InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandeling

Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandeling

Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandeling Hartritmestoornissen, ook wel aritmie genoemd, geven vervelende effecten en kunnen behoorlijk beangstigend zijn. Er zijn verschillende oorzaken voor hartritmestoornissen en soms kunnen ze vrij onschuldig zijn. Ze kunnen echter ook leiden tot een hartstilstand en dus is het belangrijk om na te gaan waar de hartritmestoornissen door ontstaan en er mogelijk wat aan te (laten) doen. Boezemfibrilleren is de meest voorkomende hartritmestoornis. De huisarts kan het eerste onderzoek doen en eventueel doorverwijzen naar de cardioloog.

Hartritmestoornissen

Normaal hartritme

Het hart pompt het bloed in ons lichaam rond. Normaal gesproken doet het hart dat in een regelmatig tempo, gemiddeld in een ritme van zestig tot zeventig slagen per minuut. In rust, tijdens de slaap, verlaagd het tempo en bij inspanning kan het oplopen tot honderd tachtig slagen per minuut. De sinusknoop zorgt voor een elektrische prikkel die de boezems en vervolgens de kamers van het hart laat samentrekken.

Wat is een hartritmestoornis?

Als het hartritme verstoord wordt doordat de elektrische prikkel afwijkend is, kan de hartslag onregelmatig worden, versnellen of te langzaam gaan. Er is dan sprake van aritmie of een hartritmestoornis.

Enkele soorten hartritmestoornissen

  • Tachycardie; een hartslag in rust boven de honderd slagen per minuut
  • Bradycardie; Een hartslag die veel te laag is, onder de vijftig slagen per minuut
  • Boezemfibrilleren; De boezems trekken niet goed samen doordat de elektrische prikkel een chaotische trilling is geworden
  • Boezemfladderen; De boezems trekken vaker samen dan normaal

Boezemfibrilleren

De hartritmestoornis die het meest voorkomt is boezemfibrilleren. Ongeveer 1/4 van de bewoners van Nederland krijgen er een keer in hun leven mee te maken. Boezemfibrilleren geeft vaak klachten als vermoeidheid en hartkloppingen en geeft een hogere kans op het krijgen van een beroerte doordat er bloedpropjes in het hart ontstaan. Behandeling kan plaatsvinden met medicijnen, met katheter ablatie, waarbij via de liesader een katheter wordt opgeschoven naar het hart waarna er kleine brandplekjes gemaakt worden om de elektrische stroompjes die het hart laten samentrekken beter te regelen of met een mini maze operatie, waarbij via een kijkoperatie op uitgebreidere schaal brandplekjes worden aangebracht, waarbij de elektrische stroom nog maar via één weg kan lopen. Deze laatst genoemde behandeling heeft een behoorlijk hoog slagingspercentage.

Mogelijke verschijnselen van een ritmestoornis

  • Hartkloppingen
  • Overslaan van het hartritme
  • Bonzend hart
  • Pijn of druk op de borst
  • Benauwdheid
  • Kortademigheid
  • Misselijkheid
  • Transpiratie
  • Duizeligheid
  • Hyperventilatie
  • Buiten bewustzijn raken

Mogelijke oorzaken hartritmestoornis

  • Aangeboren of erfelijke aritmie
  • Boezemfibrilleren als gevolg van ouderdom
  • Boezemfibrilleren door overmatig gebruik van koffie, drugs, alcohol
  • Overactiviteit van de schildklier
  • Aandoeningen die hartkleppen of het hart aantasten als endocarditis, myocarditis en acuut reuma
  • Medicijnen als digitalis, plastabletten en antidepressiva kunnen hartritmestoornissen veroorzaken
  • Uitdroging, kaliumtekort of een andere elektrolyten afwijking
  • Na een hartinfarct, door beschadiging van hartweefsel

Hartritmestoornissen, gevaarlijk of niet?

Een hartritmestoornis kan een hartstilstand veroorzaken. Door boezemfibrilleren kunnen bloedstolsels in de boezems ontstaan, die een beroerte tot gevolg kunnen hebben. Het is dus altijd verstandig om bij hartritmestoornissen de huisarts te consulteren. De huisarts kan beslissen of verder onderzoek door de cardioloog noodzakelijk is.

Mogelijke behandelingen hartritmestoornissen

Welke behandeling wordt toegepast is afhankelijk van de oorzaak en de ernst van de hartritmestoornis. Enkele behandelingen zijn;
  • Medicatie
  • Pacemaker, bij een te lage hartslag
  • Elektro cardioversie, het geven van een elektrische impuls met een defibrillator.
  • Ablatie, het uitschakelen van een ritmestoornis door, met behulp van een elektrodekatheter, te bevriezen of over te verhitten.
  • Implanteren van een ICD (implanteerbare Cardioverter Defibrillator), in geval van het niet meer samentrekken van de hartkamers. Deze geeft zo nodig een elektrische schok af aan het hart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boezemfibrilleren: symptomen, oorzaken en behandelingBoezemfibrilleren: symptomen, oorzaken en behandelingWat is boezemfibrilleren, waardoor wordt boezemfibrilleren veroorzaakt en wat zijn de symptomen? Een gezond hart slaat o…
Wat is een hartritmestoornis?Wat is een hartritmestoornis?Het hart is één van de belangrijkste organen van het lichaam. Daar kan natuurlijk het een en ander mis mee gaan. Soms sl…
Cardioversie helpt bij hartritmestoornisCardioversie helpt bij hartritmestoornisHartritmestoornissen kunnen nare klachten veroorzaken, en in het ergste geval leiden tot een hartinfarct of hartstilstan…
BoezemfibrillerenBoezemfibrilleren is de meest voorkomende hartritmestoornis. Wat zijn de gevaren van boezemfibrilleren en hoe merk je da…
Hartkloppingen en hartritmestoornissenHartkloppingen en hartritmestoornissenHartkloppingen zijn te verklaren als een bewustzijn van het kloppen van het eigen hart. Normaal klopt een hart zonder da…
Bronnen en referenties
  • Informatie van de Hartstichting

