InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hartkloppingen: oorzaken, symptomen, behandeling & tips

Hartkloppingen: oorzaken, symptomen, behandeling & tips

Hartkloppingen: oorzaken, symptomen, behandeling & tips Het kan je een erg angstig gevoel geven als je opeens merkt dat je hart abnormaal snel gaat kloppen. Bij hartkloppingen ga je letterlijk gewaarworden dat je hart klopt. De oorzaken van hartkloppingen zijn uiteenlopend en vaak zijn er ook bijkomende versterkende factoren die zorgen voor een abnormaal hartritme. De verstoring van het hartritme kan onschuldig zijn maar ook samengaan met andere symptomen zoals duizeligheid en kortademigheid. Vaak ontstaan hartkloppingen bij stress, angst en opwinding. Van nature zenuwachtige mensen klagen vaak over het gevoel dat hun hart in hun keel klopt, of het gevoel dat hun hart even stilstaat en een slag "overslaat". Eventueel kan je voedingssupplementen innemen, maar ook een gezonde levenswijze is van belang. Hierbij is niet roken en stress vermijden cruciaal. In ernstige gevallen kunnen medicijnen tegen hartkloppingen soelaas bieden. Wat kan je doen tegen hartkloppingen en welke tips zijn nuttig bij de behandeling ervan?

Wat zijn hartkloppingen?

Hartkloppingen zijn een verschijnsel dat in de volksmond zo genoemd wordt omdat men zijn hart als het ware voelt of hoort kloppen. In wezen gaat het hier om een verstoring van het ritme van het kloppen van het hart. Bij een "normaal" kloppen van het hart is het ritme stabiel, en heb je niet de gewaarwording je hart letterlijk te voelen kloppen. Je zou in feite dus niet mogen voelen dat je hart klopt, hoe gek dat ook klinkt. Voel je dat wel dan is er sprake van hartkloppingen. Als een normale of gemiddelde hartslag wordt een hartslag tussen de 60 en 80 slagen per minuut beschouwd. Hartkloppingen worden in medisch taalgebruik ook "palpitaties" genoemd.

Symptomen hartkloppingen

Bij het fenomeen van hartkloppingen of palpitaties is het vooral de gewaarwording van je hart te voelen kloppen die opvalt. Dit kan opvallen omdat je een "extra hartslag" lijkt te hebben, met andere woorden je voelt extra kloppingen van het hart en dit op een vreemde, abnormale wijze. Mogelijk voel je een plotse versnelling van het hartritme die je kan verontrusten. Dit kan zorgen voor een erg onwerkelijk en ongemakkelijk gevoel. Sommige mensen ervaren dat ze hun "hart in hun keel voelen kloppen". Ook kan je hart sneller of onregelmatiger gaan slaan bij nervositeit, stress of een plotse, verrassende gebeurtenis. Je krijgt dan het gevoel dat je hart even lijkt stil te staan, of een slag "overslaat". Als je bijkomende symptomen vertoont zoals borstpijn, misselijkheid, duizeligheid, draaierigheid of kortademigheid, consulteer dan zeker een arts.

Oorzaken hartkloppingen

Basisoorzaken

  • bloedarmoede
  • hartafwijking
  • hartritmestoornis
  • oververmoeidheid
  • overactieve schildklier
  • ziekte aan de hartspier
  • tekort aan magnesium
  • gebruik van sommige medicijnen

Versterkende factoren

Vaak worden hartkloppingen ook nog in de hand gewerkt door bijkomende factoren zoals o.a.:
  • stress
  • angst
  • koorts
  • opwinding
  • veel roken
  • alcoholgebruik
  • cafeïnegebruik
  • druggebruik

Behandeling hartkloppingen: tips

Stoppen met roken

Als je last hebt van hartkloppingen, dan is het aangewezen om te stoppen met roken. Roken vernauwt immers de aders waardoor de bloedcirculatie verstoord wordt. Eventueel kan je kiezen voor nicotinepleisters of nicotinetabletten om van je rookverslaving af te geraken. Eens je gestopt bent is de kans groot dat je hartkloppingen zullen verminderen.

