InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bipolaire stoornis (manisch depressief)

Bipolaire stoornis (manisch depressief)

Bipolaire stoornis (manisch depressief) Een bipolaire stoornis is een stoornis waarbij je veel stemmingswisselingen hebt. Een ander woord hiervoor is manisch depressief. Helaas is een bipolaire stoornis niet te genezen, maar is wel met medicatie te verminderen.

Inhoud

Bipolaire stoornis

Iedereen heeft wel eens een stemming die zomaar omslaat is een depressieve stemming. Maar dit betekent niet dat je meteen een bipolaire stoornis hebt. Een bipolaire stoornis is een ernstige stoornis waarbij je zomaar ineens een depressieve stemming krijgt op het één op andere moment. Dit heeft verder niks te betekenen met wat je op dat moment aan het doen bent. Deze stoornis komt ongeveer bij 2% van de bevolking voor. Het komt evenveel voor bij vrouwen als bij mannen. Een bipolaire stoornis begint vaak bij de leeftijd van 16 jaar.

Symptomen

Depressieve fase Manische fase
(Bijna de hele dag) depressieve stemmingOpgeblazen gevoel van eigenwaarde
Verlies van plezier en interesseGeen zin om te slapen
Verlies van het plezier in seksMinder praten
Gewicht neemt toe/Je verliest gewichtEr alles aan doen om je hoofd leeg te krijgen
Minder slaap/Meer zin om te slapenSnel afgeleid
Opgewonden/LoomDoelgericht je activiteit doen
Verlies van energieActiviteiten doen waar pijnlijke gevolgen aan vast zitten
Je waardeloos voelenMeer zin in seks
Concentratie probleemExtreem geïrriteerd zijn
GeheugenverliesOntkennen dat er iets mis met je is
Gedachten aan zelfmoordJezelf slecht vinden

Soorten bipolaire stoornissen

Er zijn 2 soorten bipolaire stoornissen:
  • Bipolaire stoornis type 1: Afwisselende momenten met ernstige stemmingswisselingen en depressie.
  • Bipolaire stoornis type 2: Momenten van ernstige depressie's afgewisseld met manische depressie.

Behandeling

Voor mensen die een bipolaire stoornis hebben is een behandeling erg belangrijk. Er zijn 2 behandelmethodes:

Medicijnen

Een bipolaire stoornis is niet te genezen. Er zijn wel medicijnen om de stemmingen tegen te houden. Hiervoor moet je je huisarts raadplegen welke medicijnen voor jou goed zijn. Deze medicijnen moeten vaak langdurig gebruikt worden totdat je nog maar weinig last hebt van de depressieve stemmingen. Als je met je medicijnen wil stoppen moet hier wel een goede reden voor zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn: bijwerkingen, je goed voelen of het missen van positieve stemmingen.

Psychotherapie

Deze gesprekstherapie kan jezelf, familie en vrienden helpen. Ze bieden advies, steun en kennis over de ziekte. Het kan je helpen om verdere stemmingswisselingen te voorkomen.

Test

Om voor jezelf te kijken of je een manisch depressieve stoornis hebt, kun je dat hier testen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Depressief? Geen schande!Depressief - Het is een woord waar we niet gemakkelijk over spreken en als we verschijnselen vertonen dan willen we het…
Manisch-depressief: een ernstige stemmingsstoornisManisch-depressief: een ernstige stemmingsstoornisIedereen heeft periodes in het leven dat hij zich somber en neerslachtig voelt, maar kent ook periodes dat hij juist vol…
Manisch depressief, bipolaire stoornisDe patiënt met een bipolaire stoornis (manisch depressiviteit) heeft manische episoden afgewisseld met depressieve episo…
Manisch-depressief, wat houdt dit nu precies in?Heel vaak wordt het syndroom manisch depressief gebruikt ook wel een bipolaire stoornis genoemd, maar wat houdt dit nu p…
Depressie en diabetesHoe groot is de kans op een depressie in combinatie met diabetes? Waar kunt u op letten? Kan een depressie voorkomen wor…
Bronnen en referenties
  • http://www.astrazeneca.nl/patienteninformatie/zenuwstelsel/bipolaire-stoornis/

Reageer op het artikel "Bipolaire stoornis (manisch depressief)"

Reacties

Kees, 31-07-2016 18:33 #3
Symptoom minder praten klopt niet, je bent wel veel aan t praten met een mani. Je zelf slecht voelen is ook niet van toepassing, bij een mani voel je je super goed, te goed.

Roos, 16-04-2014 14:46 #2
Hallo,
Krijgt iemand met bipolaire stoornis en of stemmingswisselingen spijt van zijn domme beslissingen die hij/zij neemt in de periode van neerslachtigheid? En hoe uit dit zich? Als hij/zij bewust ervan wordt dat die domme beslissing heeft genomen…
Alvast bedankt,
Roos

Arnoud, 15-08-2011 10:58 #1
Ik wil afbouwen met Lithium onder toeziend oog van mijn arts en ben manisch-depressief maar al lange tijd stabiel. Wie heeft hier ervaring mee?

Shalom,

Arnoud

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 16-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!