InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn Ieder van u heeft wel eens last van hoofdpijn. De een al wat vaker dan de andere. Er zijn echter verschillende soorten hoofdpijnen. In dit artikel wil ik u meer uitleg verschaffen over spanningshoofdpijn. Waar komt deze hoofdpijn vandaan en wat zijn de typische kenmerken en het belangrijkste, is er iets aan spanningshoofdpijn te doen?

Spanningshoofdpijn, wat is dit.

spanningshoofdpijn en wordt gekenmerkt door een drukkende en/ of knellende hoofdpijn rondom het hele hoofd. Dit kan maar enkele minuten maar ook een aantal dagen achtereen duren. Er is een groot verschil tegenover migraine. Er komt geen gevoel van misselijkheid of braken voor. Ook overgevoeligheid voor licht komt hierbij eigenlijk niet voor. Soanningshoofdpijn kan tijdelijk zijn maar helaas soms ook chronisch. De pijn klachten nemen niet toe en worden ook niet minder wanneer men doorgaat met de dagelijkse bezigheden of gaat traplopen.

Spanningshoofdpijn, de oorzaak

Helaas is over de oorzaak van spanningshoofdpijn weinig tot niets bekend. Vaak komt het wel voor wanneer men meer stress heeft of een drukke periode in het leven doormaakt. Verder kan het ook zijn dat de pijngrens van de patiënt verandert is waardoor de pijn sterker wordt gevoeld. Sommige patiënten die lijden aan spanningshoofdpijn hebben ook migraine.

Spanningshoofdpijn, wat kunt u zelf doen.

Het best kunt u bij aanhoudende hoofdpijn naar uw arts gaan. Wanneer u bij uw arts bent geweest en deze spanningshoofdpijn constateert zal hij u in eerste instantie proberen gerust te stellen. Het kan namelijk vrij eng en beangstigend zijn wanneer u deze zware hoofdpijnen heeft. Er zijn wel een aantal zaken waar u rekening mee kunt houden en die de problemen van spanningshoofdpijn kunnen verminderen:
  • Meer rust in uw leven inpassen
  • Levensstijl aanpassen door minder drukte in uw leven toe te laten
  • U kunt proberen om direct bij een aanval een paracetamol te nemen en even te gaan liggen.
  • Het is belangrijk dat u weet dat het niet ernstig is, wanneer u dit beseft zullen de klachten waarschijnlijk al wat af nemen.
  • Leef zo veel mogelijk in regelmaat. Dus tijdig naar bed en op tijd opstaan
  • Neem bij hoofdpijn een warme douche of neem een bad dit kan helpen en ontspannen.
  • Anderen houden meer van koude, leg een koud washandje op uw hoofd of uw slapen en ga even liggen.

Spanningshoofdpijn, medicijnen.

Het is niet altijd nodig bij spanningshoofdpijn een greep te doen op paracetamol. Wanneer het te hebben is kunt u dit beter ook vermijden.
Wanneer u teveel last heeft kunt u zelfmedicatie tegen pijnen innemen. Werkt dit niet voldoende kan het zijn dat de arts u sterkere pijnstilling zal voorschrijven. Begin hier nooit op eigen houtje mee.
Helaas is er geen preventieve behandeling tegen spanningshoofdpijn.
© 2009 - 2019 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn, de meeste mensen hebben er wel eens last van. De oorzaken van hoofdpijn kunnen verschillend zijn: zo kan hoof…
Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Sommige mensen hebben vaak last voor ondraaglijke hoofdpijnen. Vaak is het niet duidelijk waardoor de hoofdpijn ontstaat…
Hoofdpijn en spanning: behandeling spanningshoofdpijnHoofdpijn en spanning: behandeling spanningshoofdpijnSpanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn bij volwassenen. De pijn is niet het gevolg van spierspann…
Hoofdpijn door spanning en stressHoofdpijn door spanning en stressIn het gehaaste leven dat veel mensen tegenwoordig leiden, is het regelmatig hebben van hoofdpijn eerder regel dan uitzo…
Wat te doen met hoofdpijn?Heeft u last van kwellende hoofdpijn? Kunt u zich hierdoor niet goed concentreren? Bent u 's avonds te moe om nog iets t…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring, boek hoofdpijnen,

Reageer op het artikel "Spanningshoofdpijn"

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 18-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!