InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kortademigheid: oorzaken

Kortademigheid: oorzaken

Kortademigheid: oorzaken Kortademigheid kan best beangstigend zijn, maar kan ook een lichte vorm hebben. Bij zware inspanning, zoals sport of zware arbeid, verbruikt het lichaam meer zuurstof. Wanneer de hartspier niet voldoende zuurstof krijgt, kan deze zijn werk niet meer goed doen en word er onvoldoende bloed rond gepompt. Als gevolg van een allergie kan er ook kortademigheid ontstaan.

Kortademig

Wie kortademig is, heeft het benauwd en het gevoel dat hij weinig lucht binnen krijgt. Kortademigheid kan best beangstigend zijn, maar kan ook een lichte vorm hebben. Kortademigheid word vaak veroorzaakt door problemen met de longen. Maar ook zonder een onderliggende oorzaak ontstaat er bij gezonde mensen wel eens kortademigheid. Dit is dan na zware inspanning. Deze kortademigheid verdwijnt weer na enige tijd van rust. Kortademigheid na zware inspanning dient om de tijdelijke verhoogde zuurstofbehoefte te compenseren. Kortademigheid uit zich meestal bij een moment van inspanning en zware arbeid.

Kortademigheid door ijzertekort

Soms heeft men een ijzertekort. Hierdoor worden er niet voldoenden nieuwe rode bloedlichaampjes aangemaakt. De rode bloedlichaampjes vervoeren de zuurstof van de longen naar andere delen van het lichaam. Wanneer er dus een tekort aan rode bloedlichaampjes is, komt er niet voldoende zuurstof bij de organen en spieren. Bij zware inspanning, zoals sport of zware arbeid, verbruikt het lichaam meer zuurstof en krijgt hierdoor te weinig zuurstof aangevoerd. Men gaat dan sneller ademhalen om het tekort aan te vullen. Wie dit vaak heeft tijdens de sport of zware inspanning, doet er goed aan dit even na te laten kijken.

Hartproblemen

Wanneer de hartspier niet voldoende zuurstof krijgt, kan deze zijn werk niet meer goed doen en word er onvoldoende bloed rond gepompt. Hierdoor ontstaat er zuurstofgebrek in ander delen van het lichaam. Er treedt dan ook kortademigheid op. Bij inspanning treedt de kortademigheid het vaakst op. Deze aandoening wordt angina pectoris genoemd. Bij een hartaanval sterft een deel van de hartspier af doordat het geen zuurstof meer krijgt. ook hierbij treedt kortademigheid op, zelfs in rust. Bij hartfalen is de pompfunctie van het hart verminderd. De weefsels en organen krijgen minder zuurstof, waardoor kortademigheid ontstaat.

Longproblemen

Bij een longontsteking zijn de longblaasjes ontstoken. De longblaasjes verzwakken waardoor de longinhoud kleiner wordt. Dit heeft als gevolg dat men meer zijn best moet doen om nog voldoende zuurstof in het lichaam te krijgen. Een afsluiting van een longslagader wordt een longembolie genoemd: de longen kunnen niet voldoende zuurstof opnemen en er ontstaat een kortademigheid. Longkanker veroorzaakt ook kortademigheid. Een ontsteking aan de luchtwegen wordt een bronchitis genoemd. Deze wordt veroorzaakt door een bacterie, virus of allergie. Er ontstaat kortademigheid. Bij longemfyseem is de luchtinhoud van de longen verkleind en de elasticiteit verminderd.

Allergie

Als gevolg van een allergie kan er ook kortademigheid ontstaan. Bijvoorbeeld bij een allergie voor bepaalde huisdieren. Ook een allergie voor huisstofmijt veroorzaakt kortademigheid. Of voor pollen. Bij pollen spreekt men van hooikoorts, en hierbij treedt ook soms kortademigheid op. Bij astma reageert het immuunsysteem overdreven op alles wat de longen binnen komt, zoals huisstofmijt, pollen en huidschilfers van (huis)dieren. De luchtwegen raken hierdoor ontstoken en er treedt een kortademigheid op.

