InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ritmestoornis, hartritmestoornis

Ritmestoornis, hartritmestoornis

Ritmestoornis, hartritmestoornis Hartritmestoornis, ritmestoornis, hart, gevaarlijk, symptomen. Een hartritmestoornis kan weinig klachten veroorzaken en ongevaarlijk zijn, maar kan ook grote klachten veroorzaken met groot gevaar voor het leven. De gevaarlijkste ritmestoornis aan het hart is het fibrilleren in de hartkamers. Hoe ontstaat een ritmestoornis en hoe herken je deze?

Wat is een ritmestoornis?

Met een ritmestoornis wordt een stoornis in het normale hartritme bedoeld. Het wordt daarom ook wel eens een hartritmestoornis genoemd. Het hart heeft een bepaalde frequentie en regelmaat. Wanneer een van deze beide verstoord raakt, dan kan gesproken worden van een ritmestoornis. Een ritmestoornis kan onschuldig zijn, maar kan ook gevaarlijk zijn voor de gezondheid.

Wat is een normaal hartritme?

Een gemiddeld hartritme ligt rond de 80 slagen per minuut. Dit heeft een marge naar boven en naar beneden toe. Alles tussen de 60 en 100 slagen per minuut wordt als normaal beschouwd. Toch kan het voorkomen dat iemand een hoger of een lager hartritme heeft, zonder dat dit de gezondheid aantast. Het hartritme kan tijdelijk omhoog of omlaag gaan, om daarna weer te herstellen. Ook bij sporters wordt een lager hartritme gezien zonder dat dit schadelijk is voor de gezondheid.

Langzaam hartritme

Een langzaam hartritme wordt ook wel bradycardie genoemd. Hierbij is het ritme lager dan 60 slagen per minuut. Een te laag hartritme komt voor bij het gebruik van bepaalde geneesmiddelen. Ook bij een hartinfarct is er sprake van een te laag hartritme. Een langzaam werkende schildklier veroorzaakt ook een te laag hartritme. Een laag hartritme wordt ook gezien bij kinderen en bij mensen die veel aan sport doen. Bij deze laatste wordt er gesproken van een sporthart. Door grote inspanningen worden spieren getraind, net als het hart die ook een spier is. Een sporthart wordt groter en sterker. Een groot hart pompt per keer meer bloed rond en zal daardoor een trager ritme aannemen.

Iemand met een te trage hartslag voelt zich flauw vermoeid en is kortademig. Soms is er de neiging tot flauwvallen. Wanneer het hartritme minder dan 30 slagen per minuut bedraagt, kan dit groot gevaar opleveren. De hersenen krijgen dan te weinig zuurstof waardoor de persoon in kwestie kan sterven.

Het hartritme kan naar aanleiding van de klachten nader bekeken worden door een cardioloog. Wanneer er sprake is van een vertraagd hartritme, dan kunnen er medicijnen voorgeschreven worden die het hartritme versnellen. Soms is een pacemaker nodig om het hart te helpen het ritme te versnellen en stabiel te houden.

Snel hartritme

Een hartritme met meer dan 100 slagen per minuut wordt ook wel tachycadrie genoemd. Een te hoge hartslag wordt soms veroorzaakt door het gebruik van koffie of cocaïne. Sommige geneesmiddelen veroorzaken ook een te hoog hartritme. Een te snel werkende schildklier heeft vaak een hogere hartslag al;s gevolg. Verder wordt een hartritme van meer dan 100 slagen per minuut veroorzaakt door zware inspanning, stress, koorts, uitdroging en bloedarmoede. Ook een hartafwijking veroorzaakt soms een verhoogd hartritme.

Bij een te snel hartritme is er een zwaar gevoel op de borst, duizeligheid, flauwvallen, kortademig, licht gevoel in het hoofd. De hartslag kan soms oplopen tot wel 400 slagen per minuut.

De cardioloog kan een hartfilmpje maken en een inspanningstest doen. Wanneer er sprake is van een verhoogd hartritme, kunnen er medicijnen worden voorgeschreven die het hartritme verlagen. Ook kan er een cardiologische ingreep nodig zijn om het hart in een normaal ritme te krijgen.

Wanneer een verhoogd hartritme onregelmatig voorkomt, wordt dit paroxysmale tachycardie genoemd. Hierbij heeft het hart in aanvallen meer dan 100 slagen per minuut. Dit komt het meest voor bij mensen die roken, een infectieziekte oplopen, alcohol, koffie of thee nuttigen, een snelle schildklierwerking hebben of aan een hartziekte leiden. Een extrasystole is een onregelmatige hartritmestoornis.

Is een ritmestoornis gevaarlijk?

Een ritmestoornis aan het hart hoeft niet altijd gevaarlijk te zijn. Minder gevaarlijk is het boezemfibrilleren. De meest gevaarlijke ritmestoornis is het fibrilleren, dat in de hartkamers kan optreden. Mensen die zich veel duizelig, flauw, kortademig en licht in het hoofd voelen, kunnen beter hun hartritme even na laten kijken. Een hartfilmpje is pijnloos en snel gebeurd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen, ook wel aritmie genoemd, geven vervelende effecten en kunnen behoorlijk beangstigend zijn. Er zijn…
Boezemfibrilleren: hartkloppingen die niet ongevaarlijk zijnBoezemfibrilleren: hartkloppingen die niet ongevaarlijk zijnBoezemfibrilleren is een veel voorkomende hartritmestoornis waar meer dan driehonderdduizend mensen in Nederland aan lij…
Boezemfibrilleren: symptomen, oorzaken en behandelingBoezemfibrilleren: symptomen, oorzaken en behandelingWat is boezemfibrilleren, waardoor wordt boezemfibrilleren veroorzaakt en wat zijn de symptomen? Een gezond hart slaat o…
De Implanteerbare Cardioverter (ICD)De ICD is een klein apparaatje voor mensen met een gevaarlijke, onvoorspelbare hartritmestoornis bij wie medicijnen niet…
Elektro-cardioversie, behandeling voor hartritmestoornissenElektro-cardioversie, behandeling voor hartritmestoornissenHartritmestoornissen kunnen plotseling optreden en kunnen allerlei klachten veroorzaken. Er kan geprobeerd worden om de…

Reageer op het artikel "Ritmestoornis, hartritmestoornis"

Reactie

Joep den Ouden, 18-11-2013 00:56 #1
Ik heb last van onregelmatige aanvallen van een veel te hogen hartslag, meestal is dit bij het sporten als ik mij ineens inspan, ik heb dit ongeveer 7 a 8 keer gehad verdeeld over een jaar. Tijdens deze aanvallen heb ik geen last van tintelingen of iets dergelijks, alles lijkt gewoon normaal op mijn hartslag na. Ik heb een afspraak bij de huisarts deze week.

Zou toch alvast wat info willen verkrijgen. zou het tachycardie kunnen zijn?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 07-09-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!