Reageer op het artikel "Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandeling"

Reacties

L. Schade van Wesstrum, 29-06-2017 19:34 #7
Mijn man heeft regelmatig last van hartritmestoornis, afhankelijk of bloeddruk laag wordt, dan neemt hij hete bouillon, dat helpt hem! Blijft de bloeddruk normaal dan neemt hij ijskoud water uit de koelkast met wat ijsklontjes! Artsen geloven het niet en lachen maar wat, maar het helpt hem, dus waarom niet geprobeerd?

Jakab Arboci, 24-02-2014 22:54 #6
Een kennis van me, een meisje van 14 jaar, kreeg problemen en ik begreep dat ze een zieken huis moest gaan voor een onderzoek. Ik beheers de taal niet goed, en begreep uit de omschrijving dat het zou kunnen gaan om hartritmestoornis. De uitslag was dat het niet echt ernstig was, maar dat ze geen koolzuurhoudende dranken zoals cola moest drinken, dat ze niet teveel en te diep moest bukken, en minder (in)spanning moest doen. Mijn vraag is lastig, maar zou dit inderdaad te maken kunnen hebben met hartritmestoornis?

Joost, 01-03-2013 14:01 #5
Na geboorte 6 uur geen longfuncte en geen hartfunctie. Is MBD mogelijk? Kan het litteken overprikkeling veroorzaken? (supraventriculaire tachycardie)

Loes Veldhuis, 05-01-2012 09:06 #4
Ik heb al een aantal jaren last van hartritmestoornissen, maar in die mate dat ik ermee kon leven, maar de laatste paar weken is het heel heftig geworden. Ben ook al bij de cardioloog geweest en kon niets constateren! Ik weet nu inmiddels dat het bij mij door stress is ontstaan. Ben erg geïnteresseerd in homeopathie en ben gestuit op voor mij 2 goede middelen; Convallaria majalis D4 en Craetegus. De middelen slaan goed aan in combinatie met extra rust en ook nog magnesium, Calcium en vitamine B-Complex.

Sanne, 05-11-2011 17:57 #3
Ik ben 19 jaar en ik heb elke dag last van hartkloppingen. De artsen wisten niet wat het zou kunnen zijn of waar de oorzaken vandaan zouden komen, ik heb al twee keer een onderzoek gehad en daar uit kwam niks alleen een onregelmatige hartslag.
Zowel in rust als een activiteit hartkloppingen, nu kwam ik uit bij de long arts hadden ze gedacht dat ik misschien abneu zou hebben maar ook dat leek me onlogisch verder gezocht kwamen we uit dat ik misschien een hartritme stoornis zou hebben, maar ben nog zo jong… Volgende onderzoek plaatsen ze een soort van kastje op mijn borst wie weet komt er resultaat uit. nog even afwachten of ik alsnog nog terecht kom bij de cardioloog. Reactie infoteur, 05-11-2011
Veel sterkte toegewenst!

Matthijs, 19-09-2011 22:19 #2
Ik heb steeds vaker lats van hartkloppingen. Deze gaan gepaard met pijn en druk op de borst en soms zeer moeilijke ademhaling. Ik heb het al gehad in rust, maar ook vlak na een setje in de fitness. De arts zei me dat het niet zou mogen na een zware inspanning. Heb tegenwoordig al hartkloppingen na het oplopen van de trap. Die benauwdheid waarover je spreekt, heb ik ook. Ben al 2 keer echt op de grond moeten gaan liggen en kon even niets meer doen. Ze hebben me doorverwezen naar een cardioloog, maar mijn afsprak is pas op 21 oktober. Als ik meer weet, zal ik het zeker aan je melden. Reactie infoteur, 20-09-2011
Dat klinkt niet goed, fijn dat je naar de cardioloog wordt doorverwezen, maar ervelend dat de wachttijden zo lang zijn. Toevallig is mijn man ook net bij de cardioloog terecht gekomen vanwege boezemfibrilleren. Hij bleek een aangeboren afwijking te hebben aan de aorta hartklep en moet hier ooit aan geopereerd worden. Hij is al 46 jaar oud, maar heeft nooit geweten dat zijn hartklep niet goed was aangelegd. Na een cardioversie en vele onderzoeken is nu het wachten op een MRI-scan van het hart en vervolgens na een week de uitslag. Het wachten op alle uitslagen duurt erg lang. Ik hoop voor je dat er bij jou niet veel aan de hand is en dat je snel weer beter wordt! Sterkte ermee!

Leemreize, 20-04-2011 21:40 #1
Na enkele jaren van boezemfibrilleren heb ik op 24 okt.2010 een ablatie behandeling onder gaan en deze is volgens het dossier met succes vol verlopen. Maar naar 5 weken kreeg ik last van hartoverslagen en daar heb ik nu elke dag last van, bij inspanning tijdens het sporten wordt ik erg benauwd van die overslagen ik maak hier zorgen over terwijl de cardioloog aangeeft dat mijn hart gezond is. Er zijn long fotos gemaakt maar die zijn allemaal goed. Graag reactie als dit bij u ook het geval is en wat zou ik hier aan kunnen doen.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 18-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hartaandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!