InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoofdpijn: soorten, oorzaken & behandeling hoofdpijn

Hoofdpijn: soorten, oorzaken & behandeling hoofdpijn

Hoofdpijn: soorten, oorzaken & behandeling hoofdpijn Er bestaan drie soorten hoofdpijn: migraine, clusterhoofdpijn en spanningshoofdpijn. De oorzaak van hoofdpijn is bij iedereen verschillend. Stress, erfelijkheid of cafeinegebruik kunnen hoofdpijn veroorzaken of triggeren. Soms is er geen duidelijk oorzaak aan te wijzen. De behandeling van hoofdpijn begint mestal met het bijhouoden van een hoofdfpijndagboek. Daarnaast zijn er medicijnen tegen hoofdpijn, die vooral bedoeld zijn om migraine te behandelen.

Oorzaken van hoofdpijn

Hoofdpijn is een complex probleem, waar veel oorzaken voor aan te wijzen zijn, zoals teveel drinken, stress en de consumptie van bepaalde vooedingsmiddelen of voedingsstoffen. Triggers die hoofdpijn op kunnen wekken zijn het eten van een ijsje, een wandeltocht in de bergen, kiespijn of overmatig koffie, thee of cola drinken. Er wordt veel onderzoek gedaan naar hoofdpijn, want veel vragen blijven onbeantwoord. Soms is de oorzaak niet te achterhalen.

Soorten hoofdpijn

Er zijn drie soorten hoofdpijn, migraine, clusterhoofdpijn en spanningshoofdpijn. De soort hoofdpijn bepaalt welke behandeling effectief is. Zo wordtt spanningshoofdpijn behandeld door het uitvoeren van ontspanningsoefeningen, terwijl er bij migraine medicijnen worden voorgeschreven. Een korte toelichting van de drie soorten hoofdpijn.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is een steeds terugkerende, zeurende vorm van hoofdpijn. De oorzaak is meestal onbekend. Mensen die lijden aan spanningshoofdpijn kunnen hun dagelijkse bezigheden verrichten. Zij worden daarin niet gehinderd door de hoofdpijn, hoewel het natuurlijk een vervelend probleem is. Soms zijn er bepaalde triggers die spanningshoofdpijn uitlokken, zoals koffie of chocolade.

Migraine

Migraine is een bekende vorm van hoofdpijn, die wordt gekenmerkt door aanvallen waarvan de duur varieert van enkele uren tot drie dagen. Tijdens een aanval ligt de migraine-patiënt meestal op bed, in een geluiddichte en verduisterde kamer. Als je last hebt van migraine, heb je een kloppend, stekend gevoel aan één kant van het hoofd.

Is migraine erfelijk?

Er zijn sterke aanwijzingen dat migraine erfelijk is, omdat het in 40% tot 60% vn de gevallen in de familie voorkomt. Toch heeft onderzoek de erfelijkheid van migraine nog niet definitief bevestigd.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een soort hoofdpijn die zich kenmerkt door hevige steken achter één oog. Net als migraine is er ook bij clusterhoofdpijn sprake van aanvallen. Het oog is rood, traant en is opgezwollen. De aanvallen van clusterhoofdpijn worden ervaren als ondraaglijk.

Behandeling van hoofdpijn

De behandeling van hoofdpijn start in veel gevallen met het bijhouden van een hoofdpijndagboek. Zo kan er een verband worden gevonden tussen bepaalde situaties of voedingsmiddelen die hoofdpijn uitlokken.

Wie regelmatig last heeft van hoofdpijn, krijgt medicijnen voorgeschreven. Soms is de hoofdpijn te verhelpen met een therapeutische behandeling, zoals ontspanningsoefeningen. Dit geldt eigenlijk alleen voor spanningshoofdpijn.

Medicijnen tegen hoofdpijn

Er zijn veel medicijnen die hoofdpijn verlichten. Deze worden met name voorgeschreven bij migraine. Ze hebben wel een aantal bijwerkingen, die u kunt vinden in de bijsluiter.
  • Pijnstillers: paracetamol en aspirine
  • Pijnstillers met cafeine of codeine: Saridon e Panadol plus
  • Ontstekingsremmende middelen: ibuprofen, naprooxen
  • Anti-migrainemiddelen: samatriptan, naratriptan, zolmitriptan
  • Preventieve middelen: metoprolol, natriumvalproaat en propranolol
Gerelateerde artikelen
Oorzaken van hoofdpijn + behandelingenOorzaken van hoofdpijn + behandelingenHoofdpijn, vrijwel iedereen heeft er ooit een last van gehad. Het is de "populairste" ziekte kunnen we zeggen. Maar zijn…
Hoofdpijn: bestrijden van hoofdpijnHoofdpijn: bestrijden van hoofdpijnHet bestrijden van verschillende vormen van hoofdpijn kan op drie manieren. U kunt zelf stappen ondernemen, u kunt profe…
Wat is hoofdpijn?Wat is hoofdpijn?Iedereen weet wel wat hoofdpijn is. Sommige hebben het vaak en in een hele heftige vorm, zoals migraine of clusterhoofdp…
Wat te doen bij hoofdpijnHoofdpijn kan door heel veel oorzaken komen. Lees hier wat voor soorten hoofdpijn er zijn, waardoor het komt, wat je er…
Bronnen en referenties
  • Gezondheidsplein.n

Reageer op het artikel "Hoofdpijn: soorten, oorzaken & behandeling hoofdpijn"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 27-08-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!