InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Suikerziekte of diabetes: symptomen & behandeling

Suikerziekte of diabetes: symptomen & behandeling

Suikerziekte of diabetes: symptomen & behandeling Suikerziekte of diabetes heeft - zoals de naam al zegt - te maken met een probleem van de suikerspiegel in het lichaam. Bij suikerziekte is de hoeveelheid bloedsuiker of glucose te hoog omdat het lichaam geen of onvoldoende insuline kan aanmaken. Soms lopen mensen jarenlang rond met suikerziekte zonder het te beseffen. Dit komt omdat de symptomen niet altijd snel gelinkt worden aan suikerziekte. Dit is vooral het geval bij mensen met diabetes type 2, die soms zelfs volledig symptoomvrij zijn. Bij diabetes type 1 maakt het lichaam helemaal geen insuline meer aan en zijn injecties met insuline noodzakelijk. Het is dus van groot belang om de waargenomen symptomen op een juiste manier op te merken en de correcte diagnose te stellen. Na verloop van tijd kunnen er bij mensen met diabetes complicaties optreden, zoals bijvoorbeeld troebel zicht of nierproblemen. Welke symptomen komen nog zoal voor bij diabetes en waaruit bestaat de behandeling van deze ziekte?

Wat is diabetes of suikerziekte?

Suikerziekte is een aandoening waarbij er een te hoge hoeveelheid glucose of bloedsuiker in het lichaam aanwezig is. In normale toestand wordt de bloedsuikerspiegel gereguleerd door het hormoon insuline, maar bij patiënten met suikerziekte treedt hier een verstoring op. Ze maken zelf geen insuline meer aan, of ze reageren hier niet meer op. Doordat insuline niet naar behoren kan werken bereikt de bloedsuikerspiegel een te hoog niveau. Hierdoor kunnen er vervelende en soms zelfs gevaarlijke symptomen ontstaan.

Diabetes symptomen

Doordat het in de alvleesklier aangemaakte insuline niet honderd procent kan werken, blijft de glucose zich ongebruikt in het lichaam opstapelen. Hierdoor wordt de energie van de bloedsuiker niet gebruikt. Het lichaam gaat dan op andere manieren reageren op de ongebruikte bloedsuiker kwijt te kunnen. Dit kan leiden tot de volgende symptomen:
  • jeuk
  • flauwtes
  • gevoel van dorst
  • hongergevoel
  • vermoeidheid
  • krampen in de benen
  • tintelingen aan handen en voeten
  • 's nachts vaak opstaan om te plassen
  • wonden en littekens die moeilijk genezen
  • infecties aan de huid, het tandvlees, en de geslachtsdelen

Complicaties diabetes

Bij mensen met diabetes kunnen er na verloop van tijd complicaties optreden, waarbij in sommige gevallen een dringende behandeling vereist is. Deze complicaties hebben onder meer te maken met de volgende problemen, aandoeningen of ziekten:
  • oogproblemen (oa. troebel zicht)
  • aandoeningen aan het hart
  • ziekten van de bloedvaten
  • arteriosclerose
  • nierproblemen
  • erectiestoornissen

Behandeling suikerziekte

Diabetes type 1

Bij diabetes van het type 1 maakt het lichaam helemaal geen insuline meer aan. De behandeling van dit type bestaat er dan ook in om het lichaam weer opnieuw van insuline te voorzien, meer bepaald door middel van injecties. Een patiënt met diabetes type 1 zal dag in dag uit moeten bezig zijn met het checken van de bloedsuikerspiegel en het injecteren van insuline. Het is mogelijk dat de bloedsuikerspiegel te hoog is (hyperglykemie) of te laag (hypoglykemie).

Diabetes type 2

Mensen met diabetes type 2 krijgen doorgaans medicijnen voorgeschreven om de alvleesklier te helpen om insuline aan te maken. Verder wordt ook gezonde voeding en lichaamsbeweging voorgeschreven aan patiënten met diabetes type 2. Beweging is immers bevorderlijk voor de lichaamsgevoeligheid voor insuline. Als de bloedsuikerspiegel door medicijnen en beweging niet voldoende verlaagd kan worden, kan er eventueel ook voor deze patiënten een behandeling met injecties voorgeschreven worden.

Bloedglucosemeter

Bloedsuikerwaarden

Je kan je glucose- of bloedsuikerspiegel meten door middel van een bloedglucosemeter. Het zelf meten van je bloedsuiker is enkel zinvol als je insuline-injecties zet. Aan de hand van je bloedsuikerwaarden kan je de dosis insuline aanpassen. Sommige opties van bloedglucosemeters laten toe om verschillende gegevens te bekijken, zoals: de hoeveelheid ingespoten insuline, het aantal koolhydraten, enz... Neem je tabletten voor je diabetes dan is het meten van je bloedsuiker niet nodig.

Schommelingen

Een bloedglucosemeter is handig om eventuele wijzigingen in de glucosewaarden te zien in geval van bijzondere situaties. Zo kunnen de waarden nogal schommelen bij ziekte en bij fysieke inspanningen. Die schommelingen kan je tezamen met andere statistieken opslaan in het geheugen van je bloedglucosemeter. Wil je op een efficiënte manier een bloedglucosemeter gebruiken dan bespreek je dit het best steeds eerst met je arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diabetes type 2: inhoud, risico en behandelingDiabetes type 2: inhoud, risico en behandelingDiabetes mellitus type 2, ofwel (ouderdoms)suikerziekte, is een toenemend voorkomende ziekte in vele landen, en zo ook i…
Risicofactoren suikerziekte type IIRisicofactoren suikerziekte type IIEr bestaan verschillende vormen van suikerziekte, ook wel diabetes genoemd. De meest voorkomende vorm is diabetes type I…
De symptomen van diabetesDe symptomen van diabetesDiabetes is een veel voorkomende ziekte. Door de syptomen te herkennen kun je tijdige vaststellen of je diabetes hebt. E…
Bronnen en referenties
  • www.diabetesfonds.nl
  • https://www.diabetes.be/welke-bloedglucosemeters-zijn-er (bronnen geraadpleegd op 12/06/2016).

Reageer op het artikel "Suikerziekte of diabetes: symptomen & behandeling"

Reactie

Roels, 28-06-2014 12:33 #1
Ik heb altijd een droge mond en ik heb altijd dorst en ik voel mij altijd flauw en voel dat in mijn hoofd en ben moe en veel tintelingen in mijn vingers zou ik suikerziekte hebben? Reactie infoteur, 29-06-2014
Hallo Roels,

De symptomen die je beschrijft zoals tintelingen en flauwtes kunnen inderdaad met suikerziekte te maken hebben, maar het is moeilijk om hierover zekerheid te geven. Een onderzoek door je arts zoals bijvoorbeeld een bloedonderzoek zal meer duidelijkheid kunnen scheppen over het al dan niet aanwezig zijn van suikerziekte.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-04-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Suikerziekte
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!