Lisonopril: een bloeddrukverlagend medicijn

Lisonopril: een bloeddrukverlagend medicijn Een hoge bloeddruk is geen ziekte en je voelt er over het algemeen niets van. Toch is het belangrijk om er wat aan te doen omdat een te hoge bloeddruk de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Het bloed stroomt met teveel kracht door de bloedvaten waardoor deze kunnen beschadigen. In veel gevallen besluit een arts om het medicijn lisonopril voor te schrijven. Het middel valt onder de ACE-remmers en zorgt ervoor dat het hart minder belast wordt en dat de bloeddruk omlaag gebracht wordt. Het middel wordt ook voorgeschreven bij hartfalen en sommige nierziekten.

Hoge bloeddruk

Veel mensen komen er bij toeval achter dat de bloeddruk is verhoogd omdat ze er normaal gesproken niets van voelen. Het is geen ziekte, maar het vergroot wel de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten zoals hartkramp, hartinfarct en hartfalen. Ook loop je meer risico op het krijgen van een herseninfarct of hersenbloeding. Bij een hoge bloeddruk wordt het bloed te krachtig door de vaten gepompt, waardoor zij kunnen beschadigen. Bij veel mensen met een hoge bloeddruk wordt er lisinopril voorgeschreven.

Wanneer lisonopril gebruiken?

Een hoge bloeddruk kan op verschillende manieren worden behandeld. Meestal begint de huisarts eerst met het voorschrijven van een plastablet zodat er vocht wordt afgevoerd. Vaak wordt dit in combinatie met een bètablokker voorgeschreven. Een bètablokker zorgt ervoor dat het stresshormoon adrenaline het hart minder belast. Als dit onvoldoende helpt, of niet gebruikt mag worden wordt er een ACE-remmer zoals lisinopril voorgeschreven.

De werking

Lisinopril is een van de meest voorgeschreven medicijnen ter wereld. Het is een medicijn dat tot de ACE-remmers behoort. Dit staat voor Angiotensin Converting Enzym en blokkeert een bepaald enzym. Het speelt een rol bij de spanning van spiertjes rond de bloedvaten. Dit enzym is betrokken bij een proces dat ervoor zorgt dat de nieren meer vocht kunnen vasthouden. Door dit medicijn zal er meer vocht worden uitgescheiden via de nieren en het zorgt ervoor dat de vloedvaten verwijden doordat de spiertjes zich minder aanspannen. Hierdoor wordt het hart ontlast en is het in staat om beter te pompen. De bloeddruk gaat omlaag.

Het effect

Na ongeveer drie tot zes weken is het maximale effect van dit medicijn bereikt. Omdat je niets voelt van de bloeddruk, wordt het resultaat pas bekend als de bloeddruk opnieuw is opgemeten. Het medicijn kan alleen een optimale bescherming geven als het dagelijks wordt ingenomen.

Hartfalen

Bij hartfalen is de pompkracht van het hart verzwakt waardoor het bloed niet meer goed wordt rondgepompt. Dit geeft klachten zoals benauwdheid, snel moe zijn en vocht in de benen en achter de longen. Hartfalen kan het gevolg zijn van langdurig rondlopen met een hoge bloeddruk, slecht werkende hartkleppen, hartritmestoornissen of een hartinfarct. Een ACE-remmer verlaagt de bloeddruk en verbetert de conditie van het hart. Na drie tot zes weken is het volledige effect bereikt van het medicijn. De klachten zullen verminderd of verdwenen zijn.

Nierziekten

Soms wordt lisinopril voorgeschreven bij nierziekten, zoals diabetsiche nefropathie (een nierziekte als gevolg van suikerziekte). Als de nieren als gevolg van de diabetes beschadigd zijn geraakt en niet meer goed kunnen filteren, kunnen bepaalde eiwitten die nuttig zijn voor het lichaam wegspoelen. Het is meestal pas na een lange tijd merkbaar, wanneer er vochtophopingen ontstaan aan de enkels en voeten. Soms kleurt de urine donkerder en kan het gaan schuimen. Lisinopril verbetert het filtersysteem in de nieren, waardoor het eiwitverlies via de urine wordt verminderd. Na ongeveer twee weken is effect te merken door een meting van de urine.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor alle medicijnen, kunnen er naast het gewenste resultaat ook bijwerkingen ontstaan. Bij ongeveer 10 procent van de gebruikers kunnen er lichte bijwerkingen ontstaan zoals duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid, diarree, kriebelhoest en verstoorde nierfuncties. Bij een klein percentage kunnen er ernstigere bijwerkingen ontstaan zoals verwardheid, acuut nierfalen en een verlaagde hematocrietwaarde (een maat voor hoeveelheid rode bloedcellen) in het bloed. Omdat bepaalde medicijnen elkaar kunnen beïnvloeden, is het van belang om aan te geven bij je arts welke andere middelen je gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Enalapril: een medicijn tegen hoge bloeddrukEnalapril: een medicijn tegen hoge bloeddrukWanneer de druk in de vaatwanden te hoog is, spreken we van een te hoge bloeddruk. Dit is niet te voelen, waardoor je he…
Spironolacton: medicijn tegen hoge bloeddrukSpironolacton: medicijn tegen hoge bloeddrukEen hoge bloeddruk verhoogt het risico op een hart- en vaataandoening. Het is meestal niet merkbaar, waardoor het soms l…
Last van hartfalen: klachten, oorzaken en behandelingenLast van hartfalen: klachten, oorzaken en behandelingenHartfalen is een vervelende aandoening waarbij de pompfunctie van het hart verminderd is. We kennen twee soorten hartfal…

Chronische discoïde lupus erythematodes (CDLE)Chronische discoïde lupus erythematodes (CDLE)Chronische discoïde lupus erythematosus (CDLE) is een vrij zeldzame huidziekte, welke tot de groep van zogeheten 'bindwe…
Opbouw en kroon plaatsenOpbouw en kroon plaatsenEen kroon is soms nodig om een verloren tand of kies te vervangen. Het gaat hier om een gedeeltelijk verloren tand of ki…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Succo, Pixabay
  • www.lisinopril.nl
  • www.apotheek.nl

Reageer op het artikel "Lisonopril: een bloeddrukverlagend medicijn"

Reactie

Hanse, 05-07-2018 12:56 #1
Ben/was jarenlang gebruiker van lisinopril. Ik begrijp de werking en de bijverschijnselen niet zo goed:
enerzijds verbetert het het filtersysteem van de nieren en als bijwerking wordt beschreven dat het functie van de nieren kan verstoren.
Ik zou het moeten slikken voor hoge bloeddruk maar wil het afbouwen omdat de bloeddruk zich lager stabiliseert. Nu zou ik het moeten slikken om de nierfunctie te verbeteren.
Maar de intentie was bloeddruk verlagend en niet de nieren.
Wie geeft mij duidelijkheid hierover?

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 02-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Medicijnen bloeddruk
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!