InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Was je handen goed

Was je handen goed

Was je handen goed Was jij je handen wel goed? Handen wassen wordt ons al van jongs af aan geleerd. Maar is handen wassen ook echt nuttig en wat kan je allemaal gebruiken om je handen schoon te krijgen?

Werking van zeep

Zeep ontdoet de huid van zijn natuurlijk vetlaag. In dat natuurlijke vet zit ook een hoop vuil en bacteriën. Doordat zeep het vet wegspoelt, spoelt het ook het vuil weg. Wie daarna zijn handen goed naspoelt, spoelt ook nog eens alle overige resten weg. Het is niet voor niks dat een chirurg voor een operatie zijn handen meerdere malen grondig wast en weer afspoelt. Overigens krijg je dan nog niet voor honderd procent je handen helemaal schoon. Maar dat geeft niks, bacteriën zijn er overal en zijn niet te vermijden.

Voor de meeste mensen zijn de handen overigens schoon wanneer ze er schoon uitzien en lekker fris ruiken. Dit is de reden dat er parfum in zeep wordt gestopt.

Desinfecterende handgel

Wanneer er geen water en zeep in de buurt is, kan je desinfecterende handgel gebruiken. Deze doorzichtige gel bevat bacteriedodende middelen zoals alcohol. Desinfecterende handgel kan je ook gebruiken voor extra hygiëne na het gewone handen wassen. Gebruik je dit middel vaak of heb je een erg droge huid, smeer daarna je handen in met een verzorgende lotion. De gel kan je huid aardig aantasten wanneer je hier gevoelig voor bent.

Na het toiletbezoek

Na een bezoek aan het toilet is het verstandig je handen goed te wassen, vooral wanneer je op een vreemd toilet bent geweest of een toilet hebt schoongemaakt. Bacteriën uit de darm kunnen voor besmetting in het voedsel zorgen, wanneer je na een toiletbezoek eten gaat maken of iets eet. Met water alleen spoel je de meeste bacteriën eraf, zeep doet de rest. Spoel de handen daarna weer heel goed af met water het water zorgt ervoor dat bacteriën wegstromen. Helaas krijg je niet alles weg met alleen water en zeep, maar zo erg is dit niet. Heb je echt hele vieze handen of ben je bang voor een besmetting, gebruik dan desinfecterende zeep die de bacteriën doeltreffend dood. Droog de handen daarna heel goed af met een papieren doekje: de laatste bacteriën wrijf je in de doek. Gooi het doekje na gebruik weg. Overigens hoef je bij een toiletbezoek in je eigen woning niet iedere keer goed te ontsmetten. Je kan jezelf immers moeilijk besmetten met bacteriën die uit je eigen lichaam komen.

Droge handen door het handen wassen

Wie zijn handen veel met zeep wast, kan last krijgen van erg droge handen of zelfs eczeem. Zeep heeft de eigenschap om vet te verwijderen. De natuurlijke vetlaag die normaal over je handen zit en de huid beschermt tegen uitdrogen, wordt met behulp van zeep weggewassen van de hand. Het gevolg is dat er tijdelijk geen vetlaag op de handen zit. De huid heeft tijd nodig om dit te herstellen. Maar wanneer men vaak achter elkaar de handen met zeep wast, krijgt de huid geen tijd een nieuwe vetlaag aan te maken, waardoor de handen droog worden. Het is daarom verstandig om een goede handlotion te gebruiken na het wassen met zeep.

Zeep met zo min mogelijk parfum droogt de hand minder uit. Daarom is kinderzeep ook veel minder voor de handen. Mensen met een droge huid kunnen beter een zeep kopen met een lager PH-waarde. Vaak staat op de flacon al dat de zeep speciaal bedoeld is voor de droge huid.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Was je handen goed"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 29-05-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!