InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hart-en vaatziekten

Hart-en vaatziekten

Hart-en vaatziekten Symptomen, vrouwen, doodsoorzaak, cijfers, behandeling. Hart-en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1. Vooral mensen van middelbare leeftijd en bejaarden zijn vaak het slachtoffer. Bij vrouwen komt het steeds vaker voor. Overgewicht speelt ook een rol. Belangrijk is om hart-en vaatziekten te voorkomen want de cijfers liegen er niet om.

Hart-en vaatziekten

Ziekten van het hart of de bloedvaten worden hart-en vaatziekten genoemd. Sinds 1970 neemt de sterfte hieraan bij mannen af. Bij vrouwen echter neemt de sterft als gevolg van hart-en vaatziekten juist toe. Dit komt vooral omdat vrouwe meer zijn gaan roken en mannen minder dierlijke vetten zijn gaan eten.

Betekenis van de ziekte

Bij hart-en vaatziekten gaat het om een ziekte aan het hart of een ziekte aan de bloedvaten, waarbij stoornissen in de bloedsomloop veroorzaakt worden. Door de verstoring in de bloedsomloop kunnen organen en weefsel niet voldoende voorzien worden van zuurstof. Het hart kan hartritmestoornissen krijgen of niet meer voldoende werken. Door een of meerdere ziekten en aandoeningen een hart of bloedvaten, kan uiteindelijk sterfte optreden.

Cijfers met betrekking tot hart-en vaatziekten

Tot 1970 waren het vooral mannen die aan hart-en vaatziekten leden. Vanaf dat jaar zag men een verplaatsing hierin: de sterfte bij manen nam af en bij vrouwen juist toe. Dit heeft te maken met een ander levenspatroon van beiden groepen. Steeds meer vrouwen zijn gaan roken. Mannen zijn bewuster omgegaan met vette voeding.

Hart-en vaatziekten zijn in Nederland doodsoorzaak nummer 1. Op de tweede plaats komt kanker. In dertig procent van de gevallen is hart-en vaatziekten de doodsoorzaak bij manen jonger dan 65 jaar. Bij vrouwen jonger dan 65 jaar is dit in twintig procent va de gevallen de doodsoorzaak. In 2010 stierven er in Nederland ruim 21.000 mannen en 19.000 vrouwen aan hart-en vaatziekten. De grootste veroorzaker van hart-en vaatziekten is vet in het eten en roken, waardoor er vettige plaque en kalkafzetting leidt tot een vernauwing van de aderen. Hart-en vaatziekten komt het meest voor bij mensen van middelbare leeftijd en bejaarde leeftijd, bij kinderen is het zeldzaam.

Overgewicht

Het is even schrikken maar ruim de helft van de Nederlanders heeft te maken met een overwicht. 14% van de bevolking heeft zelfs zwaar overgewicht. Ook kinderen worden steeds dikker, ruim 20-25% van de kinderen is te dik. Er is sprake van overgewicht wanneer de BMI hoger dan 25 ligt. Ernstig overgewicht komt voor bij een BMI vanaf 30. Ook de omtrek van de buik is van belang: wanneer deze bij vrouwen meer dan 88 cm en bij mannen meer dan 102 cm is, is er een verhoogd risico op hart-en vaatziekten. Overwicht zal op de korte termijn geen klachten veroorzaken. Echter, op de lange duur, neemt de kans op hart-en vaatziekten sterk toe.

Symptomen hart-en vaat ziekten

Er zijn verschillende soorten hart-en vaatziekten, waardoor de symptomen vaak weer anders kunnen zijn. In de meeste gevallen zal een snelle vermoeidheid optreden bij zware inspanning, later ook bij lichte inspanning. Er kan pijn of kramp ontstaan op de borst als gevolg van zuurstofgebrek. Ook kan er een benauwdheid optreden. De meest voorkomende hart-en vaatziekten zijn:
  • Aderverkalking (aterosclerose)
  • Aangeboren hartafwijking
  • Arteriosclerose (dichtslibben kleine aders)
  • Coronairsclerose (zuurstofgebrek van het hart door dichtslibben coronairvaten)
  • Angina Pectoris
  • Aneurysma (verwijding van een bloedvat)
  • Hartinfarct
  • Klepgebreken
  • Pericarditis (ontsteking van het hartzakje)
  • Hartzwakte
  • Hartastma (bloed in de longen)
  • Hartritmestoornis

Voorkomen van hart-en vaatziekten

Het is belangrijk om hart-en vaatziekten te voorkomen en hiermee doodsoorzaak nummer 1 terug te dringen. Dit kan men bereiken door op de volgende opunten te letten:
  • Let op overgewicht en buikvet
  • Eet matig, niet meer dan nodig is voor een dag calorieen verbranden
  • Verminder het gebruik van vette producten als vlees, melk met vet, boter, veel eieren (vooral producten met eieren), vetten die in de koelkast hard worden
  • Eet meer vis, gevogelte en plantaardige oliën
  • Denk aan voldoende lichaamsbeweging, iedere dag minstens een half uur actief bewegen
  • Ga niet roken of stop met roken
  • Zorg voor een afwisselend leven: vermijd stress en wissel af met voldoende ontspanning

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenOntstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenDiverse risicofactoren bij het ontstaan van hart- en vaatziekten zijn inmiddels algemeen bekend. Dit zijn bijvoorbeeld d…
De BMI-index en de buikomtrekDe BMI-index en de buikomtrekMet behulp van de BMI-index kun je gemakkelijk berekenen of je te zwaar bent of niet. Een extra controlemiddel vormt de…
Hoge bloeddruk medicatie bij risico patiënten (HVZ)Hoge bloeddruk medicatie bij risico patiënten (HVZ)Het gaat hier om patiënten met een hoger risico op complicaties door hoge bloeddruk. Een complicatie van hoge bloeddruk…
Hart- en vaatziekten: Belangrijkste ziekten en hun symptomenDe term "hart- en vaatziekten" is een algemene verzamelnaam voor meerdere ziekten en aandoeningen van het hart en/of de…
Hart- en vaatziekten: RisicofactorenHart- en vaatziekte is doodsoorzaak nummer 1 in Nederland. Er zijn verschillende risicofactoren die de kans op het ontst…
Bronnen en referenties
  • http://webshop.hartstichting.nl/Producten/Producten.aspx?CatID=70

Reageer op het artikel "Hart-en vaatziekten"

Reactie

Coby, 15-08-2011 20:17 #1
Je kan beter op de koolhydraten letten. Kijk eens naar alle toevoegingen op de verpakking! Overal zijn koolhydraten en suikers aan toegevoegd. Kijk een naar de verpakking van bv yoghurt en muesley, allemaal suikers toegevoegd. Soepen( gebonden), brood, pasta's allemaal koolhydraten waar je dik van word. Niet die vetten! Die kosten relatief veel energie om te verbranden.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 21-10-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!