InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoge bloeddruk, ernstiger dan veel mensen denken

Hoge bloeddruk, ernstiger dan veel mensen denken

Hoge bloeddruk, ernstiger dan veel mensen denken Veel mensen hebben een hoge bloeddruk zonder hiervan op de hoogte te zijn. Een hoge bloeddruk kan zonder behandeling zeer ernstige gevolgen hebben. Zeker omdat een hoge bloeddruk bij veel mensen geen klachten geeft kan je zonder aankondiging geconfronteerd worden met de gevolgen ervan. Het gevaar voor een hartaanval of herseninfarct ligt hierbij op de loer. Minder bekend is de kans op beschadiging van de nieren. Wat is hoge bloeddruk en wat zijn de risico's?

Wat is bloeddruk

Het bloed wordt door het hart het lichaam ingepompt. Hierdoor ontstaat er een druk dat het bloed uitoefent op de bloedvaten. Bij bloeddruk wordt er gesproken van bovendruk en onderdruk. De druk die ontstaat wanneer het hart zich aanspant en het bloed de bloedvaten inpompt wordt de bovendruk genoemd. De druk die ontstaat wanneer het hart zich ontspant waarbij het bloed het hart instroomt wordt de onderdruk genoemd. De druk in beide situaties moet tussen bepaalde waarden vallen. Hoe meer weerstand er is bij het rondpompen van het bloed, hoe hoger de bloeddruk zal zijn. Wanneer de weerstand te hoog is wordt de druk van het bloed op de bloedvaten hoger, de hoge bloeddruk.

Wat merk je van een hoge bloeddruk

Het gevaarlijke aan een hoge bloeddruk is dat de meeste mensen er niets van merken. Veel mensen die met een hoge bloeddruk rondlopen zijn zich er dan ook niet van bewust, en dat maakt een hoge bloeddruk juist zo gevaarlijk. Mensen die zich niet bewust zijn van een hoge bloeddruk zijn als het ware een wandelende tijdbom.

Soms heb je bij een hoge bloeddruk last van duizeligheid of hoofdpijn. Helaas wordt zeker dit laatste vaak afgehandeld met een pijnstiller. Wanneer je vaker last hebt van duizeligheid of hoofdpijn dan is het goed om de bloeddruk te (laten) controleren.

Hoe ontstaat een hoge bloeddruk

Er zijn meerdere oorzaken van een hoge bloeddruk. Oorzaken kunnen te vinden zijn in de leefgewoonte van mensen. Hierbij moet je denken aan het gebruik van teveel zout, overmatig alcoholgebruik, zwaarlijvigheid, te weinig lichaamsbeweging roken en natuurlijk stress. Ook kan een hoge bloeddruk erfelijk zijn. Soms moet er verder in het lichaam gezocht worden naar oorzaken. Toch is er bij de meeste mensen geen duidelijke oorzaak te vinden voor de hoge bloeddruk.

Gevaren van een hoge bloeddruk

Het grote gevaar van een hoge bloeddruk dat de bloedvaten kunnen scheuren. Wanneer dit in de hersenen gebeurt is het gevolg een herseninfarct. Ook een hartaanval is één van de risico's van een hoge bloeddruk.

Nieren

Wat minder mensen weten is dat de nieren ernstig kunnen beschadigen door een te hoge bloeddruk. In de nieren loopt een uitgebreid stelsel van zeer dunne bloedvaten. Wanneer deze beschadigen gaat de werking van de nieren achteruit. In het ergste geval kunnen de nieren geheel 'kapot gaan'.

Bewegen

Bewegen is belangrijk bij een hoge bloeddruk.. Tijdens het bewegen / sporten gaat de bloeddruk omhoog maar na afloop zal de bloeddruk in eigenlijk alle gevallen een stuk lager zijn. Veel bewegen is dus goed voor de bloeddruk. Zorg ervoor dat je iets doet wat je leuk vind. Langere tijd bewegen is hierbij beter dan een korte intensieve training, denk hierbij aan sprinten. Wandelen, joggen, fietsen en dergelijke zijn goede keuzes.

Een hoge bloeddruk, wat nu

Het is dus goed om regelmatig je bloeddruk te controleren, ook al heb je geen indicatie dat je een hoge bloeddruk hebt. Hiervoor zijn goede apparaten te koop die je thuis kunt gebruiken. Wanneer je een hoge bloeddruk hebt, stap dan direct naar de huisarts. Deze zal de bloeddruk meten en je waarschijnlijk doorsturen om bloed af te laten nemen. Dit laatste om een oorzaak te vinden voor het probleem.

Belangrijk bij een hoge bloeddruk is dus om niet te wachten maar actie te ondernemen om verdere problemen te voorkomen
© 2011 - 2019 Panic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoge bloeddruk gevaarlijkHoge bloeddruk gevaarlijkEen hoge bloeddruk heeft vaak geen duidelijke oorzaak maar kan komen door verkeerde voeding, roken of alcohol. Een hoge…
Hoge bloeddruk, en wat je er zelf tegen kunt doenHoge bloeddruk kan erg gevaarlijk zijn. De meeste mensen merken niets van een hoge bloeddruk. Ongeveer 10% van de Nederl…
Hoge bloeddruk of hypertensieHoge bloeddruk of hypertensieEen hoge bloeddruk is geen ziekte. Je merkt soms zelfs niet dat je een te hoge bloeddruk hebt, daarom kan het geen kwaad…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gadini, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoge bloeddruk, ernstiger dan veel mensen denken"

Infoteur: Panic
Gepubliceerd: 11-04-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!