InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vestibulaire migraine: duizeligheidsklachten en migraine

Vestibulaire migraine: duizeligheidsklachten en migraine

Vestibulaire migraine: duizeligheidsklachten en migraine Migraine is een hoofdpijn die in aanvallen optreedt en gepaard kan gaan met heftige hoofdpijn. Bij vestibulaire migraine(VM) is er sprake van duizeligheid bij mensen die lijden aan migraine. Duizeligheid bij migraine is al langer bekend, maar nu kan er ook officieel een diagnose voor worden gesteld. De draaiduizeligheid kan optreden voor, na of tijdens de aanval van hoofdpijn. Veel mensen hebben de diagnose ziekte van Ménière gehad, maar blijken Vestibulaire Migraine te hebben.

Migraine

Deze vorm van hoofdpijn komt in aanvallen en geeft heftige bonzende hoofdpijn die gepaard kan gaan met misselijkheid. De pijn wordt heviger bij inspanning en licht en geluid kan soms niet worden verdragen. Tijdens de aanval wil de patiënt het liefst in een donkere slaapkamer in bed liggen. Soms worden er voordat de aanval begint flitsen en schitteringen in het gezichtsveld waargenomen. Sommige mensen voelen de aanval van te voren aankomen. Een migraineaanval varieert van slechts enkele uren tot wel 72 uur, maar is meestal na een dag weer verdwenen. Er bestaat ook een vorm van migraine zonder hoofdpijn, waar er alleen aura’s worden waargenomen.

Duizeligheid en migraine

Sommige mensen hebben af en toe een migraineaanval, maar er zijn ook mensen die er regelmatig last van hebben. Vaak is er niet een duidelijke oorzaak voor. Regelmatig gaat een migraineaanval gepaard met duizeligheid. Tegenwoordig wordt dit vestibulaire migraine (VM) genoemd en kan de dokter dit als officiële diagnose stellen. Omdat de duizeligheid en migraine niet altijd tegelijk ontstaan, bestaat er nog wat discussie over of de duizeligheid met de migraine te maken heeft. Bij deze vorm van migraine is er sprake van een voorgeschiedenis van migraine en aanvallen van draaiduizeligheid.

Vestibulaire migraine

Migraine wordt vaker bij vrouwen gezien dan bij mannen. Uit onderzoek is gebleken dat duizeligheid veel vaker voorkomt bij mensen met migraine. Ongeveer 25 tot 70% van de mensen die migraine hebben, kennen een vorm van duizeligheid. In gespecialiseerde duizeligheidcentra wordt de diagnose VM steeds vaker bij patiënten vastgesteld. Deze mensen hebben migraineaanvallen waarbij er aanvalsgewijs duizeligheid ontstaat. Het gaat meestal om een draaiduizeligheid, die spontaan kan optreden of wordt uitgelokt door bepaalde hoofdbewegingen. De duur van de duizeligheidaanval varieert van enkele minuten tot soms wel enkele dagen. De duizeligheid hoeft niet altijd tijdens een hoofdpijnaanval te komen. Daarom is het soms moeilijk om de diagnose VM te stellen.

Diagnose

De relatie van deze duizeligheid met migraine, ligt niet altijd voor de hand. Vaak wordt er bij mensen met VM een overgevoelig evenwichtsorgaan gezien. Zij zijn iets gevoeliger voor wagenziekte, draaimolens en achtbanen. Ook is de kans groter dat zij de ziekte van Ménière en benigne paroxismale positieduizeligheid (BPPD) krijgen. Om de diagnose VM te stellen, moet er sprake zijn van de volgende criteria:

  • Minstens vijf periodes van duizeligheidsklachten van 5 minuten tot 72 uur
  • In het verleden of heden last hebben van migraineaanvallen
  • Hoofdpijn met minstens twee van de volgende kenmerken: eenzijdig, kloppend, matig tot ernstig en toename bij lichamelijke inspanning

Ziekte van Ménière

Dit is een aandoening aan het binnenoor waardoor er duizeligheid, evenwichtsproblemen, gehoorverlies, druk in het oor en oorsuizen kan ontstaan. Het kan in zowel één oor als beide oren voorkomen en gaat vaak gepaard met misselijkheid waarbij er soms overgegeven moet worden. Er kunnen aanvallen komen, waardoor de klachten ineens heviger worden. Dit kan uren tot wel meer dan een dag aanhouden. De aanvallen kunnen meerdere malen per maand tot een keer in een aantal jaren voorkomen.

Behandeling

Behandeling kan erop gericht zijn om misselijkheid en overgeven te onderdrukken. Ook kan er preventief iets worden gegeven om aanvallen VM te voorkomen. Voorbeelden van deze medicijnen zijn propranolol en metoprolol en tricyclische antidepressiva zoals nortriptyline. Er worden studies verricht om medicijnen te ontwikkelen waarbij de nadruk ligt op de aanvallen te behandelen en preventie van een aanval. Er zijn patiënten die nu de juiste diagnose VM krijgen, waarbij voorheen foutief was vastgesteld dat zij de ziekte van Ménière hadden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Migraine, wat is het en wat zijn oorzaken van migraine?Migraine is flinke hoofdpijn in aanvallen. Een aanval kan enkele uren duren, maar in sommige gevallen kan een aanval ook…
Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn, de meeste mensen hebben er wel eens last van. De oorzaken van hoofdpijn kunnen verschillend zijn: zo kan hoof…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JerzyGorecki, Pixabay
  • Folder Gelre ziekenhuizen, gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde 2014

Reageer op het artikel "Vestibulaire migraine: duizeligheidsklachten en migraine"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 23-06-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hersenen
Medische informatie…
Schrijf mee!