InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Metoprolol: medicijn bloeddruk en hartklachten

Metoprolol: medicijn bloeddruk en hartklachten

Metoprolol: medicijn bloeddruk en hartklachten Er zijn veel mensen die last hebben van een hoge bloeddruk of hartritmestoornissen. Een hoge bloeddruk voel je niet, maar het geeft wel meer risico op een hart- en vaatziekte. Vaak wordt er dan het medicijn metoprolol voorgeschreven om de bloeddruk en hartslag te vertragen. Dit middel zul je dan altijd moeten blijven gebruiken. Het middel wordt soms ook tijdelijk gebruikt bij een schildklieraandoening en migraine.

Het medicijn

In eerste instantie wordt metoprolol voorgeschreven ter preventie van hart- en vaatziekten en als behandeling van ontstane hartproblemen. Ook is het medicijn erg effectief bij het verlagen van de bloeddruk. Het is een selectieve bètablokker. Een bètablokker zorgt ervoor dat adrenaline minder goed zijn werk kan doen, waardoor de bloeddruk daalt, hartslag verlaagt en de hartspier minder krachtig samentrekt. Door blokkering van het bètagedeelte van het onwillekeurige zenuwstelsel, reageert de hartspier minder op inspanning en emoties. De behoefte aan zuurstof van het hart is dan minder. De bètablokkers betekenen al een tijd lang een belangrijke verbetering van hart- en bloedvatziekten. Meestal worden bij bètablokkers ook plastabletten voorgeschreven. Door meer te plassen, neemt de druk in de bloedvaten af.

Hoge bloeddruk

Een hoge bloeddruk is meestal niet te voelen en meestal kom je er toevallig achter als je de bloeddruk laat opnemen. Het is gevaarlijk op lange termijn omdat het de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Het bloed stroomt te krachtig door de aderen en de vaten kunnen hierdoor beschadigen. Dit kan een beroerte, hartkrampen of hartfalen als gevolg hebben. Soms kan de bloeddruk door een aanpassing van leefstijl verbeteren. Zo kunnen mensen met overgewicht hun bloeddruk verlagen door af te vallen. Mocht dit niet baten, of de oorzaak ligt niet bij overgewicht maar aan een andere oorzaak, dan kan er metoprolol worden voorgeschreven. Pas na ongeveer 6 weken kan worden beoordeeld of het middel effect heeft.

Hartfalen

Bij hartfalen is de pompende kracht van het hart verminderd. Het bloed kan daardoor niet meer goed door het lichaam worden gepompt. Je raakt hierdoor sneller moe, kunt last krijgen van vocht in benen en achter de longen. Hierdoor ben je sneller benauwd. Hartfalen kan het gevolg zijn van een langdurige hoge bloeddruk, slecht werkende hartklippen, hartritmestoornissen, hartinfarct of aderverkalking. Vaak wordt de bètablokker metoprolol in combinatie met plastabletten voorgeschreven. Dit zal de pompkracht van het hart verbeteren en de zuurstofbehoefte van het hart verminderen. Na ongeveer 3 tot 6 weken zul je merken dat de klachten afnemen.

Pijn op de borst (hartkramp)

Dit verschijnsel wordt ook wel angina pectoris genoemd. Het is een pijn of beklemmend gevoel op de borst dat aanvalsgewijs ontstaat. De pijn kan uitstralen naar de arm, schouder of hals. Op het moment dat je hart meer moet werken, in geval van bijvoorbeeld stress, sporten of heftige emoties ontstaat de pijn vooral. De belangrijkste oorzaak is een vernauwing in een van de kransslagaderen van het hart (de bloedvaten die het hart voorzien van bloed). In geval van meer dan 2 aanvallen per week, wordt er vaak gekozen voor metoprolol.

Migraine

Deze aandoening verschijnt in de vorm van een aanval met bonzende hoofdpijn, meestal aan één zijde van het hoofd. Vaak gaat het gepaard met misselijkheid en overgevoeligheid van geluid. Het komt vaker voor bij vrouwen en een aanval duurt meestal een dag, maar kan ook korter of langer duren. Als de aanvallen regelmatig terugkomen en een pijnstiller niet meer afdoende is, wordt er soms metoprolol voorgeschreven. Het effect is meestal pas na een paar maanden merkbaar, waarbij het aantal aanvallen minder wordt.

Te snelle schildklierwerking

De schildklier is een belangrijk orgaan en maakt hormonen aan voor verschillende processen in het lichaam. Als de schildklier te snel werkt, kan het allerlei klachten geven zoals: onregelmatige hartslag, opgejaagd gevoel, gewichtsverlies, zweten, diarree of spierzwakte. Vaak is er een ziekte als oorzaak, zoals ziekte van Graves, ziekte van Plummer of een struma (vergrote schildklier). De werking van de schildklier moet afgeremd worden. Als de schildklier te snel werkt, worden er stoffen aangemaakt die het hart stimuleren. Soms wordt er tijdelijk metoprolol voorgeschreven om het hartritme te verlagen.

Bijwerkingen

In sommige gevallen moet het middel voor de rest van het leven worden gebruikt. Zoals elk medicijn, kan het gebruik van metoprolol bijwerkingen geven. De meest voorkomende bijwerkingen zijn: duizeligheid of licht gevoel in het hoofd, maagdarmklachten zoals misselijkheid, diarree of verstopping, hoofdpijn, koude handen en voeten, vermoeidheid en droge mond. Vaak zijn de bijwerkingen alleen in het begin aanwezig, omdat het lichaam zich moet aanpassen aan de nieuwe bloeddruk. Omdat alcohol de bloedvaten verwijd, moet hiermee opgepast worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijnBisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijnOver het algemeen voel je niets van een hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk is geen ziekte, maar het verhoogt wel de kans…
Betablokker bij migraineBetablokker bij migraineMigraine is een vervelende aandoening waarbij onder andere aanvallen van hevige kloppende hoofdpijn voorkomt. Vaak wordt…
Lisonopril: een bloeddrukverlagend medicijnLisonopril: een bloeddrukverlagend medicijnEen hoge bloeddruk is geen ziekte en je voelt er over het algemeen niets van. Toch is het belangrijk om er wat aan te do…
Kalmeringsmiddelen voor je rijexamenKalmeringsmiddelen voor je rijexamenBijna iedereen die rijexamen moet doen, is zenuwachtig. Bij sommige mensen zijn de zenuwen zo erg dat zij zakken voor hu…
Enalapril: een medicijn tegen hoge bloeddrukEnalapril: een medicijn tegen hoge bloeddrukWanneer de druk in de vaatwanden te hoog is, spreken we van een te hoge bloeddruk. Dit is niet te voelen, waardoor je he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geraldoswald62, Pixabay
  • www.apotheek.nl
  • www.metoprolol.eu

Reageer op het artikel "Metoprolol: medicijn bloeddruk en hartklachten"

Reactie

Albers vd Linden, 25-03-2019 12:19 #1
Ik slik 1x daags metoprolol50.
Net de cardioloog telefonisch gesproken. Mijn gewicht is toegenomen met ruim 5 kg na het gebruik vd metoprolol50. Cardioloog zegt dat dit niet mogelijk is. Tevens zie ik op de bijsluiter dat het soms mogelijk is gewichtstoename.
Weet het nu even niet meer.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 06-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!