InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn Spanningshoofdpijn of spierspanningshoofdpijn ontstaat vaak door emotionele problemen of stress. Het kan echter ook veroorzaakt worden door langdurig een verkeerde houding aan te nemen, bijvoorbeeld tijdens het werk of bij het sporten. De nek- en schouderspieren raken hierdoor te veel belast, wat kan leiden tot een spanningshoofdpijn. Deze vorm van hoofdpijn komt op alle leeftijden voor en komt het meest voor bij vrouwen.

Spanningshoofdpijn, wat is dat?

Spanningshoofdpijn noemt men ook wel spierspanningshoofdpijn. Belangrijkste oorzaak is een toegenomen spanning van de spieren aan en rond het hoofd. Ook psychologische problemen kunnen spanningshoofdpijn veroorzaken. Meestal treedt de hoofdpijn op door vermoeidheid, slaapgebrek of tijdens een stress periode. Je krijgt een drukkend gevoel in of op het hoofd of een gevoel dat er een band om het hoofd zit. Soms krijgen mensen haarpijn of een gevoelige hoofdhuid. De hoofdpijn kan uren tot dagen aanhouden, om dan weer vanzelf te verdwijnen. Spanningshoofdpijn kan ook chronisch worden. Hier is sprake van als het meer dan 15 dagen per maand aanwezig is. Sommige mensen worden er ook misselijk bij. Spanningshoofdpijn komt meer bij vrouwen voor dan bij mannen. Deze vorm van hoofdpijn kan op elke leeftijd optreden, maar komt toch vooral voor bij mensen met een baan of een druk sociaal leven.

Oorzaken spanningshoofdpijn

  • Verhoogde spierspanning aan en rond het hoofd
  • Stress
  • Verkeerde werkhouding
  • Lang in dezelfde houding staan of zitten
  • Koud en vochtig weer kan op de spieren werken
  • Emotionele problemen
  • Erfelijke aanleg

Stress en spanningshoofdpijn

Door stress of emotionele problemen verhoogt de spierspanning in het lichaam. Bij een aantal mensen is dit aanleiding voor het krijgen van spanningshoofdpijn. Voldoende ontspanning nemen en zorgen voor een goede conditie kunnen helpen de hoofdpijn te voorkomen of te verminderen. Bij sommige mensen echter, treedt de hoofdpijn na een stressvolle periode pas op zodra er rust wordt genomen. Een voorbeeld hiervan is als mensen na een drukke werkweek in het weekend altijd hoofdpijn krijgen. De stress die de nek- en achterhoofdspieren ondergaan kunnen ook komen door zitten in een verkeerde stoel, in een verkeerde houding zitten achter de computer of door gespannen in een auto zitten.

Slaapproblemen en spanningshoofdpijn

Mensen die niet goed slapen voelen zich niet geweldig goed, hun lichaam is nog vermoeid van de vorige dag. Hierdoor kan de spierspanning weer toenemen wat kan leiden tot spanningshoofdpijn. Uitzoeken wat de oorzaak van het slechte slapen is, is dan belangrijk. Dit kan komen door emotionele problemen, maar ook door een verkeerde houding in bed, of een verkeerd hoofdkussen.Slapeloosheid komt ook vaak door het verwerken van problemen van overdag.

Sporten en spanningshoofdpijn

Sommige mensen krijgen door intensief te sporten last van spanningshoofdpijn, of een migraine aanval komt opzetten. Bij veel mensen werkt het sporten juist zo ontspannend, waardoor een aanval wordt vermeden of verminderd. Het is dus voor iedereen verschillend of sporten een positief of een negatief effect heeft. Verder is het goed om te bekijken of iemand niet een verkeerde houding aanneemt tijdens het beoefenen van de sport, waardoor spierspanning optreedt in de nek- en schouderspieren.

Invloed van het weer op hoofdpijn

Hoofdpijn aanvallen van migraine en spanningshoofdpijn kunnen worden uitgelokt door weersinvloeden. Een naderende storm, een omslag van het weer of veel wind kunnen de oorzaak zijn. Ook drukkend weer of hoge temperaturen in combinatie met felle zon kan de 'tricker' zijn.Nek- en schouderspieren zijn vaak gevoelig voor schommelingen in het klimaat en bij koud weer kunnen deze spieren moeilijker ontspannen worden. Ook aangezichtspijn wordt vaak uitgelokt door koud weer of een koude windvlaag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Sommige mensen hebben vaak last voor ondraaglijke hoofdpijnen. Vaak is het niet duidelijk waardoor de hoofdpijn ontstaat…
SpanningshoofdpijnSpanningshoofdpijnIeder van u heeft wel eens last van hoofdpijn. De een al wat vaker dan de andere. Er zijn echter verschillende soorten h…
Spanningshoofdpijn: oorzaken en behandelingSpanningshoofdpijn: oorzaken en behandelingHoofdpijn kent verschillende vormen, waarvan de spanningshoofdpijn de bekendste en vaakst voorkomende is. De oorzaak is…
Hoofdpijn en spanning: behandeling spanningshoofdpijnHoofdpijn en spanning: behandeling spanningshoofdpijnSpanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn bij volwassenen. De pijn is niet het gevolg van spierspann…
Bronnen en referenties
  • Boek Hoofd; meest gestelde vragen ISBN 9026927401

Reageer op het artikel "Spanningshoofdpijn"

Reacties

Lydia, 11-07-2012 22:43 #3
Hoi, ik heb al 2 dagen last van hoofdpijn, duizeligheid en oorpijn. Ook ben ik misselijk. Is er iemand die weet wat voor symptomen dit zijn en wat ik zou kunnen mankeren? Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor de moeite

Frits, 10-11-2010 15:26 #2
Marijke, ik denk dat je de hoofdpijn eens zoeken moet bij de migraine. die ontstaat heel veel na het werk, wanneer je ontspanning krijg.

Marijke, 22-09-2010 17:14 #1
Ik heb denk ik ook last van een soort van spanningshoofdpijn, alleen nu is het zo dat ik dat juist heb wanneer ik vrij ben. In het weekend heb ik altijd bonkende hoofdpijn en niks helpt hier tegen. Ik kan pijnstillers slikken wat ik wil, maar de hoofdpijn blijft. Ik word hier heel moedeloos van en mijn weekenden zijn daardoor minder leuk. Ik weet dat ik tijdens mijn werk mijn schouders eigenlijk constant optrek en ik doe dat in het weekend niet, misschien heeft het hier mee te maken? Heeft u misschien tips hoe ik van deze vervelende hoofdpijn af kan komen? Reactie infoteur, 23-09-2010
Ik weet van iemand uit mijn familie die ook altijd in het weekend deze klachten had. Sinds hij een minder stress volle baan heeft gekregen zijn de problemen verdwenen. Dus misschien proberen iets aan (te) hoge stress te doen?

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 22-04-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezond leven
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!