slapen Illegaal gekocht. Gebruikt ook WIET. Drugs bedoel ik. Wie kan me helpen?

Theo, 05-10-2013 00:44 #16
Mijn vader oudste broers en ikzelf had, hebben MDS. Acceptatie is het beste middel om met deze aangeboren psychysche ziekte om te gaan. Verder volg ik een aantal leefregels zoals. Nachtrust is heel belangrijk, geen alcohol, geen stress, proberen een dagvulling te verkrijgen of te volgen. Medicatie getrouw zijn en blijven ook in goede tijden. Partner op hoogte stellen van goede en minder goede dagen. Op tijd naar huisarts gaan voor hulp of ondersteuning.

Martijn, 06-06-2013 08:56 #15
Er wordt gesproken over "paasafdeling". Dat zou moeten zijn PAAZ-afdeling, hetgeen staat voor Psychiatrische Afdeling Algemeen Ziekenhuis.

Jill, 26-04-2013 23:02 #14
Ik weet niet of ik hier onder val maar heb periodes dat ik me goed voel, vrolijk ben en sterk in mn schoenen sta. Ook tegenover andere mensen. Als iets me niet bevalt dan zeg ik dat. Maar heb dus ook periodes dat ik me echt rot voel, kan huilen om alles, begin over alles te twijfelen en het gevoel dat ik in de war ben. Krijg het ff niet op een rijtje. Op deze momenten ben ik ook heel stil en terughoudend en dus weer verlegen naar andere mensen, dus zeg dan niks en laat over me heen lopen. Ik ben constant moe en heb moeite met opstaan. Dit wisselt dus elke maand zowat. Nu zat ik ook te denken of het de pil kon zijn. Ik ga het nu eens bijhouden. Hoop eigenlijk dat het dat is. Maar voel me dus verschrikkelijk momenteel.

Maria, 21-12-2012 20:59 #13
Met de diagnose manische/depressief zal je altijd afgepast en afgewogen moeten leven. Het vervelendste en donkerste gedeelte van een depressieve is het elke dag opknocken jezelf niet van de aard bodem te zetten. Het lijkt wel naar mate je ouder wordt en er ook veel lichamelijke kwalen bij komen steeds moeilijker te worden, kwetsbaarder en gevoeliger. Rustgevende natuurfilms, de tuin en het fietsen met de hond door het bos houdt mij naast een hele lieve man staande.

Ikke, 15-11-2012 20:27 #12
Mensen zeggen wel eens dat ik MDS heb, maar ik wil er niet met anderen over praten. is er dan een manier voor mij om het op te lossen?

Els Overbeek, 13-07-2012 02:21 #11
Hoe herken ik bij mij zelf een stoornis?

Lena, 25-03-2012 06:00 #10
Er was een lithiumpoli in de hoofdstad waar mensen hun lithiumwaarden onderzochten op tekorten. En had men die dan kreeg men lithium voorgeschreven en in het ernstigste geval bij zware depressies kreeg iemand een elecktroshock kuur. Of soms in een prikkelloze ruimte liggen in het ziekenhuis. Nu willen ze dit op een alternatieve manier te lijf gaan met veel beweging in plaats van anti depressieva. Ook dat zou het tekort van bepaalde stoffen weer aanmaken. De bijwerkingen van sommige medicijnen zijn niet gering. Er moet in sommige gevallen wel 24 uur iemand bij aanwezig zijn. Vooral de antpsychiatrie is erg tegen medicijngebruik. Vaak treedt er terugval op na behandeling. Of dat zeggen ze. Dat weet ik niet. Je zou zeggen waar is het dan nog goed voor. De tweede depressie is dan erger dan de eerste depressie. Het is moeilijk te doorgronden wat men gaat doen bij depressieve verschijnselen. Het lijktwel alsof iemand op is, en leeg is van binnen. Alsof iemand van binnen ijskoud is en geen leven meer uitstraalt. Ook al is het mooi weer, en ook al fluiten de vogeltjes buiten. En dan zijn ze desondanks dat niet vrolijk meer van binnen. Het is alsof het leven zich in een zwarte waas bevindt. Het is ondoorgrondelijk en onbegrijpelijk om in hun schoenen te staan.

Sophie, 23-03-2012 19:46 #9
Ik hoopte d.m.v. dit artikel wat meer te weten komen over depressiviteit; met name MDS. Om eerlijk te zijn vind ik dit artikel maar matig. Het is erg subjectief geschreven en in het stuk over depressie staat sowieso wat onjuiste informatie (niet per se onjuist, maar er ontbreekt zodanig iets dat hetgene dat verteld wordt niet meer klopt).

Wel ben ik blij dat iemand eindelijk iets kan vertellen over MDS. Ik heb lang gezocht en had tijden niks kunnen vinden hierover, en zelfs Wikipedia is er zeer onduidelijk over.

