InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Mexicaanse griep

Mexicaanse griep

Mexicaanse griep Veel mensen houden hun hart vast voor de komst van de Mexicaanse griep. Maakt de media ons extra bang of moeten we blij zijn dat we zo goed op de hoogte gehouden worden? Natuurlijk is informatie erg belangrijk, maar het is ook al gebleken dat het verloop van deze gevreesde griep een stuk milder verloopt dan van te voren werd aangenomen.

Geen paniek maar wel alert blijven

Dat wil niet zeggen dat men niet meer alert hoeft te zijn, maar wel dat er ook weer geen paniek nodig is. Nog steeds is het zo dat de ‘gewone griep’ meer slachtoffers eist ieder jaar dan deze Mexicaanse variant. Deze najaarsgriep lijkt overigens qua verloop op de Mexicaanse griep en het is soms ook moeilijk om ze uit elkaar te houden. Wanneer men griepverschijnselen krijgt is het niet wenselijk dat je jezelf bij de dokter in de wachtkamer ophoudt. Je dient dan te bellen en thuis te blijven om besmetting te voorkomen. Ondertussen is de verkoop van bijvoorbeeld desinfecterende handgel spectaculair toegenomen met 700%. Evenals desinfecterende zeep, pijnstillers, vitamines en papieren zakdoekjes. Angst verkoopt, dat blijkt wel.

De Nederlandse bevolking is dus voorbereid en meer kun je er ook niet aan doen. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Ben je grieperig? Check dan de symptomen, bel de arts, houd je rustig en raak niet in paniek. Bedenk daarbij dat inmiddels al heel veel mensen deze griep hebben gehad en weer gezond en wel rondlopen. Over het algemeen is behandeling met medicijnen niet eens nodig gebleken. Het is wel zo dat door de griep een longontsteking kan ontstaan met ernstige ademhalingsproblemen en in dat geval worden er natuurlijk medicijnen voorgeschreven. Je bent besmettelijk vanaf het moment dat je last krijgt van de verschijnselen tot 7 dagen daarna of totdat de verschijnselen weer verdwenen zijn.

De risico groepen zijn

Iedereen kan deze griep krijgen maar voor sommigen is er een verhoogd risico en is dus oplettendheid geboden.
Zoals bij ouderen met een long of hartaandoening, mensen met nierziekten of diabetes, zwangere vrouwen die in de laatste 3 maanden van hun zwangerschap zijn, kinderen onder de 2 jaar en mensen met afweerstoornissen.

Neemt niet weg dat ook bij deze mensen het verloop mee kan vallen. Het ligt er natuurlijk ook maar helemaal aan of je weerstand zo optimaal mogelijk is en daar kun je zelf ook heel veel aan doen door gezond te eten en drinken en eventueel aanvullingen met vitaminesuppletie te gebruiken. Probeer dit zoveel mogelijk op natuurlijke basis te doen en laat je informeren bij een natuurwinkel.

De symptomen

  • Koorts (tenminste 38 graden)
  • Droge hoest, zere keel
  • Verstopte neus
  • Hoofd en keelpijn
  • Moeheid
  • Koude rillingen
  • Soms diarree

Algemene malaise verschijnselen van de griep dus en niet ernstiger dan de ‘gewone’ griep.

Geen overmatige bezorgdheid

Probeer wel het contact met mensen die de griepverschijnselen al vertonen. Denk er even bij na eer je je in mensenmassa’s begeeft. Aan de andere kant is het ook weer niet echt te vermijden want mensen moeten naar hun werk en komen in de trein en bus, op scholen, gemeenschapshuizen etc. dus écht helemaal te vermijden is het niet.

Het allerbelangrijkste is dat je niet in paniek raakt en niet overmatig bezorgd bent. Let op je voedsel en vitamines, kleed je zo aan dat je niet bij het eerste zuchtje wind een kou pakt waar je weerstand onnodig van omlaag gaat en gebruik gewoon je verstand. Ben je toch niet lekker houd het dan in de gaten, check de verschijnselen en bel eventueel de dokter. Heb je de griep? Blijf dan binnen tot je weer denkt dat het beter gaat zodat je ook geen anderen onnodig besmet. En bedenk dat er nog steeds méér mensen zijn die zonder problemen weer beter worden dan dat er complicaties optreden.

De stand van zaken op dit moment

In totaal zijn er 90 patiënten opgenomen (en geweest) in het ziekenhuis. Bij 56% van deze patiënten was er al een medische problematiek. 4 van deze patiënten zijn overleden. 17 patiënten daarvan zijn opgenomen geweest op de intensive care en van deze patiënten hadden er 11 mechanische beademing nodig. Maar, van deze 17 patiënten was er al sprake van een onderliggend lijden. In het aantal ziekenhuisopnamen op dit moment is er per dag geen stijging te zien. Binnen het netwerk van SNIV betreffende verpleegtehuizen is geen toename gebleken van griep verschijnselen of pneumonie onder de verpleeghuisbewoners.

Conclusie

Er zijn geen aanwijzingen dat dit griepvirus H1N1 onder de bevolking van Nederland de afgelopen week is toegenomen. Wel is er een kleine toename te zien in het aantal mensen dat zich meld bij de huisarts met griepachtige klachten.
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep en desinfecterende handgelMexicaanse griep en desinfecterende handgelDe Mexicaanse griep is uitgegroeid tot een pandemie. We moeten ons erop voorbereiden dat deze griep ook in ons land hard…
Bronnen en referenties
  • Bron: www.rivm.nl

Reageer op het artikel "Mexicaanse griep"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 20-07-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!