InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Suikerziekte - Diabetes

Suikerziekte - Diabetes

Suikerziekte. Een veel voorkomende ziekte in Nederland. Niet alleen oudere mensen hebben er mee te maken, maar ook bij de jongere generatie komt suikerziekte steeds meer voor.

Wat is suikerziekte?

Bij suikerziekte (ook diabetes genoemd) is je bloedsuiker niet meer in evenwicht. Je lichaam kan er zelf niet meer oor zorgen dat je bloedsuiker in evenwicht is. Mensen met suikerziekte maken zelf geen insuline meer aan, of het lichaam reageert niet meer op de insuline. Als de insuline niet meer zijn werk doet dan loopt het bloedsuiker veel te hoog op. Dit kan na langere tijd schadelijk zijn voor diverse delen van het lichaam.

Wat is bloedsuiker?

Bloedsuiker, wat officieel bloedglucose heet, geeft je lichaam energie waardoor alle spieren en organen in je lichaam gaan werken. Glucose zit in de koolhydraten in je voeding. Van deze koolhydraten maakt je lichaam glucose. De glucose komt in je lichaam terecht als bloedsuiker. Je hele lichaam kan hiervan gebruik maken. Je lichaam doet dit door insuline vrij te laten komen die de hoeveel glucose in je bloed kan laten verwerken. Zo blijft het bloedsuikerspiegel in evenwicht. De insuline die gemaakt wordt, komt vanuit de alvleesklier.

Verschillende soorten suikerziektes

Er zijn verschillende soorten suikerziektes. Deze verschillende soorten moeten en kunnen ook op verschillende manier behandeld worden.

Diabetes type 1

Jeugddiabetes, komt voor bij 1 op de 10 mensen met suikerziekte heeft deze vorm. Deze mensen maken zelf geen insuline meer aan.

Diabetes type 2

Ouderdomsdiabetes. 9 van de 10 mensen met diabetes hebben deze vorm. Bij deze vorm kan het lichaam de bloedsuikerspiegel niet in balans houden.

Zwangerschapsdiabetes

Deze vorm is meestal tijdelijk gedurende de zwangerschap. 1 op de 20 vrouwen krijgt hier mee te maken. Het ontstaat na de 24e week van de zwangerschap.

MODY

Een vorm van diabetestype 2 die lijkt op type 1. MODY is een afkorting van het Engelse Maturity-Onset Diabetes of the Young. Deze begint op jongere leeftijd en ontstaat doordat de aanleg van de alvleesklier bij de zwangerschap niet goed gegaan is.

LADA

Eigenlijk een diabetes type 1 die zich voordoet als een type 2. Het woord LADA is een afkorting van het Engelse Latent Autoimmune Diabetes in Adults.

Neonatale diabetes

Deze ontstaat bij baby’s jonger dan 6 maanden. Het gaat hierbij om een speciale genetische vorm. Een kanaaltje in de alvleesklier werkt niet goed.

Diabetes insipidus

Bij deze vorm gaat het niet om bloedsuiker, maar om vocht. Het heeft niets te maken met 'suikerziekte’.

Voorkomen van suikerziekte.

Het is moeilijk om te zeggen dat je suikerziekte kan voorkomen door adviesen op te volgen. Wel kan je wat dingen ondernemen door bepaalde gewoontes aan te passen zodat de kans kleiner wordt.
  • Blijf in beweging
  • Normaal gewicht
  • Goede en verstandige voeding
  • Stoppen met roken

De behandeling

Suikerziekte is helaas nog niet te genezen. Wel te behandelen. Bij de bovengenoemde vormen verschillen de behandelingen.
De behandeling kan onder andere bestaan uit:
  • Dieet
  • Bewegen
  • Tabletten
  • Insuline spuiten
  • Insulinepomp

Lees verder

© 2008 - 2018 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Suikerziekte of diabetes: symptomen & behandelingSuikerziekte of diabetes: symptomen & behandelingSuikerziekte of diabetes heeft - zoals de naam al zegt - te maken met een probleem van de suikerspiegel in het lichaam.…
Alles over Diabetes type 1 en 2 en de verschillen ertussenAlles over Diabetes type 1 en 2 en de verschillen ertussenEr bestaat nog veel onduidelijkheid over diabetes, in de volksmond ook wel suikerziekte genoemd. Hier lees je wat het ve…
Diabetes type 2: inhoud, risico en behandelingDiabetes type 2: inhoud, risico en behandelingDiabetes mellitus type 2, ofwel (ouderdoms)suikerziekte, is een toenemend voorkomende ziekte in vele landen, en zo ook i…
Suikerziekte bij de hondSuikerziekte bij de hondSuikerziekte of Diabetes komt vaker voor dan u denkt. De ziekte komt meestal voor bij oudere honden en/of kleinere honde…
Bronnen en referenties
  • Diabetesfonds

Reageer op het artikel "Suikerziekte - Diabetes"

Reacties

Hermadolstra, 18-12-2011 22:43 #5
Mijn vraag is; Mijn man is diabeet ;en kan moeilijk zijn suiker spiegel naar beneden krijgen hij zit steeds op 16 of 18. wij wandelen heel veel ; letten goed op de voeding ; en toch lukt het niet zo best. Waar kan dat nu aan liggen? bij voorbaat dank. herma

Arjanne26 (infoteur), 24-01-2011 20:43 #4
Hallo Glewnn,
Het is ook moeilijk om mee om te gaan, vooral als je nog jong bent! Ik vind het fijn te lezen dat iedereen je geaccepteerd heeft. Iets wat in mijn ogen ook niet meer dan normaal is!
Sterkte met alles.

Glewnn, 20-01-2011 15:10 #3
Ik heb sinds me hele leven als suikerziekte al van me geboorte. ik vind het heel lastig om om tegaan. het is moeilijk wat je wel en niet mag gaan eten. bij mijn vrienden kan ik niet alles eten zij snappen bij wel. maar ik schaam me dood voor suikerziekte. ik ken geen jongeren met suikerziekte alleen ik. maar toch moet je mee leven. het leven is hart. als ik iets lekkers zie dan wil ik een stukje maar mag niet van me ouders. hun willen dat ik gezond leef en eet. ik ben voor hun heel belangrijk. iedereen acepteerd mij hoe ik ben en zeker met mijn suikerziekte. dat had ik niet verwacht.

Maarten Vis, 07-04-2010 12:51 #2
Beste Petra,

het ligt aan het type diabetes dat in de familie heerst. Het is inderdaad nogal een gecompliceerd verhaal. Maar het lijkt dat het diabetesfonds dit ook gerealiseerd hebben en speciaal voor jou een Nationale Diabetes Erfelijkheidstest heeft gemaakt ;) Je vindt deze op hun website: www.diabetesfonds.nl

Succes!

Petra de Vries, 07-04-2010 09:47 #1
Het is mij niet echt duidelijk geworden in dit artikel of diabetes nou wel of niet erfelijk is en in welke mate. Kan iemand mij dit duidelijk maken?

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 01-07-2008
Subrubriek: Ziekten
Special: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!