Psychische oorzaken

Soms heeft kortademigheid te maken met een psychische oorzaak. Een gevolg hiervan is dat er hyperventilatie kan ontstaan. Bij hyperventilatie lijkt het erop dat men geen zuurstof binnen krijgt, maar het probleem zit hem juist in het teveel zuurstof binnen krijgen. Hierdoor wordt men kortademig. Hyperventilatie is vaak een onderdeel van een paniekstoornis.

Sneller overlijden

Mensen die kortademig zijn, zoals bij inspanning als een trap oplopen, hebben veertig procent meer kans om te overlijden binnen 2.5 jaar. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek, dat gepubliceerd is in The New England Journal of Medicine. Het vaakst zijn hartklachten de onderliggende oorzaak hiervan. Wie kortademig is, doet er dus goed aan om even langs de huisarts te gaan.
Gerelateerde artikelen
Kortademig, oorzaak en behandelingKortademig, oorzaak en behandelingKortademig: letterlijk een korte adem hebben. Kortademigheid komt vooral voor bij inspanning maar kan ook vele andere oo…
Kortademig en zwangerKortademig en zwangerTijdens de zwangerschap kan je kortademig worden. Je hebt het gevoel dat je te weinig adem krijgt, moet extra veel of di…
Inspanningsfysiologie; de ademhaling tijdens sportTijdens sporten ga je vaak eerst dieper en daarna sneller ademen. Waar je in rust ongeveer tot zes liter lucht per minuu…
Chronische aandoening, astmaAstma is een chronische ontsteking van de luchtwegen. Vooral van de lagere luchtwegen, namelijk de longen. Mensen met as…
Inspanningsfysiologie; ventilatie en ademhalingDe ventilatie is het verplaatsen en verwisselen van lucht in de longen. Hiervoor moet buitenlucht zich verplaatsen richt…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kortademigheid

Reageer op het artikel "Kortademigheid: oorzaken"

Reacties

Cor Bergshoeff, 23-03-2015 11:07 #9
Zo een 3 maanden geleden kreeg ik last van kortademigheid, na dat ik circa 10 kg was af gevallen, tegelijkertijd ontstond er vocht achter mijn longen en een van de hartkleppen staat een klein stukje open.De behandelend arts vond het nog niet noodzakelijk om daar nu al wat aan te doen. Maar ik lees bij jullie dat toch de kans groot is dat je met dit soort klachten maar een levens kans zou hebben van pak weg twee en een half jaar. Moet ik mij zorgen maken over deze situatie graag uw bevindingen. Met vriendelijke groet Cor

Anoniem, 16-06-2014 22:08 #8
Ik heb de laatste tijd heel erg het gevoel dat ik te weinig lucht naar binnen krijg. Ik heb het ook vaak benauwd. Ik zit nu wel midden in de proefwerkweek dus misschien komt het daar door?

Nadia, 16-06-2014 17:29 #7
Heey, ik heb dit probleem heeeeeeeeeeeeeel veel. Ik heb er al bijna een jaar lang last van, en ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Ik ben al een keer naar de huisarts gegaan, toen wist ik nog niet wat ik had. De huisarts heeft gezegd dat er voorlopig niks aan de hand is. De dagen erna had ik er geen last meer van, zowat paar maanden. Nu komt het weer terug, maar nu heel erg. Als ik me ademhaling niet eruit krijg dan krijg ik geen zuurstof meer binnen. En dat voelt niet prettig. Nu ik weet wat er aan de hand is, moet ik terug naar de huisarts of kan ik hier iets tegen doen? Ik weet er geen raad meer voor.

