InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Diabetes mellitus

Diabetes mellitus

Diabetes is een ziekte die tegenwoordig veel voorkomt. Het is een stofwisselingsziekten. Hoe zit het precies met diabetes en hoe kun je het voorkomen?

Diabetes

Diabetes of suikerziekte is een ziekte van de stofwisseling. Bij deze ziekte word je gekenmerkt door een overmaat aan glucose in het bloed. Glucose is belangrijk voor de brandstof van het lichaam. Glucose wordt gevormd bij de vertering van voedsel uit koolhydraten en wordt door de dunne darm opgenomen uit het bloed. Insuline wordt geproduceerd door de pancreas, het zorgt ervoor dat alle cellen in het lichaam glucose opnemen. Als er te weinig insuline wordt geproduceerd wordt er niet meer glucose uit het bloed gehaald. De cellen in het lichaam gaan dan leiden aan brandstofgebrek. Dat veroorzaakt moeheid en lusteloosheid. Dat zijn verschijnselen van diabetes. Mensen met diabetes verliezen veel vocht. Daardoor hebben ze veel meer dorst dan anderen en drinken daarom grote hoeveelheden vocht.

Gevaarlijke ziekte

Als de glucose in het bloed te hoog wordt, kunnen diabetes patiënten in coma raken en overlijden. Diabetes kan blindheid en nierfalen veroorzaken. Hoe beter je wordt gecontroleerd op diabetes, hoe minder het kan leiden tot ernstige verschijnselen. Je moet bij diabetes ook de bloedsuikerconcentratie goed onder controle hebben. Je kunt daarmee de verschijnselen wel vertragen maar niet voorkomen. Je moet bij diabetes veel bloeddrukverlagend middelen gebruiken.

Diabetes type 1

Bij diabetes type 1 maakt de alvleesklier bijna geen insuline aan, in sommige gevallen helemaal niet. Bij diabetes type 2 maakt de alvleesklier nog wel insuline aan, maar daar moet de alvleesklier wel bij geholpen worden. Diabetes type 1 kan op alle leeftijden voor komen. Maar het komt vooral voor bij personen onder de dertig jaar. Het wordt veroorzaakt door het wegvallen van de insulineproductie. Één op de tien diabetes patiënten heeft type 1. De oorzaak van diabetes type 1 is nog niet bekend. De ziekte komt tegenwoordig wel steeds vaker voor.

Behandeling voor diabetes type 1

De behandeling voor diabetes type 1 is vrij eenvoudig. De stofwisseling moet weer herstellen, het ontbrekende insuline moet worden bijgevuld. Insuline moet gespoten worden, het kan niet door middel van een tablet. Als er teveel insuline in het bloed komt kan dat ook gevaarlijk zijn.

Diabetes type 2

Diabetes type 2 komt vooral voor bij mensen boven de veertig jaar. Maar het komt ook voor bij jonge mensen. Diabetes type 2 is geen ziekte aan de alvleesklier alleen, maar van het hele organisme. Diabetes type 2 komt vooral voor bij mensen met overgewicht. Grote en zware mensen hebben veel meer insuline nodig. Daardoor hebben ze tekorten aan insuline. Diabetes type 2 heeft veel invloed op de gezondheid. Het kan hart- en vaatziekten veroorzaken. Het kan leiden tot dementie. Ze krijgen ook sneller een depressie.

Behandeling voor diabetes type 2

Het eerste dat moet gebeuren is afvallen, dat kan de ontwikkeling van de ziekte vertragen. Daarna moet je tabletten slikken die de glucose uit de bloedbaan bevorderen. Diabetes is moeilijk te genezen.

Diabetes voorkomen

De oorzaken van diabetes type 1 zijn nog niet bekend, daarom kun je deze niet voorkomen. Diabetes type 2 is makkelijker te voorkomen. Er is een duidelijk verband tussen overgewicht en diabetes type 2. Je moet als je overgewicht hebt, proberen af te vallen, hoe moeilijk het ook is.
© 2012 - 2019 Emilytje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voeding en suikerziekteDiabetes of suikerziekte is geen gemakkelijke ziekte. Het gaat niet over en je moet voortdurend opletten!
Hormonen van de pancreas; insuline en glucagonDe pancreas heeft een exocriene functie en een endocriene functie. De exocriene functie van de pancreas is het producere…
Alles over Diabetes type 1 en 2 en de verschillen ertussenAlles over Diabetes type 1 en 2 en de verschillen ertussenEr bestaat nog veel onduidelijkheid over diabetes, in de volksmond ook wel suikerziekte genoemd. Hier lees je wat het ve…
Diabetes type 2 en overgewichtDiabetes type 2 en overgewichtOvergewicht is de afgelopen jaren globaal aan het toenemen, dus ook in Nederland. Hierdoor is er ook een toename van dia…
Zwangerschapsdiabetes: oorzaken, symptomen en behandelingZwangerschapsdiabetes: oorzaken, symptomen en behandelingEen zwangerschap verloopt niet altijd vlekkeloos, soms zijn er complicaties en moet men extra voorzichtig zijn. Vaak heb…

Reageer op het artikel "Diabetes mellitus"

Reactie

Yvonne, 26-04-2017 11:10 #1
Beste Infoteur (mooi gekozen naam - zeer creatief)
Ik zie nergens het gezonde gouden kruid Kurkuma terug in de voedingsadviezen tav Diabetes. Kunt u mij hier wat meer informatie over geven? Dank je wel.

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 29-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!