InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Voeding en suikerziekte

Voeding en suikerziekte

Diabetes of suikerziekte is geen gemakkelijke ziekte. Het gaat niet over en je moet voortdurend opletten!

Wat is suikerziekte of diabetes mellitus?

Suikerziekte of diabetes mellitus is een ontregeling van de celstofwisseling. Vooral de koolhydraatstofwisseling, met als gevolg een verhoogd glucosegehalte in het bloed of hyperglycemie.

Waarden?

Bij een gezonde persoon ligt de gemiddelde glycemie tussen 70 en 120 mg / dl. Het glucosegehalte varieert in de loop van de dag, naargelang van de eetmomenten.

  • In nuchtere toestand is ze steeds kleiner dan 1g/l
  • Direct na de maaltijd kan dit oplopen tot maximum 1,8 g/l
  • 2 uur na de maaltijd moet deze weer gedaald zijn tot minder dan 1,2 g/l

Bij diabeten is dit anders.

Bij deze mensen blijft ook bij nuchtere toestand het suikergehalte hoger dan normaal. Na de voedselopname wordt de drempel van 180 mg / dl overschreden.

De ziekte wordt op de eerste plaats veroorzaakt door een tekort aan insuline.

Wat doet insuline?

Insuline is nodig zodat het lichaam de aanwezige glucose in de lichaamscellen kan laten opnemen.Insuline wordt geproduceerd door de bètacellen van de eilandjes van Langerhans in de alvleesklier of pancreas.

Twee soorten diabetes.

Er bestaan twee soorten diabetes. Type I - diabeten of de insuline afhankelijke diabetes mellitus en type II -diabeten of de niet - insuline - afhankelijke diabetes mellitus.

  • Type I - diabeten:

Hier is het insuline tekort het gevolg van de afbraak van de bètacellen. Hierdoor is de insulinesecretie verloren. Er is dus toediening van insuline nodig. Zij maken antilichamen tegen de eigen bètacellen, zodat type I als een chronische auto - immune ziekte wordt beschouwd.
Dit type is geen erfelijke ziekte.
Type I diabetes komt meestal voor op jonge leeftijd, daarom noemt men het ook wel juveniele diabetes.

  • Type II - diabeten:

Hier is er geen afbraak van de bètacellen. Er is wel een verminderde gevoeligheid van de bètacellen voor de normale glucoseprikkel, zodat er geen insulinesecretie is. Erfelijkheid is hier een belangrijke factor. Zwaarlijvigheid is een belangrijke uitlokkende factor.De gevoeligheid van de insulinereceptoren neemt af bij obese personen zodat steeds meer insuline moet geproduceerd worden om eenzelfde hoeveelheid glucose te verwerken.
Het is dus voor deze reden dat type II diabetes onderverdeeld wordt in twee groepen:

  • niet - obese groep
  • obese groep
Type II diabetes komt meestal voor op oudere leeftijd, daarom noemt men het ook wel ouderdomsdiabetes.

Gevolgen van suikerziekte.

  • Glucosurie

Wanneer de glucoseconcentratie in het bloed hoog is kunnen de nieren niet meer alle glucose uit het nierfiltraat opslorpen. Glucose gaat samen met veel water, langs de urine verloren.

  • De patiënt moet veel urineren --> polyurie
  • Verliest veel vocht --> deshydratatie
  • Heeft abnormaal veel dorst --> polydypsie

Het woord diabetes betekent doorloop of doorstroming en duidt op het veelvuldig urineren; mellitus betekent honingzoet.

  • Gewichtsverlies en vermoeidheid

Aangezien bij type I diabeet de productie van insuline volledig wegvalt, kan de cel geen energie meer halen uit de glucsoe en zal ze ergens anders energie gaan zoeken. De cel breekt lichaamsvetten af om energie te produceren. Ook is er afbraak van spiereiwitten die gestimuleerd wordt. Het gevolg is dus vermagering en oververmoeidheid.
© 2008 - 2019 Sarahw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes?Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes?Is veel frisdrank drinken slecht voor je en kan je er suikerziekte van krijgen? Tientallen jaren is er discussie geweest…
Suikerziekte of diabetes: symptomen & behandelingSuikerziekte of diabetes: symptomen & behandelingSuikerziekte of diabetes heeft - zoals de naam al zegt - te maken met een probleem van de suikerspiegel in het lichaam.…
Suikerziekte bij de hondSuikerziekte bij de hondSuikerziekte of Diabetes komt vaker voor dan u denkt. De ziekte komt meestal voor bij oudere honden en/of kleinere honde…
Suikerziekte en dieet: welk voedsel eten bij diabetes?Suikerziekte en dieet: welk voedsel eten bij diabetes?Suikerziekte is een ziekte die niet te genezen is, maar je kan ze wel onder controle houden. Naast de behandeling met me…

Reageer op het artikel "Voeding en suikerziekte"

Infoteur: Sarahw
Gepubliceerd: 11-10-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!