InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hartkloppingen en hartritmestoornissen

Hartkloppingen en hartritmestoornissen

Hartkloppingen en hartritmestoornissen Hartkloppingen zijn te verklaren als een bewustzijn van het kloppen van het eigen hart. Normaal klopt een hart zonder dat dit gemerkt wordt. Op momenten dat dit wel gebeurt leidt dit vaak tot grote ongerustheid. Hartkloppingen kunnen samengaan met hartritmestoornissen zoals het versneld kloppen van het hart. Ook dat verschijnsel wordt meestal als heel onprettig ervaren en leidt eveneens tot ongerustheid. Om hartkloppingen te voorkomen kan ik elk geval getracht worden om situaties van stress zoveel mogelijk te vermijden. Ook is overgewicht niet goed voor het hart evenals teveel alcohol en roken.

Oorzaken hartkloppingen

Hartkloppingen kunnen worden veroorzaakt door lichamelijke inspanning of emotionele stress. Ook kunnen ze zich voordoen bijvoorbeeld door een onverwacht voorval zoals dat in een enge film kan optreden. Maar ook na het zoveelste kopje koffie, het eten van bepaald voedsel, stoffen als sulfiet dat soms als conserveringsmiddel wordt toegevoegd aan wijn, glutamaat dat als smaakversterker aan voeding kan worden toegevoegd, gebruik van middelen als alcohol of door roken.

Risico op optreden van hartkloppingen

Hartkloppingen komen bij zeer veel mensen nooit voor. Anderen hebben het slechts hoogst zelden maar het komt ook voor dat mensen er meerdere keren op een dag last van hebben. Gelukkig betekenen hartkloppingen lang niet altijd dat er iets mis is met het hart. Hartkloppingen kunnen samengaan met duizeligheid, benauwdheid of ernstig transpireren. Fanatieke sporters hebben een verhoogd risico op het optreden van hartkloppingen evenals ouderen waarbij slijtage een verhoogd risico met zich meebrengt.

Wanneer arts raadplegen

In de regel duren hartkloppingen één of twee minuten en zijn dan onschuldig. Anders is dit als hartkloppingen dagenlang aanhouden en als ze gepaard gaan met pijn in de borst. In die gevallen moet een arts worden geraadpleegd. Zeker is dat ook het geval als hartkloppingen gepaard gaan met onregelmatige hartslag.

Bloedpropjes en beroerte

Hartkloppingen kunnen ook samengaan met het versneld kloppen van het hart. In dat geval heeft het hart niet genoeg tijd om goed vol te stromen. Het gevolg kan zijn dat het bloed stolt en dat zich bloedpropjes vormen. Indien die bloedpropjes zich via de bloedbaan verspreiden kan dat een beroerte veroorzaken.

Verschijnselen

Bij hartkloppingen kunnen zich diverse verschijnselen voordoen die per persoon verschillend kunnen zijn zoals:
  • Een extra harde hartslag.
  • Heftig bonzen.
  • Idee dat het hart een slag overslaat.
  • Langzaam verminderen van de kloppingen.
  • Niet merken van sneller of onregelmatig kloppen.
  • Onregelmatige hartslag.
  • Plotseling ontstaan of verdwijnen.

Oorzaken hartritmestoornissen

Een normale hartslag in een rustsituatie beloopt zestig tot negentig slagen per minuut. Door stevig te sporten kan dit oplopen tot honderdzestig slagen welke weer afnemen als de sporter daarna tot rust komt. Bij een hartritmestoornis kan de hartslag echter oplopen tot tweehonderd slagen per minuut. Hartritmestoornissen kunnen ontstaan door teveel alcohol, drugs en amfetaminen of door bepaalde medicijnen zoals anti-malariapillen en zelfs smaakmakers in Chinees eten. Ook rokers hebben een verhoogde kans op hartritmestoornis evenals mensen met overgewicht.

Gevolgen van hartritmestoornis

Door heftige emoties ontstaat een enorme adrenalinestoot waardoor het hart sneller of onregelmatiger kan gaan kloppen. Dit gaat in de regel vanzelf weer over. Een gevolg van hartritmestoornis kan flauwvallen zijn omdat het hart geen kans meer ziet het bloed efficiënt rond te pompen. Ook kunnen bloedstolsels ontstaan die bloedvaatjes in bijvoorbeeld de longen of benen kunnen afsluiten. Als dit het geval is in een been wordt over een trombosebeen gesproken.

Goed in je vel zitten

Om hartkwalen te voorkomen is het belangrijk om goed in je vel te witten en teveel stress te vermijden. Een goede balans in het hoofd heeft ook invloed op een goede balans in het hart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cardioversie helpt bij hartritmestoornisCardioversie helpt bij hartritmestoornisHartritmestoornissen kunnen nare klachten veroorzaken, en in het ergste geval leiden tot een hartinfarct of hartstilstan…
Hartkloppingen: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsHartkloppingen: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsHet kan je een erg angstig gevoel geven als je opeens merkt dat je hart abnormaal snel gaat kloppen. Bij hartkloppingen…
Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen, ook wel aritmie genoemd, geven vervelende effecten en kunnen behoorlijk beangstigend zijn. Er zijn…
Ritmestoornis, hartritmestoornisRitmestoornis, hartritmestoornisHartritmestoornis, ritmestoornis, hart, gevaarlijk, symptomen. Een hartritmestoornis kan weinig klachten veroorzaken en…
Hartkloppingen en hartritmestoornissen: oorzaken, symptomenHartkloppingen en hartritmestoornissen: oorzaken, symptomenBij hartkloppingen heb je last van een buitengewoon krachtige, snelle of onregelmatige hartslag. Hartkloppingen worden m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hartklopping
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hartritmestoornis
  • https://www.thuisarts.nl/hartkloppingen/ik-heb-last-van-hartkloppingen
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/hartkloppingen/item32694

Reageer op het artikel "Hartkloppingen en hartritmestoornissen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 20-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!