InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is hoofdpijn?

Wat is hoofdpijn?

Wat is hoofdpijn? Iedereen weet wel wat hoofdpijn is. Sommige hebben het vaak en in een hele heftige vorm, zoals migraine of clusterhoofdpijn, anderen hebben het alleen zo af en toe en ervaren niet zoveel ongemak van de pijn. De vraag is hoe de hoofdpijn ontstaat en wat het eigenlijk is.

Soorten hoofdpijn

Eigenlijk zijn er grofweg twee soorten hoofdpijnen te onderscheiden. De eerste is de 'spanningshoofdpijn' en dat is de hoofdpijn die je krijgt wanneer het je allemaal even te veel wordt of je bijvoorbeeld slecht geslapen hebt. De tweede soort hoofdpijn die onderscheiden wordt is de vasculaire hoofdpijn. Deze soort hoofdpijn komt voor in een veel pijnlijkere vorm en kan zich uiten in migraine of clusterhoofdpijn.

Pijn in je hoofd?

Om te begrijpen wat hoofdpijn eigenlijk is, moet je eerst snappen dat je hersenen zelf niet gevoelig zijn voor pijn. De pijn moet dus ergens uit je lichaam komen, maar niet uit je hersenen. Vaak zijn dit je huid, je botten, je neus of bijvoorbeeld je oren. Hier komt de pijn vandaan.

Spanningshoofdpijn

In het geval van spanningshoofdpijn is de oorzaak vaak dat bepaalde spier(groepen) in je lichaam zich een lange tijd hebben aangespannen of zich krampachtig hebben aangespannen. Deze pijn is vaak terug te leiden op je nek of je gezicht, maar kan ook pijn in je hersenvliezen zijn.

Vasculaire hoofdpijn

Binnen de vasculaire hoofdpijn zijn er twee de bekendste vormen van deze hoofdpijn: migraine en clusterhoofdpijn

Migraine

Deze soort hoofdpijn is de soort hoofdpijn waar mensen echt extreem last van kunnen ondervinden. Deze hebben hun oorzaak in de bloedtoevoer naar het deel van je hersenen dat pijn registreert. Er zijn in de wetenschap verschillende theorieën voor de verklaring van deze soort hoofdpijn.
  1. Vernauwde bloedvaten naar de hersenen waardoor er een tekort aan zuurstof ontstaat
  2. Gezwollen bloedvaten die tegen de zenuwen drukken
Migraine kan ontstaan door het weer, stress, slecht eten en duurt vaak tussen de 4 en 72 uur.
Vrouwen hebben drie keer meer kans op het krijgen van migraine dan dat mannen dat hebben.

Clusterhoofdpijn

Dit is waarschijnlijk de ernstigste vorm van hoofdpijn en kan weken tot maanden duren. De pijn centreert zich vaak aan één helft van het gezicht of rondom het oog. Over clusterhoofdpijn zijn de meningen nog verder verdeeld wat betreft de oorzaak dan voor migraine. Verwacht wordt dat, net als bij migraine, het iets te doen heeft met de bloedtoevoer naar de hersenen. De clusterhoofdpijn dankt zijn naam aan de periodes waarin deze voorkomt. Het zijn vaak cyclussen waarin deze terugkeert. Op het internet zijn verschillende filmpjes te zien van mensen die deze clusterhoofdpijn hebben en dat ziet er heel pijnlijk uit. Gelukkig bestaat er medicatie om deze hoofdpijn minder intens te maken en ook om ze minder lang te laten duren.

Arts raadplegen bij hoofdpijn

Indien je last hebt van spanningshoofdpijn is het niet nodig om direct je huisarts te waarschuwen. Echter bij de eerste keer vasculaire hoofdpijn, aanhoudende spanningshoofdpijn (langer dan 4 dagen) of wanneer je het niet vertrouwd is het altijd aan te raden om een huisarts te raadplegen.
© 2014 - 2018 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Van hoofdpijn tot kopzorgenVan hoofdpijn tot kopzorgenWe hebben allemaal wel eens hoofdpijn. Dit is vaak een zeurend gevoel in je hoofd, die met een paracetamol wel te verhel…
De verschillende soorten hoofdpijnDe verschillende soorten hoofdpijnVeel mensen hebben regelmatig last van hoofdpijn. Dit kan heel vervelend zijn, vooral als het een zware hoofdpijn is. Al…
Stekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijnStekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijnEén van de meest voorkomende gezondheidsklachten is hoofdpijn. Er zijn heel veel vormen van hoofdpijn en ook nog eens ta…

Reageer op het artikel "Wat is hoofdpijn?"

Infoteur: Otisnu
Gepubliceerd: 18-08-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!