InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoge bloeddruk: Symptomen, oorzaken en medicijnen

Hoge bloeddruk: Symptomen, oorzaken en medicijnen

Hoge bloeddruk: Symptomen, oorzaken en medicijnen Iedereen weet inmiddels dat een te hoge bloeddruk erg schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Maar waarom was dat ook alweer het geval? En hoe merk je in een vroeg stadium eigenlijk op dat je bloeddruk te hoog is? Wat is het verschil tussen bovendruk en onderdruk bij een hoge bloeddruk? Wat zijn symptomen en tekenen die wijzen op een te hoge bloeddruk? Hoe wordt hypertensie behandeld en wat kun je zelf doen om je bloeddruk te verlagen?

Wat is een te hoge bloeddruk ofwel hypertensie?

Hoge bloeddruk of hypertensie betekent letterlijk hoge druk of spanning in de slagaders. De slagaders pompen het bloed vanaf het hart naar alle organen en weefsels in het lichaam. De bloeddruk wordt gemeten in bovendruk en onderdruk. De bovendruk of systolische druk is de druk in de slagaders, wanneer het hart samentrekt en bloed wegpompt het lichaam in. De onderdruk of diastolische druk is de druk wanneer het hart zich juist ontspant na de samentrekking en is hiermee de laagste druk waaraan de slagaderen en aderen in het lichaam worden blootgesteld.

Een normale bloeddruk is 120/80, bij een veel lager waarde is er sprake van een te lage bloeddruk. Vanaf 140/90 is er medisch gezien sprake van een te hoge bloeddruk of hypertensie. Alles tussen normaal en hoog in wordt gedefinieerd als pre-hypertensie en betekent dat je waakzaam moet zijn voor verdere verhoging van de bloeddruk.

Waarom is een hoge bloeddruk schadelijk voor het lichaam?

Een structureel en chronische hoge bloeddruk verhoogt het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, aderverkalking of een herseninfarct of beroerte. Maar liefst één op de drie mensen krijgt te maken met hoge bloeddruk en het is dan ook een enorm risico voor de volksgezondheid. Hart- en vaatziekten zijn de meest voorkomende doodsoorzaak in Nederland en de belangrijkste directe oorzaak van deze ziekten is een te hoge bloeddruk.

Wat zijn de oorzaken van een hoge bloeddruk?

Er bestaat primaire en secundaire hypertensie. Primaire hypertensie komt het meeste voor en kan voortkomen uit meerdere oorzaken. Genetische aanleg, te zout eten, een te hoog lichaamsgewicht, te weinig lichaamsbeweging, veroudering, te vet eten en nierfalen vormen hiervan de belangrijkste. Bij secundaire hypertensie komt de hoge bloeddruk voort uit een hele andere oorzaak. Denk hierbij bijvoorbeeld aan aangeboren afwijkingen van de aorta, een vernauwing van de nierslagader en afwijkingen van de nieren of bijnieren.

Wat zijn de symptomen en tekenen van een te hoge bloeddruk?

Een te hoge bloeddruk wordt ook een wel een stille moordenaar genoemd, omdat hypertensie helaas vaak helemaal geen tekenen of symptomen met zich meebrengt. Het kan dus ook voortkomen dat een te hoge bloeddruk tientallen jaren niet wordt opgemerkt en mensen opeens te maken krijgen met een hartinfarct of beroerte. Het is dus zeker zinvol om jezelf regelmatig te laten controleren op een te hoge bloeddruk.

Wanneer er wel sprake is van symptomen zijn dit over het algemeen de volgende:
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Kortademigheid
  • Wazig zien
  • Misselijkheid
  • Nierfalen
  • Oorsuizen
  • Hartkloppingen

Hoe kun je hoge bloeddruk behandelen met medicijnen?

