InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoge bloeddruk: oorzaken & gevolgen hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk: oorzaken & gevolgen hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk: oorzaken & gevolgen hoge bloeddruk In dit artikel worden de oorzaken en gevolgen van een hoge bloeddruk besproken. Op de lange termijn kan een hoge bloeddruk schadelijke gevolgen hebben voor hart en bloedvaten. De oorzaken van een hoge bloeddruk zijn niet altijd bekend, maar er is wel een aantal risicofactoren die de kans op een hoge bloeddruk doen stijgen.

Hoge bloeddruk

De bloeddruk is de kracht waarmee het bloed tegen de wanden van de bloedvaten drukt. De bloeddruk geeft twee soorten druk weer, namelijk de systolische bloeddruk (bovendruk) en de diastolische bloeddruk (onderdruk). De bloeddruk schommelt in de loop van de dag. ’s Morgens en ’s avonds is de druk vaak lager dan ’s middags. Als er op ten minste drie verschillende momenten een hoge bloeddruk is gemeten, zullen de meeste artsen de diagnose “hoge bloeddruk” stellen.

Wanneer spreken we van een hoge bloeddruk?

De bloedwaarden worden uigedrukt in millimeters kwik (mmHG). De bovendruk is hoger dan 140 mmHg en/of onderdruk hoger dan 90 mmHg. Voor mensen van 60 jaar en ouder is de grens voor de bovendruk verruimd naar 160 mmHg.

Oorzaken hoge bloeddruk

Er kunnen duidelijk aanwijsbare oorzaken zijn van een te hoge bloeddruk, zoals een aangeboren nierafwijking, een nierontsteking of een vernauwing van de aorta. In 95% van de gevallen is de oorzaak echter niet bekend. Er zijn wel risrisicofactoren die kunnen leiden tot een hoge bloeddruk:
  • Overgewicht
  • Te zout eten
  • Diabetes
  • Weinig lichaamsbeweging
  • Gebruik van alcohol en suiker
  • Stress
  • Erfelijke factoren
  • Nierziekten
  • Zwangerschap
  • Leeftijd: het risico op hoge bloeddruk neemt toe naarmate men ouder wordt
  • Geslacht: een hoge bloeddruk treft vooral mannen boven de 60 jaar

Gevolgen hoge bloeddruk

Bij iemand die last heeft van een hoge bloeddruk, wordt er extra kracht uitgeoefend op de vaatwanden. Hierdoor kunnen op termijn de vaatwanden beschadigd raken. Dit wordt “aderverkalking” of “atherosclerose” genoemd. Als de vaten beschadigd raken en vernauwen, dan heeft het hart moeite om bloed door de vaten te pompen. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor het functioneren van het hart.

Op langere termijn kan een hoge bloeddruk gevolgen hebben, zoals een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, hartinfarct of beroerte. Ook nierziekten en netvliesbeschadiging kunnen het gevolg zijn van een verhoogde bloeddruk. Verder kunnen de gevolgen bestaan uit nachtelijke benauwdheid en pijn op de borst.

Gevolgen hoge bloeddruk op korte termijn

Toch kunnen er ook gevolgen van een hoge bloeddruk op korte termijn optreden. Enkele symptomen zijn:
  • Hoofdpijn die ’s morgens aanwezig is en in de loop der dag vermindert
  • Vermoeidheid
  • Oorsuizen
  • Duizeligheid
  • Hartkloppingen
  • Neusbloedingen

Toch hebben mensen met een hoge bloeddruk niet altijd last van de symptomen. Vaak wordt een hoge bloeddruk toevallig vastgesteld tijdens een routine controle.

Behandeling hoge bloeddruk: bloeddruk verlagen

Een strikte zoutbeperking is een belangrijk middel om een hoge bloeddruk tegen te gaan. Verder is het belangrijk om gezond (volgens de “Schijf van vijf”) te eten, een gezonde levensstijl met voldoende beweging na te streven en af te vallen als er sprake is van overgewicht.
Gerelateerde artikelen
Wat is een hoge bloeddruk?Veel mensen hebben last van een hoge bloeddruk. Ze denken dan ook dat het een hartziekte is. Dit is niet waar. Het hebbe…
Hoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheidHoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheidHoge bloeddruk of hypertensie is een aandoening die niet mag onderschat worden. Hoge bloeddruk kan ernstige gevolgen heb…
Bloeddrukwaarden. Wat betekent mijn bloeddruk?Bloeddrukwaarden. Wat betekent mijn bloeddruk?Telkens we naar de dokter gaan en onze bloeddruk gecontroleerd wordt zegt de arts ons enkele cijfers, maar hoeveel van o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoge bloeddruk: oorzaken & gevolgen hoge bloeddruk"

Reactie

Willy van Dijkhuizen, 12-01-2018 23:41 #1
Veel aanraders die positief (kunnen) zijn als je ze opvolgt! helaas heb ik alles inde praktijk gebracht wat eten betreft. kan niet afvallen, met nog weinig koolhydraten. ben vandaag nog op bezoek geweest bij de bekendste hart en vaten specialist in het UMC. heb inmiddels een barostent gekregen door operatie en moet nog een vierde medicijn erbij. wacht op uw advies!

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 10-04-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!