InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Migraine hoe kom je er van af?

Migraine hoe kom je er van af?

Migraine hoe kom je er van af? Als je last hebt van migraine, dan weet je hoe belangrijk het is om snel van de hoofdpijn af te zijn. Een migraine aanval kan zo erg zijn dat het de hele dag verpest. Veel mensen die last hebben van migraine, hebben deze aanvallen vaak twee of meer keer per maand. Hieronder volgen enkele mogelijkheden om van de migraine af te komen.

Signalen

Als je voorafgaande aan een migraine aanval bepaalde signalen hebt, dan beschik je over een eigen waarschuwing systeem. Indien je felle flitslichten ziet, donkere vlekken in je gezichtsveld of zigzag lijnen in het gezichtsveld, dan sta je op het punt om een migraine aanval te krijgen. Neem dan direct een pijnstiller. Deze middelen zoals bijvoorbeeld Advil, Motrin, Nuprin, of Medipren helpen tegen een milde vorm van migraine. Het is verstandig om te gaan liggen, het liefste in een donkere, rustige kamer. Verkoeling van het voorhoofd kan prettig zijn..

Imitrex

Als de migraine aanvallen hevig zijn, is het noodzakelijk om de huisarts te bezoeken. Hij zal je dan een sterker middel tegen migraine voorschrijven zoals bijvoorbeeld Imitrex. Dit was het eerste middel wat op de markt kwam en speciaal ontwikkeld is om migraine te bestrijden. Imitrex werkt al een serotonine en maakt een verbinding met de serotonine receptoren in de hersenen. Dit zorgt ervoor dat de bloedvaten samentrekken, en daardoor de druk op de hersenen doen afnemen en ook de migraine.

Sinds dat Imitrex op de markt is gebracht, zijn er ook nog enkele andere geneesmiddelen ontwikkeld. Ze werken op dezelfde mannier als Imitrex maar hebben minder bijwerkingen en veroorzaken minder terugkomende hoofdpijnaanvallen. Praat er over met de huisarts als je hem bezoekt, en informeer naar wat het beste is voor jou.

Complicaties

Omdat misselijkheid een veel voorkomende complicatie is bij migraine, kan het zijn dat de huisarts je een braakwerend medicijn voorschrijft zoals Reglan of Phenergan. Deze medicijnen bestrijden niet rechtstreeks de migraine, maar ze helpen tegen de misselijkheid en braakneigingen. Als bijwerking van deze middelen kan slaperigheid optreden. Doordat je rustiger wordt van deze producten kunnen ze ondersteunend werken voor de pijnbestrijders en daardoor mogelijk de tijdsduur van de migraine verkorten.

Het beste wat je kunt doen is uitvinden wat de migraine aanvallen veroorzaakt. Houdt een agenda bij en probeer gewaar te worden wat het is dat de migraine aanvallen veroorzaakt. Sommige mensen zijn overgevoelig voor bloemen of parfums. Weer anderen krijgen last van migraine na het eten van bepaalde voedingsmiddelen.

In andere optie is om met de huisarts te overleggen over preventieve medicijnen tegen migraine. Studies hebben aangetoond dat sommige hartziekte medicijnen en sommige antidepressiva erg effectief kunnen werken als preventief middel tegen migraine. Nieuwe studies worden doorlopend opgestart. Wie weet wordt er op den duur een medicijn gevonden tegen migraine. Maar het enige wat je er voorlopig aan kunt doen is proberen om het te voorkomen, en in een zo vroeg mogelijk stadium proberen het te bestrijden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Migraine hoe kom je er van af?"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 27-06-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!