InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is het verschil tussen Mexicaanse griep en gewone griep?

Wat is het verschil tussen Mexicaanse griep en gewone griep?

Mensen zijn enorm bang voor het krijgen van de Mexicaanse griep maar is het eigenlijk erger wanneer je deze griep krijgt dan wanneer je een andere vorm van influenza krijgt? Zijn de symptomen anders of ernstiger? Hoe herken je de Mexicaanse griep eigenlijk? Moet je jezelf laten testen om het verschil te kennen? Is deze griep zo ernstig dat je preventieve maatregelen zou moeten nemen? Wat is het verschil tussen het Mexicaanse griepvirus en de gewone griep?

Wat is de Mexicaanse griep?

Mexicaanse griep is een mengvorm van verschillende griepvirussen. Dat Mexicaanse griep ook wel varkensgriep wordt genoemd is eigenlijk niet terecht, want het Mexicaanse griepvirus, ofwel H1N1, bestaat voor één derde uit varkensgriep, voor één derde uit vogelgriep en voor één derde uit influenza zoals die bij mensen voorkomt.

Wat is het verschil tussen de Mexicaanse griep en gewoon "de griep"?

Er bestaat niet zoiets als "de griep". Ook "de griep" is namelijk een virus dat veel varianten kent, die bovendien over de tijd kunnen muteren. De Mexicaanse griep is dus een vorm van de griep ofwel het influenza virus met specifieke kenmerken, die weer verschillen van andere influenza virussoorten.

Wat zijn de belangrijkste symptomen van de Mexicaanse griep?

De symptomen van de Mexicaanse griep komen grotendeels overeen met die van meer gangbare griepsoorten. De bekende griepklachten zoals koorts, pijn in de rug, hoofdpijn en koude rillingen komen namelijk ook bij de Mexicaanse griep voor.

Relatief onderscheidende klachten bij de Mexicaanse griep zijn:
  • Een droge hoest, die relatief lang kan aanhouden
  • Benauwdheid
  • Sterke vermoeidheid
  • Misselijkheid en diarree
  • Keelpijn
  • Iets langere incubatietijd (circa 24 uur)

Hoe ernstig is de Mexicaanse griep?

De Mexicaanse griep is net zoals andere vormen van griep eigenlijk alleen ernstig voor mensen, die al een zwakke weerstand hebben door ziekten of een slecht werkend immuunsysteem. Dat wil zeggen dat de Mexicaanse griep dodelijk kan zijn maar dit geldt evenzeer voor andere vormen van influenza.

Net zoals bij andere varianten van het griepvirus vormt het krijgen van "griep" een relatief groter risico voor oudere mensen, zieken en mensen met een (aangeboren of verworven) verzwakte afweer.

Hoe kom ik erachter of ik de Mexicaanse griep heb?

Wanneer je griepklachten hebt, die gelijkenis vertonen met de Mexicaanse griep, neem dan contact op met je huisarts. Via een test kan worden vastgesteld of het inderdaad gaat om de Mexicaanse griep. Het kan zijn dat de huisarts in eerste instantie vraagt om thuis te blijven om het risico op overdracht van de ziekte te beperken. Er wordt namelijk niet standaard een laboratorium test op de Mexicaanse griep uitgevoerd. Wanneer je zwanger bent of om andere redenen tot een risicogroep behoort, zal er eventueel wel worden getest.

In principe kun je de Mexicaanse griep, net als een huis-tuin-keuken grieop in circa een week "uitzieken". Bij eventuele complicaties, zoals een longontsteking, worden aanvullende maatregelen genomen om de ziekteverschijnselen terug te dringen. Houd er rekening mee dat het op dit moment bij 9 op de 10 gevallen van griep inderdaad gaat om de Mexicaanse griep. De Mexicaanse griep vormt geen uitzondering meer in verhouding tot andere griepvirussen.

Moet ik preventieve maatregelen nemen om te voorkomen dat ik Mexicaanse griep krijg?

Om te voorkomen dat je de Mexicaanse griep krijgt kun je de volgende preventieve maatregelen nemen:

  • Blijf weg bij drukke bijeenkomsten, feesten en concerten
  • Schud mensen niet de hand, wanneer ze griepverschijnselen vertonen
  • Neem weerstandsverhogende supplementen in
  • Slik een preventieve virusremmer (de meest bekende is Tamiflu)
  • Laat je vaccineren met de speciale Mexicaanse griepprik (wanneer de Mexicaanse griep door jouw fysieke conditie een risico vormt heb je reeds een oproep voor een vaccinatie ontvangen van je huisarts)
  • Koop een preventie-kit bij de apotheek
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep en desinfecterende handgelMexicaanse griep en desinfecterende handgelDe Mexicaanse griep is uitgegroeid tot een pandemie. We moeten ons erop voorbereiden dat deze griep ook in ons land hard…
Bronnen en referenties
  • Mexican Flu: Symptoms, diagnosis and prevention
  • CDC H1N1 Flu and Seasonal Flu

Reageer op het artikel "Wat is het verschil tussen Mexicaanse griep en gewone griep?"

Reacties

Nicky, 10-02-2015 12:34 #4
Hoi ik ben een meisje van 13. Gaat de mexicaanse griep vanzelf over? En hoelang kan het duren?
Groetjes nicky

Anoniem, 12-01-2011 14:21 #3
Het is niet normaal dat jonge gezonde mensen aan griep sterven.
Als men iedereen zou laten inenten zouden er geen mensen meer aan griep sterven.

Anoniem, 11-01-2011 13:22 #2
Hallo,
er is wel degelijk verschil tussen Mexicaanse griep en de gewone seizoensgebonden griep.

Als je de Engelstalige artikelen over deze griep allemaal leest, is het wel soms angstaanjagend. Zelfs als jongere krijg je er schrik van, hopelijk blijft deze (rot)ziekte hier buiten. Diverse mensen overlijden, waaronder jonge gezonde mensen die niet in de risicogroep vallen. Deze griep doodt vooral mensen jonger dan 65 jaar. Zo zijn er in Nederland 2 jonge gezonde kinderen en 1 jongvolwassene van 34 jaar overleden aan deze (rot)griep.
Aan de gewone seizoensgriep sterven vooral mensen boven de 65 jaar en mensen uit risicogroepen (mensen met andere, ernstige aandoeningen zoals diabetes, kankerpatienten, mensen met een zwakke gezondheid). Het komt overigens zelden voor dat gezonde mensen aan gewone griep sterven. Bij Mexicaanse griep is dat anders. Momenteel (2011) zit het virus in de gewone seizoensgriep.
Het lijkt toch of het virus gevaarlijker is geworden dan tevoren, en we een gevaarlijke grieppandemie krijgen.
Dit bericht heeft niets met overroepen of paniek te maken, lees dan eens de Engelstalige krantenartikelen.

Anoniem, 22-12-2010 21:53 #1
Volgens krantenartikelen zijn er momenteel in Groot-Brittannie 300 mensen met Mexicaanse griep opgenomen in intensieve carre in ziekenhuizen waarvan een klein deel aan de beademing, de meeste patienten zouden vrij jong zijn. 14 (of 17) mensen zijn overleden aan Mexicaanse griep (veel patienten en doden zijn jonger dan 65), ik vraag me af of dit wel normaal is en of er aan de gewone seizoensgebonden griep ook personen onder de 65 sterven. Het virus zou een comeback gemaakt hebben en dodelijker dan tevoren. Volgens sommige sites is het virus afgezwakt tot gewoon griepvirus.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 16-02-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!