Vermijd stimulerende dranken

Ook het gebruik van alcohol en cafeïne dienen beperkt te worden. Alcohol is een giftige stof en misbruik ervan kan het lichaam in een verzwakte toestand brengen waardoor hartkloppingen ontstaan. Teveel koffie drinken is door de stimulerende stof cafeïne een vanzelfsprekende katalysator van hartkloppingen en dient dus in beperkte mate gedronken te worden, net als het energiehoudend drankje Red Bull.

Vermijd stress

Vaak heeft een verstoord hartritme erg te lijden onder gevoelens van stress, spanning en angst. Probeer deze emoties zo veel mogelijk onder controle te houden. Zorg via een goede buikademhaling voor een kalmer gevoel en gun je hart zo meer rust.

Medicijnen tegen hartkloppingen

Als hartkloppingen erg hinderlijk zijn voor de patiënt, dan kan de arts medicijnen tegen hartkloppingen voorschrijven. Voor jouw specifiek geval zal de arts een bepaald medicijn voorschrijven, afhankelijk van de ernst van de symptomen, je fysieke conditie en je medische voorgeschiedenis. Eventueel is een afspraak bij de cardioloog (hartspecialist) aangewezen.

Voedingssupplementen

Magnesium, ijzer, calcium en natrium zijn mineralen die erg belangrijk zijn voor het functioneren van de hartspier. Neem deze voldoende op in je voeding en vergeet ook het gebruik van knoflook niet. Look is goed voor hart en bloedvaten. Eventueel kan je een combinatie van deze mineralen innemen onder de vorm van voedingssupplementen. Als je lichaam beschikt over een goede balans aan deze mineralen wordt de kans op hartkloppingen een stuk kleiner.
Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen die het hart ondersteunen zijn onder meer:
  • Vitals Hartformule
  • Swisse Co-Enzyme Hart
  • Balance Pharma Hart

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hartkloppingen en hartritmestoornissenHartkloppingen en hartritmestoornissenHartkloppingen zijn te verklaren als een bewustzijn van het kloppen van het eigen hart. Normaal klopt een hart zonder da…
Hartkloppingen: oorzaken en symptomenHartkloppingen: oorzaken en symptomenBij hartkloppingen voel je het hart in je borst kloppen, waarbij het snel of onregelmatig bonst. Ook kan het een gevoel…
Hartkloppingen: een onregelmatige hartslagHartkloppingen: een onregelmatige hartslagBij een onregelmatige hartslag is men hiervan ook bewust door een onaangenaam gevoel van het lichaam en voel je een vers…
Wat is een hartritmestoornis?Wat is een hartritmestoornis?Het hart is één van de belangrijkste organen van het lichaam. Daar kan natuurlijk het een en ander mis mee gaan. Soms sl…
Hartkloppingen en hartritmestoornissen: oorzaken, symptomenHartkloppingen en hartritmestoornissen: oorzaken, symptomenBij hartkloppingen heb je last van een buitengewoon krachtige, snelle of onregelmatige hartslag. Hartkloppingen worden m…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/faq/44/zijn-hartkloppingen-gevaarlijk (bron geraadpleegd op 16/08/2015).

Reageer op het artikel "Hartkloppingen: oorzaken, symptomen, behandeling & tips"

Reacties

Mirjam Krieg, 26-02-2019 11:56 #5
Hallo,
heb mijn leven lang al hartritme storingen, maar nu duurt het wel lang, heb al weken last van hartkloppingen en wat ik ook doe het gaat niet over, ben overal geweest maar niemand kan er iets aan doen, misschien weet u iets voor mij.
groeten,
mirjam krieg

A. Brandsma, 15-12-2016 00:51 #4
W.S. door het slikken van prednison heb ik -77jr- weer last van opvliegers, net zoals in de overgang en daarbij hartkloppingen.
Ik heb 2 lekkende hartkleppen en hartritme stoornissen en daarvoor medicijnen. Kunnen deze hartkloppingen kwaad als ik het zo heet krijg?

