InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?

Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?

Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan? Sommige mensen hebben vaak last voor ondraaglijke hoofdpijnen. Vaak is het niet duidelijk waardoor de hoofdpijn ontstaat en hoe het behandeld kan worden. Aan de hand van de symptomen wordt de hoofdpijn getypeerd, deze keer: Spanningshoofdpijn.

Hoofdpijn

Hoofdpijn is een nog redelijk onbegrepen aandoening. Veel mensen hebben er wel eens last van, maar bij een groot aantal personen is de hoofdpijn een belemmerende factor in het dagelijkse leven. Er hebben zelfs zoveel personen last van regelmatig terugkerende of chronische hoofdpijnen dat het een van de meest voorkomende oorzaken van ziekmelding is op het werk. Hoofdpijn wordt aan de hand van de symptomen in een bepaalde categorie ingedeeld. Een van deze categorieën is: “Spanningshoofdpijn”.

Wat is spanningshoofdpijn?

Spanningshoofdpijn, ook wel spierspanningshoofdpijn genoemd. Opvallend is dat een groot deel van de personen vrouwelijk is.
Deze vorm van hoofdpijn wordt voornamelijk veroorzaakt door spanning van de spieren in de schouders, hals en het hoofd. De naam spanningshoofdpijn is afgeleid van het feit dat deze vorm van hoofdpijn vaak opspeelt bij stress. Maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Een verkeerde houding, te weinig slaap of een depressie kan ook spanningshoofdpijn veroorzaken. Een andere oorzaak van spanningshoofdpijn kan een verstoorde hormoonhuishouding zijn.

Spanningshoofdpijn kan maar een enkele keer voorkomen. Maar wanneer men meer dan 15 keer per jaar last heeft van spanningshoofdpijn spreekt men van chronische spanningshoofdpijn.

Symptomen

De symptomen van deze vorm van hoofdpijn zijn:
  • Het geval van een band om het hoofd
  • Knellende hoofdpijn, vaak aan beide kanten van het hoofd
  • Gevoelige spieren in hoofd, schouders en nek

De hoofdpijn kan enkele dagen aanhouden en kan de dagelijkse werkzaamheden ernstig belemmeren. Door slecht slapen en weinig eetlust als gevolg van de hoofdpijn wordt vermoeidheid uitgelokt. Daardoor zal de hoofdpijn minder snel verminderen.

Een belangrijk symptoom waardoor deze vorm van hoofdpijn van migraine te onderscheiden valt is het gebrek aan misselijkheid. Daaraan valt migraine te herkennen. Maar helaas komen migraine en spanningshoofdpijn vaak als combinatie voor en valt er nog geen duidelijke diagnose te stellen. Daardoor is het moeilijker om een behandelplan op te stellen.

Behandeling en preventie

Het is belangrijk dat men niet te vaak pijnstillers gebruikt om de hoofdpijn te onderdrukken. In de meeste gevallen wordt spanningshoofdpijn niet minder door pijnstillers maar moet de onderliggende oorzaak worden aangepakt.

Om spanningshoofdpijn te voorkomen kunnen de volgende punten worden aangepakt:
  • Gebruik niet teveel en langdurig pijnstillers tegen de hoofdpijn
  • Zorg voor voldoende frisse lucht
  • Zorg voor een goede houding
  • Zorg voor voldoende rust

Het gebruik van hormonale anticonceptie kan ook spanningshoofdpijn oproepen, zoals het gebruik van de pil. De enige manier om van de hoofdpijn af te komen is het verminderen van de hoeveelheid hormonen in het lichaam.
© 2011 - 2019 Kelco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
SpanningshoofdpijnSpanningshoofdpijnSpanningshoofdpijn of spierspanningshoofdpijn ontstaat vaak door emotionele problemen of stress. Het kan echter ook vero…
Hoofdpijn: spierspanningshoofdpijn, symptomen en behandelingHoofdpijn: spierspanningshoofdpijn, symptomen en behandelingSpierspanningshoofdpijn komt bij twee op de drie Nederlanders voor. Uitlokkende factoren zijn stress, inspanning, vermoe…
Hoofdpijn: bestrijden van hoofdpijnHoofdpijn: bestrijden van hoofdpijnHet bestrijden van verschillende vormen van hoofdpijn kan op drie manieren. U kunt zelf stappen ondernemen, u kunt profe…

Reageer op het artikel "Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?"

Reactie

Hafida, 25-11-2013 15:19 #1
Ik heb allang hoofdpijn. laatste keer ben ik bij specialist. mijn probleem is spierspaninghoofpijn. ik heb help nodig. ger

Infoteur: Kelco
Laatste update: 07-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!