InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij besmetting Mexicaanse griep?

Wat te doen bij besmetting Mexicaanse griep?

Wat is de Mexicaanse griep? De Mexicaanse griep is een griepvirus afkomstig uit Mexico. De ziekte die het virus veroorzaakt lijkt op dat van de gewone griep maar is veel sterker. De Mexicaanse griep kan makkelijk herkent worden aan een aantal symptomen. Raadpleeg altijd een huisarts wanneer u besmetting met de Mexicaanse griep vermoedt. Meer informatie hierover in het onderstaande artikel.

Wat is de Mexicaanse griep?

Wat is de Mexicaanse griep? De Mexicaanse griep is een griepvirus oorspronkelijk afkomstig uit Mexico. De Mexicaanse griep kan dodelijk zijn, ga bij enig vermoeden op besmetting direct naar de huisarts! De griep wordt vaak veroorzaakt door een bacterie of virus van buitenaf. Wanneer de patiënt geen goede weerstand heeft is hij vatbaarder voor virussen en bacteriën. De bacterie of het virus kan dan gemakkelijk binnendringen in het lichaam en zo de Mexicaanse griep veroorzaken. Adolescenten met de ziekte van pfeiffer en ouderen hebben een vergrote kans op een de Mexicaanse griep. De Mexicaanse griep kan gemakkelijk herkent worden aan een aantal symptomen.

Symptomen

  • Hoge koorts
  • Loopneus
  • Last van de keel
  • Overmatig hoesten
  • Spierpijn
  • Diarree
  • Braken

Wat te doen tegen de Mexicaanse griep?

De Mexicaanse griep is een gevaarlijke aandoening, er zijn kerngezonde mensen zonder enige aanleiding aan overleden. Wanneer er dus ook maar het kleinste vermoeden is op besmetting, raadpleeg direct een huisarts via de telefoon! Het is niet verstandig er zelf heen te gaan i.v.m verdere besmetting. De huisarts zal u zeer waarschijnlijk direct medicijnen voorschrijven. Mocht u thuis zitten en acuut last krijgen de Mexicaanse griep, dan zijn er een aantal dingen die u zelf kunt doen om het herstelproces te versnellen en de pijn te verzachten.

Wat kun je zelf doen?

  • Veel water drinken
  • Hoestdrank innemen
  • Snuiten
  • Neusspray (drogist)
  • Warme douche nemen
  • Bedrust
  • Norit

Het is belangrijk veel water te drinken wanneer er koorts ontstaat, dit brengt deze omlaag en helpt het lichaam om de afvalstoffen uit het lichaam te krijgen. Om de luchtwegen weer vrij te krijgen is het verstandig om vaak de neus te snuiten. Kleine kinderen kunnen hier veel moeite mee hebben dus is het verstandiger dit met neusspray (voor kinderen) te doen. Verder kan er bij de drogist speciale neusspray gekocht worden die de slijmvliezen weer kalmeert. Een warme douche kan een verlichtend effect hebben op de slijmvliezen. Wanneer er irritatie ontstaat bij aan de luchtwegen kan een slok hoestdrank genomen worden. Tegen de diarree kunnen tabletten Norit genomen worden, deze zijn ook verkrijgbaar bij de drogist. Als laatste is bedrust aangeraden, geen enkel medicijn werkt zo goed als slaap!

Wat kan de huisarts doen?

  • Tamiflu voorschrijven
  • Relenza voorschrijven
  • Pijnstillers voorschrijven
  • (Preventief) Vaccineren

Wanneer er ook maar het vermoeden ontstaat op een besmetting met de Mexicaanse griep is het aangeraden om altijd even de huisarts raad te plegen. Doe dit gewoon telefonisch zodat andere patiënten geen kans maken op besmetting. Het kan zijn dat u via de telefoon alsnog uitgenodigd wordt om langs de kliniek te komen. De huisarts kan dan een aantal dingen voor u betekenen. Hij zal constateren of het daadwerkelijk om de Mexicaanse griep gaat, in dat geval zal hij Tamiflu of Relenza voorschrijven. Deze twee medicijnen doden het virus. Bij pijn zal hij waarschijnlijk ook wat pijnstillers mee naar huis geven. Risicogroepen kunnen preventief worden ingeënt tegen de Mexicaanse griep.
© 2009 - 2019 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mexicaanse_griep http://www.grieppandemie.nl

Reageer op het artikel "Wat te doen bij besmetting Mexicaanse griep?"

Infoteur: VMusic
Laatste update: 16-12-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!