InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hartkloppingen: oorzaken en symptomen

Hartkloppingen: oorzaken en symptomen

Hartkloppingen: oorzaken en symptomen Bij hartkloppingen voel je het hart in je borst kloppen, waarbij het snel of onregelmatig bonst. Ook kan het een gevoel geven alsof het hart overslaat. Veel mensen maken zich grote zorgen als zij dit ervaren, maar vaak is het niets ernstigs. Meestal komt het door spanning, of door lichamelijke activiteit of vermoeidheid. Het kan ook ontstaan door overmatig koffie drinken, alcohol drinken of door een stevige maaltijd. Wat zijn hartkloppingen en in wel geval moet je jezelf zorgen maken?

Wat het is

Sommige mensen herkennen hun eigen hartslag en weten als er iets verandert. Het is normaal als het hart in rusttoestand klopt met 60 tot 90 slagen per minuut. Bij intensief sporten kan het een stuk stijgen tot wel meer dan 160 slagen per minuut. Na het sporten moet het weer snel omlaag gaan. Soms kun je het voelen als er iets verandert waarbij het hart sneller gaat kloppen, onregelmatig slaat of zelfs overslaat. Veel mensen raken in paniek als zij dit ervaren en denken dat ze een hartaandoening hebben. Soms kan er sprake zijn van een hartritmestoornis, maar meestal kan het geen kwaad. Hartkloppingen geven een vervelend gevoel. Er kunnen op dat moment wel meer dan 200 slagen per minuut zijn.

Medische benaming

Het kloppen van het hart wordt ook wel palpitatie genoemd. De medische benaming als het hart sneller klopt, is tachycardie. Het overslaan van het hart wordt extrasystole genoemd. Het hart kan ook langzamer slaan en dat wordt een bradycardie genoemd. Een hartklopping kan geleidelijk ontstaan, maar ook plotseling. In sommige gevallen wordt er een bètablokker als medicijn voorgeschreven om de hartkloppingen te verminderen.

Hoe het ontstaat

Vaak ontstaan hartkloppingen door een grote lichamelijke inspanning en neemt het weer af na rust. Het kan ook ontstaan als gevolg van het gebruik van veel cafeïnerijke dranken zoals koffie en energiedrank, door overmatig alcoholgebruik en door roken en drugs. Bij sommige mensen komt het door stress, heftige emoties, psychische klachten, vermoeidheid, warmtegevoeligheid of op grote hoogte zijn in de bergen. Ook een stevige maaltijd, longontsteking, bloedarmoede, snel werkende schildklier, hoge bloeddruk, allergische reacties, hartziekten, suikerziekten of medicijnen kunnen zorgen voor hartkloppingen.

De symptomen

Ieder mens ervaart hartkloppingen anders. Als het hart ineens sneller gaat kloppen, kun je erg onrustig worden. Het bonzen kan heel heftig aanvoelen. Vooral als het ontstaat in een rusttoestand wordt het als heftig ervaren. Er zijn ook mensen die het nauwelijks merken als het hart sneller klopt. Het kan zijn dat je het vooral in rust kunt voelen als je op je linkerzij ligt. Andere klachten die kunnen voorkomen bij hartkloppingen zijn:

  • Misselijkheid
  • Benauwdheid
  • Droge mond
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid of licht gevoel in het hoofd
  • Slap gevoel
  • Tintelingen

Is het ernstig?

Meestal is het onschuldig. Als je het voor het eerst meemaakt, kan het een angstige ervaring zijn. Probeer voor jezelf bij te houden wanneer je hartkloppingen krijgt en of het verband houdt met bijvoorbeeld voeding of stress. Mocht je het vermoeden hebben dat het door bijvoorbeeld teveel koffie komt, kun je hier een tijdje mee stoppen of minderen om te zien of de klachten verminderen. Mocht je een stressvol leven leiden, kun je kijken of het helpt als je het een tijdje iets rustiger aan doet.

Wanneer naar de dokter?

Als de hartkloppingen niet over gaan als je rustig gaat zitten, of als er ook klachten zijn zoals pijn of druk op de borst, benauwdheid of bleek worden, dan is het verstandig om een huisarts te raadplegen. De huisarts zal beoordelen of er sprake is van stress of andere oorzaken die hartkloppingen kunnen veroorzaken. In sommige gevallen wordt er nader onderzoek gedaan om te kijken of er een lichamelijke oorzaak is voor de hartkloppingen, bijvoorbeeld een hartritmestoornis. Bij een hartritmestoornis wordt er een elektrocardiogram (ECG) gemaakt. Soms wordt er een gedurende een of twee dagen het hartritme gevolgd via een draagbaar apparaat.

Aanpassen leefstijl

In de meeste gevallen hebben hartkloppingen te maken met de leefstijl. Niet iedereen is zich er altijd bewust van dat hij last heeft van stress. Als je het een tijdje in de gaten houdt en misschien bijhoudt in een dagboekje, kan het zijn dat je een verband legt tussen de hartkloppingen en spanning. Indien je rookt, alcohol drinkt, cafeïne binnen krijgt of drugs gebruikt, probeer dit dan een tijdje niet te doen. Mocht je dan nog hartkloppingen hebben, kan het zijn dat het niet aan de leefstijl ligt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hartkloppingen en hartritmestoornissen: oorzaken, symptomenHartkloppingen en hartritmestoornissen: oorzaken, symptomenBij hartkloppingen heb je last van een buitengewoon krachtige, snelle of onregelmatige hartslag. Hartkloppingen worden m…
Wat is een hartritmestoornis?Wat is een hartritmestoornis?Het hart is één van de belangrijkste organen van het lichaam. Daar kan natuurlijk het een en ander mis mee gaan. Soms sl…
Hartkloppingen: een onregelmatige hartslagHartkloppingen: een onregelmatige hartslagBij een onregelmatige hartslag is men hiervan ook bewust door een onaangenaam gevoel van het lichaam en voel je een vers…
Hart in keel of hals voelen kloppenHart in keel of hals voelen kloppenHet hart in de keel of hals voelen kloppen oftewel een bonzend hart in de keel. Iedereen krijgt er wel eens mee te maken…
Soorten hartkloppingenVeel mensen hebben wel eens last van hartkloppingen. Dit kan zijn dat het hart heel snel klopt, of juist langzamer, soms…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hartkloppingen: oorzaken en symptomen"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 03-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hartkloppingen
Medische informatie…
Schrijf mee!