InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Desinfecteren, hoe doe ik dat?

Desinfecteren, hoe doe ik dat?

Desinfecteren. Het is een term die u de laatste tijd vast niet ontgaan is. Omdat de Mexicaanse Griep in opkomst is, is desinfecteren nu extra belangrijk!

Wat is desinfectie?

Onder desinfectie verstaat men het doden, inactiveren of verwijderen van ziekteverwekkende organismen. De organismen worden vernietigd waardoor ze zich niet meer kunnen voortplanten of groter kunnen worden. Desinfectie is een term die tegenwoordig vaak gebruikt wordt. Niet alleen in ziekenhuizen en bedrijven, maar ook thuis.

Waarom is desinfectie belangrijk?

Desinfectie is belangrijk omdat de verspreiding van micro-organismen wordt voorkomen. Deze organismen zorgen bijvoorbeeld voor verkoudheid of de griep. Ook de Mexicaanse Griep! Een infectie met de Mexicaanse Griep is snel opgelopen, omdat door hoesten en niezen de bacillen worden verspreid. Het griepvirus wordt ook overgedragen via uw handen. Daarom is het desinfecteren juist nu zo belangrijk!

Wat is de Mexicaanse Griep precies?

Het wordt ook wel het A/H1N1 virus genoemd, ofwel de nieuwe Influenza A. De oorsprong ligt in Mexico, in maart 2009. Het is een nieuwe stam van het varkensgriep-virus. Het is voornamelijk een 'normale' griep. De overlijdingskans is zeer klein. Risicogroepen dienen wel goed op te letten bij dit virus. De risicogroepen zijn zwangere vrouwen in de laatste drie maanden van hun zwangerschap, mensen die een jaarlijkse oproep krijgen voor een griepprik en kinderen jonger dan 2 jaar of mensen waarbij de Mexicaanse Griep niet goed verloopt. Raadpleeg uw dokter voor meer informatie.

Hoe desinfecteer ik?

Je kunt op verschillende manieren desinfecteren. Er zijn verschillende soorten desinfectieoplossingen. Ook is er desinfecterende handzeep. In desinfectiemiddel zit alcohol, waardoor uw handen gauw uitdrogen. Gelukkig zijn er ook desinfecterende handzeep-soorten voor gevoelige handen. Het meest handige desinfectiemiddel is de desinfecterende handgel. Dit kunt u zo meenemen in uw tas! Of u nu op reis, op kantoor of thuis bent: met desinfecterende handgel heeft u uw handen zo weer gedesinfecteerd. Voor desinfectieproducten kunt u naar uw drogist gaan. Ook online zijn veel desinfectiemiddelen te bestellen, o.a. in combinatie met een grieppakket! Zo bent u goed voorbereid op de Mexicaanse Griep!
© 2009 - 2019 Anny87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Desinfecteren, hoe doe ik dat?"

Infoteur: Anny87
Gepubliceerd: 28-09-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!