InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij een bijbalontsteking?

Wat te doen bij een bijbalontsteking?

Wat is een bijbalontsteking? Een bijbalontsteking is een ontstekingsreactie binnenin de bijbal. Onderzoek wijst uit dat 70% van de mannen ergens in hun leven een bijbalontsteking oplopen. Een bijbal ontsteking is makkelijk te herkennen aan een aantal symptomen. Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om de pijn te verzachten en het herstelproces te stimuleren. Meer hierover in het onderstaande artikel

Wat is een bijbalontsteking?

Wat is een bijbalontsteking? Een bijbalontsteking is een ontstekingsreactie binnenin de bijbal. De bijbal kan gevonden worden in de testikel. Deze ontsteking wordt vaak veroorzaakt door een bacterie of virus van buitenaf. Wanneer de patiënt geen goede weerstand heeft is hij vatbaarder voor virussen en bacteriën. De bacterie of het virus kan dan gemakkelijk binnendringen in het lichaam en zo een bijbalontsteking veroorzaken. Seksueel actieve mannen en mannen met sommige soa's hebben een vergrote kans op een bijbalontsteking. Een bijbalontsteking kan herkend worden aan een aantal symptomen.

Symptomen

  • Pijn bij plassen
  • Pijn in de onderbuik
  • Uitscheidingen (druiper)
  • Braken
  • Koorts

Wat te doen tegen een bijbalontsteking?

Een bijbalontsteking kan een ernstige aandoening zijn. Wanneer iemand lijdt aan een bijbalontsteking is het daarom altijd aangeraden om even langs de huisarts te gaan. Een bijbalontsteking kan de vruchtbaarheid doen afnemen wanneer deze niet op tijd behandeld is.

Wat kun je zelf doen?

  • Veel water drinken
  • Vermijden van seksuele handelingen
  • Wijde broek aantrekken
  • Geen ondergoed dragen
  • Koelen

Het is belangrijk veel water te drinken wanneer je een bijbalontsteking hebt, dit brengt de koorts omlaag en helpt het lichaam om de afvalstoffen uit het lichaam te krijgen. Paracetamol vermindert de pijn en werkt ontstekingsremmend. Een wijde broek vermindert de druk die op de testikels uitgeoefend wordt, dit kan de pijn verlichten. Ditzelfde geldt voor het vermijden van ondergoed, hoe onsmakelijk dit ook klinkt.

Wat kan de huisarts doen?

  • Pijnstillers voorschrijven
  • Ontstekingsremmers voorschrijven
  • Antibiotica voorschrijven
  • Doorverwijzen naar ziekenhuis

Pijnstillers spreken voor zich, deze verlichten de pijn. De huisarts kan ook ontstekingsremmers voor schrijven, deze hebben bijna dezelfde werking als antibiotica maar veroorzaken meestal geen resistentie bij het virus of de bacterie. Sinds een bijbalontsteking op langere termijn de vruchtbaarheid kan aantasten, zal de huisarts meestal direct antibiotica voorschrijven. Vermijd seks wanneer er een bijbalontsteking geconstateerd is, dit kan het herstelproces in de weg zitten. De antibiotica zal de bijbalontsteking binnen 14 dagen moeten verhelpen. In sommige gevallen kun je doorverwezen worden naar het ziekenhuis.

Lees verder

© 2009 - 2019 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen misselijkheidWat te doen tegen misselijkheidMisselijkheid is erg vervelend. Als je misselijk bent, is er altijd wel een oorzaak. Je lichaam reageert op een bepaalde…
Bijbalontsteking en teelbalontsteking: symptomen en oorzaakBijbalontsteking en teelbalontsteking: symptomen en oorzaakBijbalontsteking en teelbalontsteking symptomen zijn vooral zwelling en roodheid van de aangetaste zaadbal en bijbal. Bi…
Niet-ingedaalde zaadbal(len): soorten, diagnose, behandelingNiet-ingedaalde zaadbal(len): soorten, diagnose, behandelingJongetjes die op tijd worden geboren horen twee zaadballen in de balzak te hebben. De testikels worden gevormd in de bui…
Wat is Q koortsQ-koorts komt voornamelijk voor in het Zuiden van Nederland. Mensen kunnen via dieren besmet raken met deze bacterie. Me…
Pijn teelbal: pijn aan zaadbal (en pijn aan lies/onderrug)Pijn teelbal: pijn aan zaadbal (en pijn aan lies/onderrug)Pijn in de teelbal of pijn in de balzak wijst op pijn of ongemak die wordt gevoeld in één of beide teelballen; je kunt p…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondvgz.nl/%7Bdce8ed66-d942-4228-aa54-bee41b1b6a6a%7D#{0e3a8772-4a15-4752-ad4f-6762af604a7a}

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een bijbalontsteking?"

Reacties

Johan, 20-11-2013 21:00 #2
Beste, Sind een jaar loop ik met een bijbal ontsteking. Heb diverse medicatie al gehad in het jaar en zit nog steeds met de bijbal ontsteking. Loop bij de uroloog ervoor, maar die kunnen bijna niks doen voor me. Mag momenteel ook niet werken van me werkgever. Te gevaarlijk zegt hij.

Heb al een sec opinion aangevraagd in een ander ziekenhuis en loop bij de pijnpoli. Die hebben me tramadol 4x daags voor geschreven. Wordt er alleen maar duf en moedeloos van. Het liefst mogen ze die bal eruit halen, maar dat willen ze niet.

Loop tegen een muur van pijn aan. echt 24/7 is niet leuk meer.

Wat moet ik doen?

G. C. Godding, 04-04-2012 15:50 #1
Geachte, ik heb regelmatig pijn in mijn bijbal. Soms in lichte mate, maar sinds twee dagen
is het extreem veel pijn en verkrampingen. Plus dat ik mij hangerig voel. Ik ben op 2 februari
voor de zesde maal geopereerd aan een niet invasieve tumor, sindsdien heb ik klachten. Ik
ben bij de uroloog geweest maar die kon niets vinden. In mei moet ik voor controle. Ik gebruik voor de pijn paracetamol. Gaarne uw advies in deze. Reactie infoteur, 04-04-2012
Geachte,

Ik ben geen medisch specialist. Ik raad je aan om naar de huisarts of naar de uroloog te gaan. Veel sterkte!

Infoteur: VMusic
Laatste update: 22-11-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontstekingen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!