InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumor

Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumor

Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumor Hoofdpijn, de meeste mensen hebben er wel eens last van. De oorzaken van hoofdpijn kunnen verschillend zijn: zo kan hoofdpijn ontstaan door migraine, door spanning (ook wel spanningshoofdpijn genoemd) of door een hersentumor. Hieronder vind je de symptomen van migraine, spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn en een hersentumor.

Migraine symptomen

Migraine kun je herkennen doordat de hoofdpijn uit aanvallen bestaat en de hoofdpijn kloppend is. De aanvallen kunnen lang of kort duren. Bij kinderen duren migraineaanvallen vaak korter (ongeveer een half uur) dan bij volwassen personen. De kloppende hoofdpijn verergert wanneer iemand zich inspant. Daarnaast kan er een overgevoeligheid voor licht en geluid ontstaan. Ook zijn misselijkheid en braken symptomen van migraine. Ook komt het voor dat personen met migraine een lichtflits zien.

Migraine behandeling

Om de migraine aanvallen te verminderen kan worden gekeken welke factoren de migraine uitlokken. Zo kan teveel lichamelijke inspanning, te weinig slaap of bepaald voedsel ervoor zorgen dat er een migraineaanval ontstaat. De persoon moet dan al wel gevoelig zijn voor het ontwikkelen van migraine. In het geval van een migraineaanval is slapen vaak het meest helpend. Soms wordt er medicatie voor geschreven, maar bij voorkeur niet. Als er wel medicatie wordt voorgeschreven mag dit maar voor een aantal maanden.

Spanningshoofdpijn symptomen

Spanningshoofdpijn kan herkend worden doordat de hoofdpijn chronisch wordt ervaren. Daarnaast is de hoofdpijn constant aanwezig en komt het niet in aanvallen voor zoals bij migraine wel het geval is. Mensen met spanningshoofdpijn ervaren vaak een drukkend gevoel op het hoofd en zeggen ook wel dat het lijkt alsof er een band om het hoofd zit. De hoofdpijn wisselt van plaats en kan praktisch overal voor komen. Er kan hoofdpijn in het voorhoofd of hoofdpijn in het achterhoofd zijn. Sommige mensen met spanningshoofdpijn hebben elke dag hoofdpijn, de spanningshoofdpijn heeft dan een chronisch karakter. Andere mensen hebben er een paar keer in de maand last van.

Clusterhoofdpijn symptomen

Clusterhoofdpijn kenmerkt zich door hevige aanvallen van een kwartier tot drie uur waar heel veel pijn boven het oog wordt ervaren. Er ontstaat vaak een tranenvloed, verstopte neus, vernauwde pupil en/of een hangend ooglid.

Hersentumor symptomen

Als er hoofdpijn wordt ervaren met een hersentumor als onderliggende oorzaak zijn er vaak ernstigere symptomen aanwezig. Kenmerkend voor een hersentumor is dat de hoofdpijnklachten alsmaar verergeren. Daarnaast wordt ook het gezichtsvermogen aangetast en gaan sommige mensen dubbel zien. Ook braken kan een kenmerk zijn van een hersentumor en dan met name wanneer er veel 's ochtends over wordt gegeven. Daarnaast kunnen er andere klachten ontstaan afhankelijk van waar de tumor zich bevindt en hoe groot de tumor is. Als de tumor bijvoorbeeld in de grote hersenen zit kunnen er epileptische aanvallen ontstaan.

Andere oorzaken hoofdpijn

Naast migraine, spanningshoofdpijn of een hersentumor kan hoofdpijn ook veroorzaakt worden door bijvoorbeeld medicatie. Sommige mensen ervaren als bijwerking van een bepaald medicijn hoofdpijn. Om de hoofdpijn te stoppen, kan men dan het beste met de medicatie stoppen. Ook kan hoofdpijn worden veroorzaakt door een slaap te kort of teveel nuttigen van bijvoorbeeld cola, koffie of andere producten waar veel cafeïne inzit.
© 2014 - 2019 Lola90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Gen, ontwikkeling en omgeving. Cursus 2.1.4.

Reageer op het artikel "Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumor"

Infoteur: Lola90
Gepubliceerd: 01-10-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!