Cherryl, 13-05-2014 00:43 #6
Hallo,
ik heb zware astma heel vaak naar het ziekenhuis geweest. ik heb pufjes gekregen en heb allergie voor huisstofmijt, pollen, bepaalde boom sorteren hooi, en ik ben dus geen persoon wat van pillen houd of ik vergeet het. is er iets anders wat ik kan doen? ik heb een hele tijd geen last gehad van mijn astma. Sinds kort wel weer 't is eigenlijk begonnen sinds ik een vriend heb… wat kan ik doen? Help me aub

Debby, 21-02-2014 14:09 #5
Mijn oma heeft copd en krijgt soms helemaal geen lucht. Helpt het dan om te beademen? Zo nee, is er dan iets anders wat ik of zij kan doen? Ze raakt in paniek en begint met haar hoofd tegen de muur te slaan. alvast bedankt voor de reactie.

Elpee, 22-10-2012 10:46 #4
Als ik opsta bij wakker worden of na een tijdje op de bank zitten heb ik sinds een paar dagen meteen een versnelde hartslag met het bijbehorende gevoel van op adem te moeten komen. Als ik dan de bloeddruk meet, is die vrij hoog. Na een aantal minuten rustig zitten gaat die wel weer omlaag. Maar ik vind het raar en ben er wat ongerust over. Enig idee? Kan dit door stress komen? Is dit verontrustend? Reactie infoteur, 23-10-2012
Dit zou inderdaad door stress komen. Stress is nogal uitputtend voor het lichaam, vooral wanneer dit langer aanhoudt. Bij stress zou slecht slapen ook een symptoom moeten zijn. Wanneer de bloeddruk continue hoog blijft, kan dit gevaar opleveren voor de gezondheid. Let op met zelftesten: ook dit levert vaak stress en angst op. Beter is om eens langs de huisarts te gaan en dit te bespreken.

Merrylee, 09-10-2011 13:31 #3
Wat zo ik kunnen doen als de aanvallen blijfen komen zonder dat je het weet.want heb in een week al 4 keren kortademighied met het flauwvallen gehad.wat te doen by deze aub, antwoordt. Reactie infoteur, 19-10-2011
Ben je al nagekeken door een arts?

Mvr Vries, 01-05-2011 07:52 #2
Ik heb het meestal als ik mijnzelf heel in paniek raak dan denk ik Ohh ik kan niet ademen help ik ga dood maar ik ben ontzettend bang voor ziekenhuizen en doktoren, ik wacht op uw antwoord maar zo te zien heeft de Mevrouw voor mij ook geen antwoord gehad
ik hoop dat u snel zal antwoorden Reactie infoteur, 01-05-2011
Dat je geen adem denkt te krijgen als je in paniek raakt, is een bijkomend verschijnsel. Doordat je er teveel mee bezig bent, kan je juist nog minder adem krijgen voor jouw gevoel. Hyperventilatie kan hierbij ook ontstaan. Probeer door de neus en buik in te ademen. Richt je verder niet teveel op je ademhaling en bedenk goed dat hoe sneller jij adem haalt, hoe sneller je hartslag gaat. Adem dus rustig in en uit. Sporten is goed om de paniekaanvallen te verminderen en goed voor de ademhaling.

Mevr de Jong, 22-02-2011 14:43 #1
Na operatie longkanker en chemo, heb ik sinds 18 maanden ademtekort na inspanning. Maakt niet uit wat ik doe. Heb ik een eindje gelopen, dan moet ik echt even 5 a 10 minuten uitrusten eer het gezakt is.Longarts kan niets vinden, ben al 2 1/2 jaar onder controle, bloedplaatjes zijn nu 86, heb al eerder transfusie gehad. Heb ook ployneuropathie van de chemo overgehouden, halve long is verwijderd. Kunt U mij zeggen wat ik moet doen om hiervan af te komen. Doe al 11 jaar aan conditietraining en ben inmiddels 12 kilo aangekomen. Uw antwoord afwachtend, verblijf ik, mevr. de jong. Reactie infoteur, 01-05-2011
Is er geen blijvende schade aan de longblaasjes aangericht? Conditietraininng vergroot het hart waardoor het hart minder inspanning nodig heeft en dus ook minder adem. Probeer de training op peil te houden voor zover mogelijk.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 24-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!