InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mexicaanse griep en desinfecterende handgel

Mexicaanse griep en desinfecterende handgel

Mexicaanse griep en desinfecterende handgel De Mexicaanse griep is uitgegroeid tot een pandemie. We moeten ons erop voorbereiden dat deze griep ook in ons land hard gaat toeslaan. Er zijn maatregelen die je kunt nemen om het besmettingsgevaar te beperken. Eén daarvan is het gebruik van desinfecterende handgel

Mexicaanse griep

De Mexicaanse griep, oftewel H1N1, is ook in ons land actief. De verwachting is dat een toenemend aantal mensen besmet zal worden door het griepvirus. Men denkt dat ongeveer één derde van de bevolking de Mexicaanse griep zal gaan krijgen. Mogelijk muteert het virus naar een meer gevaarlijke variant. De term Mexicaanse griep is afgeleid van het feit dat deze griepsoort voor het eerst in Mexico werd geconstateerd. Inmiddels wordt het virus H1N1 genoemd, maar in de volksmond spreekt men nog steeds over Mexicaanse groep. De verschijnselen van Mexicaanse griep zijn vergelijkbaar met de gewone jaarlijkse griep die in ons land heerst. Koorts, hoesten, verkoudheid en spierpijn zijn de meest voorkomende symptomen. De griep is, net zoals alle soorten griep, gevaarlijk voor mensen die al gezondheidsproblemen hebben De Mexicaanse griep kan zo voor een aantal mensen een dodelijke afloop hebben.

Mexicaanse griep voorkomen

Mexicaanse griep kun je oplopen, wanneer je bij mensen in de buurt bent geweest die besmet zijn met het virus. Het kan zijn dat je de persoon kent en dat je ervan op de hoogte bent dat je mogelijk ook besmet bent, maar je kunt de griep ook ongemerkt krijgen. Op plaatsen waar veel mensen bijeen zijn is het besmettingsrisico het hoogst. Bijvoorbeeld op scholen, op de werkvloer of in het openbaar vervoer of discotheken. Er wordt een vaccin ontwikkeld, maar dit is momenteel nog niet beschikbaar. Je kunt niet doelbewust voorkomen dat je de Mexicaanse griep krijgt, maar er zijn wel manieren om die kans zo klein mogelijk te maken. Een goede hygiëne is zeer belangrijk om besmetting te voorkomen. Ten eerste is het belangrijk om niet in de richting van iemand te hoesten of te niezen. Hoest of nies in een papieren zakdoek of in de holte van je elleboog i.p.v. in je handen. Vaak de handen wassen is een must om besmetting met het griepvirus te voorkomen. Een nog beter middel is het gebruik van desinfecterende handgel.

Wat is desinfecterende handgel?

Desinfecterende handgel is een gelachtige substantie (meestal doorzichtig) waarmee je de handen kunt ontsmetten. De handgel is te gebruiken zonder dat men een kraan of water in de buurt nodig heeft. Men past de handgel toe door een klein beetje in de hand te spuiten (de meeste handgels worden geleverd in een pompflacon). Daarna wrijft men de handen zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant in met de handgel. De desinfecterende handgels drogen zeer snel, hebben een aangename geur en kunnen zo vaak als je wilt gebruikt worden. Door het alcoholpercentage in de handgel worden de meeste bacteriën gedood. Ook virussen kunnen niet tegen de grote hoeveelheid alcohol. Ook het Mexicaanse griepvirus is niet bestand tegen deze handgels.

Tips voor handverzorging bij het gebruik van desinfecterende handgel

Wanneer je gebruik maakt van desinfecterende handgel, dan zijn er een paar dingen waar je op moet letten om je handen in goede conditie te houden.
  • Desinfecterende handgels bevatten veel alcohol. Hierdoor drogen ze de huid uit. Wanneer je de handgel hebt gebruikt is het goed om de handen even in te vetten met een gewone handcrème om zo uitdroging tegen te gaan. Sommige handgels claimen dat zij de huid niet uitdrogen. Toch is het goed de handen nog in te smeren na het gebruik hiervan.
  • Mensen met huidproblemen zoals eczeem moeten extra oppassen met het gebruik van desinfecterende handgels. Deze mensen hebben al een zeer droge huid. Raadpleeg eerst je arts of je desinfecterende handgel mag gebruiken.

Waar zijn desinfecterende handgels te koop

Desinfecterende handgels zijn te koop bij drogisterijen en apotheken. Door de toenemende vraag naar desinfecterende handgels kunnen deze tijdelijk uitverkocht zijn. Via internet zijn de handgels vaak wel gemakkelijk te verkrijgen.
Een aantal merken handgels zijn:
  • Herôme
  • Trekpleister
  • Glycerona
  • Somex
Gerelateerde artikelen
Was je handen goedWas je handen goedWas jij je handen wel goed? Handen wassen wordt ons al van jongs af aan geleerd. Maar is handen wassen ook echt nuttig e…
Mexicaanse griepMexicaanse griepVeel mensen houden hun hart vast voor de komst van de Mexicaanse griep. Maakt de media ons extra bang of moeten we blij…

Reageer op het artikel "Mexicaanse griep en desinfecterende handgel"

Reactie

Frans, 17-09-2009 20:59 #1
Het gebruik van handgel is een schein oplossing. Je dient tenminste 3 minuten lang je handen intensief insmeren. Ook blijkt dat het lang niet zo effectief is als geclaimt wordt. Beter is je handen goed te wassen met water en zeep.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 29-07-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!