InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hart in keel of hals voelen kloppen

Hart in keel of hals voelen kloppen

Hart in keel of hals voelen kloppen Het hart in de keel of hals voelen kloppen oftewel een bonzend hart in de keel. Iedereen krijgt er wel eens mee te maken, de een meer dan de ander. Vaak zijn de hartkloppingen in de keel tijdelijk en verdwijnen weer bij rust. Soms komt het meerdere dagen achter elkaar voor. Niet altijd is er iets ernstigs aan de hand: in de meeste gevallen verdwijnen de klachten vanzelf weer. In de andere gevallen is nader onderzoek aangewezen.

Gevoel van het hart in de keel

Het hart bevindt zich midden achter het borstbeen waarbij het meer naar links ligt. Het hart pompt het bloed rond, dit is voelbaar wanneer men de hand op de borstkas ter hoogte van het hart legt. Het rondpompen van het bloed gebeurt via slagaders die steeds meer vertakken, zodat het bloed overal in het lichaam terecht komt. Het pompen van het hart is daarom ook voelbaar bij de grote aders. Denk maar aan de pols of de hals. Het is dan ook mogelijk om soms de hartslag in de keel te voelen zonder dat er een vinger op de hals wordt gelegd.

Waarom wel in de hals en niet aan de pols?

De hartslag is te meten bij de hals en aan de pols. Maar waarom is het kloppen van het hart voor sommigen dan wel voelbaar in de hals en niet aan de pols? Dit heeft te maken met de opwaartse beweging die in de halsslagader gemaakt moet worden. Daardoor is de puls krachtiger. Til de pols maar eens boven het hart uit: de puls is nu veel krachtiger dan wanneer de pols naar beneden gehouden wordt. Bovendien is de puls (hartslag) in de hals veel beter voelbaar door de ligging en de grootte van de halsslagader.

Waarom voel je het hart in de keel?

Bij paniek of stress kan het hart in de keel gevoeld worden. Aan beiden zijden van het strottenhoofd is het hart dan duidelijk voelbaar, zonder dat men er een vinger op hoeft te leggen. Ook een hartritmestoornis kan in de keel gevoeld worden. Een versnelde hartslag wordt ook vaak in de keel gevoeld. Daarnaast zijn er bepaalde medicijnen en stoffen die het hart sneller of onregelmatig laten kloppen. Cafeïne/ theïne en alcohol zijn zulke middelen. In alle gevallen wordt er tijdelijk extra meer bloed rondgepompt. Dit bloed wordt door de halsslagader gestuwd, wat duidelijk voelbaar is. Soms is het zelfs door iemand anders met het blote oog te zien: er is een duidelijke klopping in de hals waar te nemen.

Is het gevaarlijk?

In de meeste gevallen worden hartkloppingen in de keel veroorzaakt door een schrikreactie, stress of paniek en is het slechts tijdelijk. Ook zware inspanning kan tijdelijke hartkloppingen in de keel veroorzaken. In een klein aantal gevallen is er echter iets anders aan de hand zoals een hartritmestoornis. Deze is te herkennen aan een regelmatig voelbare verandering in het hartritme, benauwdheid, duizeligheid, hoofdpijn of andere klachten die voornamelijk bij inspanning optreden. Een hartritmestoornis is in eerste instantie niet direct gevaarlijk, maar kan op de lange duur stolsels in het hart veroorzaken. Deze stolsels kunnen de toevoer afsluiten met een hartinfarct als gevolg. Vaak is het daarom nodig om bij een hartritmestoornis gebruik te maken van bloedverdunners. Deze kunnen de kans op stolsels aanzienlijk verkleinen. Wanneer hartkloppingen worden veroorzaakt door bepaalde medicijnen of stoffen, is het beter hiermee te staken. Overleg bij medicijngebruik met de arts. Deze zal de hartslag opmeten en bekijken of andere medicijnen beter geschikt zijn.

Geen paniek

Hoewel het kloppen van het hart in de keel soms beangstigend aan kan voelen, is er heel vaak geen reden tot paniek. Een hartaanval of hartinfarct geeft heel andere klachten zoals kortademigheid, pijn op de borst, een benauwd gevoel en het gevoel alsof er een olifant op de borstkas staat. Ga na waarom je het hart in je keel voelt. Vaak merk je dat dit als reactie op stress of angst is. Haal rustig adem en ga even zitten. Praat desnoods met iemand om de aandacht van jezelf af te leiden. Hoe meer je bezig bent met je hartslag, hoe langer het duurt voordat deze weer normaal is. Erop letten veroorzaakt alleen maar meer spanning of paniek. Ga dus vooral niet je hartslag meten. Heb je vaak last van hartkloppingen in de keel, dan kan je je arts om advies vragen. Deze zal je hartritme bekijken en je eventueel doorsturen naar een hartspecialist (cardioloog).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overslaan van het hartOverslaan van het hartHet overslaan van het hart komt bij iedereen, jong en oud, wel eens voor. Vaak is er geen enkele reden tot paniek, maar…
Hart slaat over, oorzaak en gevolgHart slaat over, oorzaak en gevolgWanneer het hart een slag overslaat, voelen we dit soms. Het gevoel van een gemiste slag of juiste en extra slag is duid…
Wanneer hartje horen bij een zwangerschapWanneer hartje horen bij een zwangerschapBij een zwangerschap hoort gezonde spanning: gaat alles goed met de baby? Voor het eerst het hartje horen kloppen is het…
Hartkloppingen: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsHartkloppingen: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsHet kan je een erg angstig gevoel geven als je opeens merkt dat je hart abnormaal snel gaat kloppen. Bij hartkloppingen…
Het hart slaat overHet hart slaat overHet overslaan van het hart maken we allemaal wel eens mee: het lijkt alsof het hart even vergeet te slaan. Daarna voel j…
Bronnen en referenties
  • Gezondheidsnet.nl/hart-voor-je-hart/artikelen/2579/zo-herken-je-een-hartaanval
  • Wikipedia.org/wiki/Polsslag
  • Dokter.nl

Reageer op het artikel "Hart in keel of hals voelen kloppen"

Reacties

Willemijn Mazereeuw, 08-04-2018 16:15 #2
Mijn hart bonkt de hele dag in mijn keel, ook als ik rustig en zonder stress op de bank zit. Ik word er in actie kortademig van en daardoor heel moe. Mijn hartslag is regelmatig. Voor dat probleem ben ik vorig jaar bij de cardioloog geweest die na vele onderzoeken bevestigde dat er niets aan de hand is. Aan medicijnen gebruik ik alleen Hydrochloorthiazide tegen een verhoogde bloeddruk. Ik vraag mij af of er een oplossing is voor dit probleem.

Roan, 06-11-2017 14:32 #1
Beste, heb al een tijdje last van mijn adamsappel ma nu zie ik mijn hartslag duidelijk meer kloppen in mijn hals aan beide zijde van het strottenhoofd. Voel me ook nogal vermoeid. Zou iemand me kunnen helpen wat het zou kunnen zijn?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 17-04-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!