InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Diabetes type 2: inhoud, risico en behandeling

Diabetes type 2: inhoud, risico en behandeling

Diabetes type 2: inhoud, risico en behandeling Diabetes mellitus type 2, ofwel (ouderdoms)suikerziekte, is een toenemend voorkomende ziekte in vele landen, en zo ook in Nederland. Het is een ziekte die je niet per se meteen hoeft te merken, omdat de symptomen niet altijd even duidelijk zijn.

Een chronische ziekte

Diabetes type 2 is een chronische ziekte, waarbij schade bestaat aan de kleine bloedvaten. Deze beschadiging heeft negatieve gevolgen voor ogen, nieren en de zenuwen. Ook is er vaak schade aan de grote bloedvaten, welke gevolgen heeft voor het hart en de hersenen: hartaanval, hersenbloeding of beroerte. De complicaties treden op bij een te hoog aan bloedsuikerwaarden.

Wanneer de bloedvaten zijn beschadigd, kan de glucose in het bloed niet door de lichaamscellen worden opgenomen, waardoor het glucosegehalte zal stijgen.

Diabetes mellitus type 1

De type 1 ziekte wordt ook wel de insuline-afhankelijke diabetes genoemd. De oorzaak van deze ziekte is te vinden in de eilandjes van Langerhans in de alvleesklier, welke geen insuline meer aan kan maken. Terwijl diabetes type 2 vaak gekoppeld wordt aan oudere leeftijd, is type 1 vooral gerelateerd aan jongere leeftijd, omdat de ziekte zich al vroeger openbaart.

Veel voorkomende klachten bij diabetes type 1:
  • Veel plassen
  • Veel dorst
  • Jeuk
  • Gewichtsverlies

Iemand met deze vorm van diabetes moet voortdurend insuline inspuiten (soms zelfs viermaal per dag). De insuline wordt dan ingespoten vóór de maaltijden. De insuline vóór de maaltijden is snelwerkende insuline, en middellangwerkende insuline wordt ingespoten voor het slapen gaan.

Preventief onderzoek

Doktoren kunnen suikerziekte ontdekken door preventief onderzoek te doen. Dit kan ook helpen om in het voorstadium het daadwerkelijke ontstaan van de ziekte uit te stellen door het bloedsuiker terug te brengen naar een normaal niveau.

Symptomen

  • Sufheid, moeiheid
  • Veel plassen
  • Hevige dorst
  • Hongergevoel
  • Huidinfecties (bijv. steenpuisten)
  • Niet snel helende wondjes
  • Jeuk
  • Wazig zien

Risicofactoren

Voor bepaalde bevolkingsgroepen is bekend dat zij een grotere kans maken om diabetes te krijgen. Dit heeft te maken met:
  • Leeftijd
  • Genetica (suikerziekte in de familie)
  • Lichaamsgewicht
  • Bloeddruk
  • Voeding
  • Lichaamsbeweging
  • LDL cholesterol in het bloed
  • Etnische afkomst
  • Suikerziekte tijdens zwangerschap
  • Triglyceriden in het bloed

Mensen met een verhoogd risico op diabetes kunnen lichamelijk onderzoek laten doen, zoals het opmeten van de bloeddruk, het lichaamsgewicht en lichaamslengte, en de middelomtrek. Ook kan er laboratorium onderzoek worden uitgevoerd, waarbij het cholesterol, glucose en triglyceriden worden nagegaan.

Behandeling

De beste behandeling voor suikerziekte is een behandeling waarbij zowel de suikerziekte zelf als de risicofactoren van hart- en vaatziekten worden aangepakt. Voor het aanpakken van de suikerziekte kan men in behandeling gaan bij een diëtiste, zeker als er een relatie is met voeding en beweging.

Het is in de behandeling belangrijk om de stofwisseling te normaliseren. Het bloedsuiker moet waarden hebben tussen de 4 en 7 mmol/l (millimol per liter). Bij suikerziekte kan dit veel hoger zijn, zoals tot 30-40 mmol/l. De normalisering kan worden bereikt door een gezond voedingsadvies en regelmatige beweging. Bij een zwaar lichaamsgewicht is het advies om af te vallen.

Medicatie kan ook worden toegepast, waarbij tabletten als metformine, alpha-glucosidase remmers, thiazolidines, sulfonylurea en meglitinides kunnen worden geslikt.

Voedingsadvies

Bij diabetes type 2 is vooral van belang:
  • Een goede verdeling van koolhydraten
  • Voldoende gebruik van oplosbare voedingsvezels
  • Beperkte inname van verzadigd vet
  • Voedingsmaatregelen bij hypoglykemie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voeding en suikerziekteDiabetes of suikerziekte is geen gemakkelijke ziekte. Het gaat niet over en je moet voortdurend opletten!
Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte, diabetes, erfelijk van vader of moeder? U wilt de oorzaak van deze ziekte weten en begrijpen plus de ri…
Het verband tussen diabetes type 2 en gewichtsverliesOvergewicht, of obesitas, verhoogt de kans op diabetes type 2 (suikerziekte) en kan tevens de ziekte verergeren voor men…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsrisicotest.nl/aandoening/suikerziekte
  • http://www.diabetes.nl

Reageer op het artikel "Diabetes type 2: inhoud, risico en behandeling"

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 21-10-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!