Mensen zullen bij een diagnose in ieder geval hun levensstijl moeten aanpassen. Meer bewegen en minder vet en zout eten zullen altijd worden aanbevolen. Meestal wordt er ook aangeraden om te stoppen met roken en het drinken van alcohol. Daarnaast kunnen er verschillende soorten bloeddrukverlagende medicijnen worden voorgeschreven, waarvan sommige direct op de bloeddruk zelf werken, en andere zich richten op gerelateerde oorzaken als nierproblemen of een te snelle hartslag (tachycardie).
Gerelateerde artikelen
Hoge bloeddruk, en wat je er zelf tegen kunt doenHoge bloeddruk kan erg gevaarlijk zijn. De meeste mensen merken niets van een hoge bloeddruk. Ongeveer 10% van de Nederl…
Hoge bloeddruk, ernstiger dan veel mensen denkenHoge bloeddruk, ernstiger dan veel mensen denkenVeel mensen hebben een hoge bloeddruk zonder hiervan op de hoogte te zijn. Een hoge bloeddruk kan zonder behandeling zee…
Hoge bloeddruk gevaarlijkHoge bloeddruk gevaarlijkEen hoge bloeddruk heeft vaak geen duidelijke oorzaak maar kan komen door verkeerde voeding, roken of alcohol. Een hoge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Soc7, Pixabay
  • High Blood Pressure: Symptoms, Causes, Diagnosis and Treatment
  • Hypertension: Information, symptoms and medication
  • Signs of high blood pressure

Reageer op het artikel "Hoge bloeddruk: Symptomen, oorzaken en medicijnen"

Reacties

Rosa, 27-02-2015 21:58 #4
Hallo, ik ben 51 jr. en heb sinds lange tijd tintelingen, doofheid en algehele verdikking aan de linkerkant van het lichaam. Heb sinds augustus astma. Ben nu vaak misselijk, heb vaak hartkloppingen en zie slecht met vlekjes voor de ogen. Sinds 2 wkn ook erg duizelig en had vaak dat ik de mensen die dichtbij aan het praten waren van heel ver weg hoorde. Ha geraadpleegd, bloeddruk 146/90. Een week later in elkaar gezakt en naar de SEH gebracht. Bloeddruk 155/105. Overige waardes waren goed. Advies om een psycholoog te gaan zoeken. Nu nog steeds duizelig en zak snel door de knieën en de voet wil niet mee. De verdikking links (vooral de borsten en eronder) wordt steeds dikker en pijnlijker. Heb om mri gevraagd, maar dat wordt geweigerd.Kunnen deze klachten met de bloeddruk te maken hebben? Graag advies wat ik evt kan doen. Bvd.

Gijsje, 11-07-2013 12:49 #3
Ik heb 9 maanden Dutasteride geslikt tegen haaruitval en omdat het middel voor vrouwen verboden werd, ben ik abrupt gestopt. Enkele weken daarna werd mijn bloeddruk gemeten: veel te hoog. Zou dit met elkaar te maken kunnen hebben?

Lieke, 07-04-2013 11:29 #2
Dag Greetje, misschien weet je het ondertussen al lang, maar ik denk aan een nek/rug hernia. Ik heb hetzelfde probleem sinds enkele maanden en heb een RMI scan laten doen van mijn nek met resultaat: een beginnende nekhernia. Tintelingen in de linkerarm komt van de nek, in de benen van de rug. Van een hogere bloeddrug kan je ook duizelig zijn, daar zit ik ook erg mee :-(. Het hangt in dit geval allemaal samen. Groetjes Lieke

Greetje, 07-01-2012 10:48 #1
Hallo, ik ben 48 jaar en ben nu al ruim 3 jaar bezig om uit te vinden wat er met mij aan de hand is.Bloeddruk 102/155… Uitval li tintelingen door buitenkant armen, hoofdpijn vanaf hersenstam tot aan staartbotje.dus hele ruggewervel.ping.ping.au.pijn in derug en benen, zak door de benen vanuit de binnenkant als buitenkant.moeilijk lopen brandend tintellend gevoel in de benen, duizelig, draaiierig, misselijk, hoofdpijn, al 3 jaar pijn in li oog… tijdens aanval voel ik mijn bloeddruk stijgen. Heb gevraagd om een ruggeprik… maar dat doen ze niet.waarom geen idee.wat nu te doen? Advies graag.BVD

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 30-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!