Patries, 02-07-2016 12:11 #3
Hoi, ik heb zelf al jaren last van hartkloppingen, soms is het tijden rustig, soms heel heftig. Een tijdje terug vond ik informatie over de link met hormonen, aangezien ik juist in de week voor mijn ongesteldheid meer klachten had leek deze stelling mij wel plausibel, nu blijkt dat u soya producten en aanverwante stof zit die dus erg lijkt op ons vrouwelijke hormoon oestrogeen. (Hoop dat ik het goed uitleg trouwens) maar goed het punt is, ik ben twee weken geleden begonnen met het eten van één bakje soya yoghurt en ik kan het zelf eigenlijk bijna niet geloven maar het werkt gewoon bij mij! Van de week twee dagen niet gegeten en de hartkloppingen kwamen terug, weer gewoon gaan gebruiken en ze zijn weer weg! Ze zeggen vaak de oplossing is in de natuur te vinden, had niet verwacht dat de oplossing zo makkelijk zou zijn! Geen idee natuurlijk of die blijft werken maar ik wil jullie graag deze tip geven, ben natuurlijk ook benieuwd of er meer mensen zijn die dit ervaren?
Groetjes Patries

Jolien, 16-07-2014 22:58 #2
Ik zit met een vraagje. soms voel ik ineens een hartslag en voelt het alsof voor 5 seconden men hart groot word of er precies "lucht" in men hart zit. ik vind dit soms maar eng en vies omdat ik ben nu 15 maar toen ik 7 maand was had ik een hard operatie omdat ik tussen de twee kamers van men hart 2 gaatjes had. heeft dit er mee te maken? want de dokter zei dat men hart normaal zou functioneren als een gewoon hart. Reactie infoteur, 17-07-2014
Hallo Jolien,

Als je op jonge leeftijd al een hartoperatie hebt moeten ondergaan, dan lijkt het me niet onmogelijk dat je daar op latere leeftijd nog min of meer iets van zult voelen. Ook al kan je hart na de hartoperatie opnieuw normaal functioneren, toch zal je misschien iets kunnen waarnemen dat afwijkt van een "normaal hart". Best vraag je bijkomend advies aan je arts. Deze zal meer duidelijkheid kunnen scheppen over wat je precies voelt aan je hart.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Iris, 15-05-2013 00:50 #1
Ik heb een vraagje. mij dochter is bijna 17jaar ze geeft de laatse tijd heel veel stress en hoofdpijn en dan valt ze flauw. ze kan moeilijk ademen en haar hart doet heel veel pijn als ze flauw valt heb ze geen recatie meer. ik wel weten wat het is en kan dat kwaad wat moeten wij doen daarvoor. ik denk dat ze met een zweeuw in zinking zal hebben ze weent hele tijd en kan het gewoon niet meer aan. laat iets weten wat ik moet doen met haar gr Reactie infoteur, 15-05-2013
Hallo Iris,

Het lijkt mij dat de symptomen waar je dochter last van heeft zeker niet onderschat mogen worden. Ademhalingsproblemen, hoofdpijn, stress en flauwvallen zijn zeker wel een groep van ernstige symptomen. Aangeraden is om de oorzaak van deze symptomen na te gaan. Is er bijvoorbeeld sprake van stress op school? Heeft ze last van een lichamelijk probleem dat nog niet duidelijk is? En zeker het pijn hebben aan het hart is volgens mij een voldoende reden om het advies te vragen van een arts.

Misschien vind je ook meer info op deze link:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/48148-stress-bij-kinderen-wat-te-doen-als-je-kind-stress-heeft.html

Alvast veel beterschap gewenst,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-05-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Hartzaken
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!