InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Diabetes/suikerziekte: Wanneer loop je risico?

Diabetes/suikerziekte: Wanneer loop je risico?

Veel mensen denken dat ze niet zo snel diabetes zullen krijgen, en blijven doorgaan met een slechte levensstijl. Toch is het goed te realiseren wanneer je een verhoogd risico loopt op diabetes, oftewel suikerziekte. Want niemand wil deze ziekte opzettelijk oplopen. Voorkomen is nog altijd beter dan het ongeneselijke diabetes.

Wat is diabetes oftewel suikerziekte?

Diabetes is een andere naam voor suikerziekte. Wanneer je diabetes of suikerziekte hebt, kan je lichaam de bloedsuikerspiegel niet meer zelf op peil houden. Normaal gesproken maakt je lichaam zelf het hormoon insuline aan, waarmee de bloedsuikerspiegel geregeld kan worden. Wanneer je diabetes hebt maak je dit hormoon niet meer aan. Ook kan het soms zijn dat het lichaam geen reactie meer vertoont bij de insuline. Wanneer dit hormoon er niet meer is of niet meer werkt, kan je bloedsuikerspiegel veel te hoog worden. Dit kan erge gevolgen hebben voor bijna alle delen van het lichaam. Je loopt kans op hart- en vaatziekten, nierziekten, blindheid en amputatie van de ledematen.

Erfelijkheid

Er zijn twee belangrijke types diabetes, type 1 en type 2. Type 1 diabetes loop je op wanneer je nog jong bent. Type 2 wordt ook wel ‘ouderdomssuikerziekte’ genoemd. Bij suikerziekte van het type 1 speelt erfelijkheid maar een erg kleine rol. Suikerziekte type 2 is daarentegen wel een grote rol. Ook is er nog een soort diabetes die ook wel zwangerschapsdiabetes wordt genoemd. Dit type diabetes komt tot uiting bij de zwangerschap.

Risicofactoren diabetes type 1

De risicofactoren bij het krijgen van suikerziekte van het type 1 zijn nog niet bekend. Iedereen kan dit type suikerziekte krijgen.

Risicofactoren diabetes type 2

De leeftijd speelt een grote rol bij diabetes type 2. Wanneer je ouder wordt dan 45, zal het risico op suikerziekte elk jaar verhogen. Ook speelt je afkomst een rol. Misschien zou je het niet denken, maar mensen van Aziatische, Afrikaanse of Zuid-Amerikaanse afkomst lopen meer risico op het krijgen van diabetes type 2. Wanneer een vrouw zwangerschapsdiabetes heeft gehad, loopt ze ook een flink verhoogd risico op het krijgen van ouderdomsdiabetes. Dit zijn allerlei factoren waar een mens niet veel aan kan doen.

Welke factoren je wel onder controle hebt zijn de volgende. De eerste factor is het gewicht. Wanneer je overgewicht hebt (BMI van 25 of hoger) loop je een groot risico op het krijgen van diabetes type 2. Vooral wanneer je een grote buikomvang hebt loop je een verhoogd risico. Nog een belangrijke factor is een hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk heb je wanneer je onderdruk hoger is dan 90 mmHg en je bovendruk hoger is dan 140 mmHg. Dit noemen we ook wel hypertensie. Mensen met hypertensie hebben een verhoogde kans op suikerziekte. Een derde belangrijke factor is een verhoogd cholesterol. Wanneer je ‘goede’ cholesterol lager is dan 35 mg/dL en je ‘slechte’ cholesterol hoger dan 250 mg/dL, heb je meer risico op het krijgen van diabetes. Ook roken geeft een verhoogde kans op diabetes.

Wanneer je dus in een risicogroep zit is het tijd om iets te gaan doen op de verhoogde kans op diabetes of suikerziekte. Wat hier aan gedaan kan worden zal in een volgend artikel worden besproken.
© 2009 - 2019 Papillon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Risicofactoren suikerziekte type IIRisicofactoren suikerziekte type IIEr bestaan verschillende vormen van suikerziekte, ook wel diabetes genoemd. De meest voorkomende vorm is diabetes type I…
Zwangerschapsdiabetes: oorzaak, symptomen, behandelingZwangerschapsdiabetes: oorzaak, symptomen, behandeling1 op de 50 vrouwen krijgt tijdens de zwangerschap te maken met zwangerschapsdiabetes. Het komt meer voor bij vrouwen die…
Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte, diabetes, erfelijk van vader of moeder? U wilt de oorzaak van deze ziekte weten en begrijpen plus de ri…
Diabetes: de soorten op een rijtjeDiabetes: de soorten op een rijtjeDiabetes (ook wel diabetes mellitus of suikerziekte genoemd) is een ziekte die veel voorkomt en wordt veroorzaakt door t…

Reageer op het artikel "Diabetes/suikerziekte: Wanneer loop je risico?"

Reactie

Sadi, 12-02-2016 01:58 #1
Beste infonu,
Ik ben 55 jaar jong, en mijn glucosewaarde is al afgelopen 1.5 tot 2 jaren meestal tussen 6.6 - 8, maar vaak 7.
Gebruik bijna geen frisdranken meer en minder rijst. Probeer meer groenten en fruit te eten en fiets op de zaterdag en zondag. Graag zou ik van u informatie over mijn eetgewoonten en levenstijl willen inwinnen/krijgen.
Bij voorbaat dank ik u zeer.
M.v.g.
Sadi

Infoteur: Papillon
Laatste update: 28-04-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!