Is er hier iemand die mij kan uitleggen wat nou precies het verschil tussen MDS en een depressie is? Ik heb vaak te horen gekregen van kennissen dat ze denken dat ik MDS heb i.p.v. een depressie, maar hoe kan ik dat zeker weten als ik het verschil niet weet?

Zelf slik ik nu een vorm van anti-depressiva, maar dit houd ik maar een aantal weken vol. Na een paar weken raak ik in een dal, wegens het feit dat ik deze medicijnen slik. Het klinkt raar, maar ik word dan erg down, omdat ik die medicijnen moet slikken en stop hier vervolgens mee. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Ik zit in therapie bij een psychiater, en volgens mij weet zij ook niet wat ze daaraan moet doen, dus verhoogt ze steeds maar mijn medicijnen.

Ik ben trouwens gediagnosticeerd met een "aangeboren depressie" en vraag mij af of dit überhaupt bestaat. Heeft iemand hier een antwoord op?

Bij voorbaat dank!

Tiede Lanting, 18-01-2012 19:04 #8
Bedankt voor deze informatie. Zelf beleef ik nu mijn 2e depressie na een manie van bijna 1,5 jaar.

Marie-José, 03-12-2011 21:53 #7
Lieve Jeannette,
Jouw reaktie van 24 mei gelezen. Maak je niet teveel druk over andere mensen. We kunnen niet heel de wereld op onze nek nemen, ook niet door dieper na te denken. Ieder mens heeft genoeg aan zijn eigen. Laten we gelukkig leven zoveel als we kunnen en dankbaar zijn dat wij geen MDS hebben. Liefs, Marie-José

Bipolar 1., 10-10-2011 11:35 #6
Na een heftige manie met psychotische verschijnselen in 2003 ben ik opgenomen geweest voor 3 maanden, heb ik de diagnose MDS gekregen en sinds toen slik ik lithium, 2jaar later kreeg ik seraquel omdat lithuim niet voldoende werkt. het is een helle erge ziekte die niet te genezen is maar met medicijnen wel beheersbaar kan zijn.
Het is wel een dagelijkse strijd, we moeten ons leven aanpassen, ik ben stress gevoelig en alles wat de meeste mensen wel kunnnen z.o.a. werken, relaties, vakantie, kinderen krijgen enz. kan voor mensen met MDS een trigger zijn voor een manie of een depressie.
En voor iedereen die aan deze ziekte lijd, wees sterk en houd moed en besef dat je een mooi, slim en een sterke mens bent en dat de meeste mensen geen dag in onze schoenen zouden kunnen overleven. En ik ben het met met Bipolar, Jeannette jij hebt geen flauw idee waar je over praat en het zijn mensen zoals jij, die het moelijk maken voor mensen met een psychische stoornis! Die denken het allemaal te weten, maar eigelijk niets weten. En voor lotgenoten, heel veel sterkte met het overleven! en een kaarsje voor degene die het niet hebben gehaald.

Lambert Kleibisch, 30-09-2011 12:39 #5
Ik vrees dat ik een vorm van MDS heb als ik bovenstaande lees! Ik zou graag willen weten hoe ik er mee om moet gaan als de diagnose voor 100% is vastgesteld!

Yvanka, 14 Jaar, 28-09-2011 14:30 #4
Mijn vader had deze ziekte en heeft er 51 jaar tegen gevochten. Ik heb m zondagavond toen ik thuiskwam van een weekend bij mijn moeder gevonden in zijn bed. Hij had zelfmoord gepleegt. Deze ziekte is verschrikkelijk voor degene die het hebben en voor de mensen eromheen. Mijn vader was de belangrijkste persoon in mn leven en ik ook voor hem. Ik zal m heel erg missen en besef het nog niet dat die weg is. Papa je hebt nu rust en daar ben ik blij om.

Bipolair, 30-05-2011 10:22 #3
Beste Jeannette, het spijt me, maar je weet niet wat je zegt. Jammer. Ik gun niemand de ziekte die ik heb, het is elke dag vechten om staande te blijven, het maakt relaties moeilijk, het maakt werken soms bijna onmogelijk en je zelfbeeld is ook niet bepaald geweldig. Je weet niet wat je overkomt. Het is geen ziekte die 'alleen in het hoofd zit', het is gewoon een aantoonbare ziekte. Lees er eens wat meer over, zou ik zeggen.
@ Harald: nee, niet te genezen, wel te verlichten met medicatie.

Jeannette, 24-05-2011 22:52 #2
Volgens de DSM kan iedereen op deze aardbol gediagnostiseerd worden met welke
psychiatrische stoornis dan ook! Het is alleen 'kassa' voor de farmaceutische bedrijven!
Wie niet dieper na wil denken, blijft alles geloven…

Harald, 13-05-2011 20:29 #1
Er staat geschreven dat manisch-depressiviteit niet echt te genezen is. Is hij nu wel of niet te gezen. Graag duidelijkheid.

Infoteur: Kirstin
Gepubliceerd: 27-01-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!