InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Depressie en diabetes

Depressie en diabetes

Hoe groot is de kans op een depressie in combinatie met diabetes? Waar kunt u op letten? Kan een depressie voorkomen worden?

Algemeen:

Een depressie is een stoornis met betrekking tot stemming (hoe jij je voelt). Vaak zie je bij een depressie een verlies van levenslust of een zwaar terneergeslagen stemming. Vaak wordt het woord 'depressief' vrij snel gebruikt wanneer iemand in een dip zit. Men spreekt van klinische depressie wanneer aan een aantal criteria wordt voldaan. Niet iedere depressieve, sombere of verdrietige stemming is dus een psychische aandoening.
In het algemeen komt depressie bij vijf tot tien procent van de mensen voor. Vaker bij vrouwen dan bij mannen. Bij mensen met diabetes is dat tien tot twintig procent. In sommige klinieken werd zelfs een hoger percentage gevonen. Mensen met een of meerdere complicaties hebben vaker een depressie dan mensen zonder complicaties. Hoe groot uw kans is op het krijgen van een depressie is moeilijk te zeggen en hangt van meerdere factoren af.
  • Of u man of vrouw bent,
  • uw leeftijd,
  • uw persoonlijkheid,
  • of depressie in de familie voorkomt,
  • uw gezondheidstoestand,
  • of er nare gebeurtenissen plaatsvinden,
  • of u in het verleden wel eens depressief bent geweest.

Voorkomen is beter dan genezen?

Wat u kunt doen om de kans op een depressie te voorkomen? Beter is om te spreken van het verlagen van uw risico op een depressie. Een paar tips:
  • In de eerste plaats een gezonde leefstijl aanhouden: voldoende slapen, gezond eten en voldoende bewegen. Dit houdt u fit, ook mentaal. Het is altijd aan te bevelen om actief te blijven. Bewegen draagt bij tot een betere lichamelijke conditie en geestelijke vitaliteit. Joggen heeft zelfs een bewezen therapeutische werking bij depressie.
  • Belangrijk is ook voldoende sociale contacten te hebben en regelmatig plezierige dingen te doen.
  • En wees alert op alarmsignalen, zoals vermoeidheid, een gejaagd gevoel, geen zin om aan de dag te beginnen, moeite met concentreren, geprikkeldheid, het gevoel dat diabetes u allemaal teveel wordt.
  • Belangrijk is er vroeg bij te zijn en ervoor te zorgen dat u niet in een negatieve spiraal terecht komt. Net als bij lichamelijke fitheid vraagt geestelijke fitheid onderhoud. Zorg dus goed voor uzelf. In moeilijke tijden helpt het erover te praten met vrienden of een professional. Vroege onderbreking van de negatieve spiraal helpt om ernstiger te voorkomen.

Omgang met iemand die depressief is?

Iemand ziet het leven somber in. Andere mensen hebben nog hoop en zien positieve dingen om zich heen. Voor iemand die depressief is worden die dingen vaak niet gezien. Daarom heeft de omgeving weinig vat op iemand die depressief is. Vaak draagt de omgeving echter onbedoeld bij aan het verergeren van een situatie. Goedbedoelde adviezen als "het komt wel goed" en "gewoon doen alsof er niets aan de hand is" lossen niets op en helpen de persoon die depressief is niet. Belangrijk is om problemen te bespreken met de omgeving. Als het enigzins mogelijk is, is het natuurlijk beter om de problemen op te lossen.
© 2011 - 2017 Rosie86, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stress en diabetes: suikerziektepatiënten eerder depressiefStress en diabetes: suikerziektepatiënten eerder depressiefIemand die suikerziekte of diabetes heeft, heeft meer kans op een depressie. Iemand met een depressie krijgt bovendien e…
Impotentie: beter voorkomen dan genezen!Eén op drie mannen boven de veertig heeft te kampen met impotentie. Niettegenstaande er verschillende manieren zijn om h…
Is je partner depressief? Tips voor je relatie bij depressieIs je partner depressief? Tips voor je relatie bij depressieWat te doen als je partner depressief is? Dat is een vraag waar zelden een eenvoudig antwoord op te geven is. Depressie…
Diabetes en dementieDat diabetes - suikerziekte in de volksmond - verschillende organen beschadigt, is al lang geweten. Maar de ziekte zou o…
Bronnen en referenties
  • DIABC

Reageer op het artikel "Depressie en diabetes"

Reactie

T. Huisman, 04-08-2015 20:01 #1
Er is via stichting hulphond een hond te krijgen die mensen met diabetes waarschuwt wanneer hun bloedsuikerspiegel te laag is want dia hebben zij vaak zelf niet in de gaten. Vaak hoor je dat iemand dan zwartgallige en naargeestig praat. en gedachten heeft.

Infoteur: Rosie86
Gepubliceerd: 15-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!