InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Oxazepam (kalmeringsmiddel)

Oxazepam (kalmeringsmiddel)

Oxazepam (kalmeringsmiddel) Oxazepam is een kalmeringsmiddel (ook wel benzodiazepine genoemd) dat voorgeschreven wordt bij klachten als slapeloosheid, angst en nervositeit. Oxazepam wordt vaak uitgegegeven onder de merknaam Seresta. Er zijn een aantal bijwerkingen van oxazepam, zoals vermoeidheid en duizeligheid. De dosering van oxazepam is afhankelijk van het doel van het geneesmiddel.

Kalmeringsmiddelen (benzodiazepines)

Een kalmeringsmiddel, ook wel benzodiazepine genoemd, is een geneesmiddel dat voorgeschreven wordt bij klachten als angst en spanningen. Daarnaast bevordert een kalmeringsmiddel de slaap en werkt het rustgevend. De precieze werking van kalmeringsmiddelen is niet bekend, maar men weet dat kalmeringsmiddelen invloed hebben op de elektrische prikkeloverdracht in het centrale zenuwstelsel. Benzodiazepines versterken de werking van de neurotransmitter GABA, een neurotransmitter die betrokken is bij angstgevoelens.

Kalmeringsmiddelen hebben direct na inname effect. Langdurig gebruik van benzodiazepines is af te raden, omdat zij niet alleen afhankelijkheid kunnen veroorzaken, maar ook klachten als sufheid, vertraagd denken en vertraagde reactietijd. Om deze reden moet men zeer voorzichtig zijn met autorijden en het bedienen van gevaarlijke apparatuur, of deze activiteiten zelfs tijdelijk stopzetten. Bij sommige mensen treden ook geheugenklachten op. Wanneer men wilt stoppen met een kalmeringsmiddel, dient het gebruik zeer voorzichtig afgebouwd te worden.

Het kalmeringsmiddel oxazepam

Oxazepam is een benzodiazepine die voorgeschreven kan worden door de huisarts bij met name slapeloosheid, angst, nervositeit en soms als hulpmiddel bij alcohol detox kuren. Oxazepam wordt dikwijls verkocht onder de merknaam Seresta. Oxazepam mag niet gebruik worden wanneer er sprake is van overgevoeligheid voor het middel of één van de andere ingrediënten. Gebruik van oxazepam dient ook vermeden te worden wanneer men aan myasthenia gravis lijdt, een zeldzame auto-immuunziekte die gepaard gaat met ernstige spierzwakte. Men dient erg voorzichtig te zijn met het gebruik van oxazepam wanneer men stoornissen in de porfyrine-stofwisseling heeft en wanneer men een verminderde leverfunctie heeft.

Bijwerkingen van oxazepam

Oxazepam kan - net als andere geneesmiddelen - bijwerkingen hebben. Deze zijn doorgaans tijdelijk en gaan na verloop van tijd vanzelf weer over. Veelvoorkomende bijwerkingen van oxazepam zijn:
  • Sufheid
  • Prikkelbaarheid
  • Vermoeidheid
  • Duizeligheid
  • Opwinding
  • Hallucinaties
  • Onrust

Dosering oxazepam

Wanneer oxazepam voorgeschreven wordt bij angst en spanning, zal de dosering bij volwassenen doorgaans drie- tot viermaal daags 10 mg zijn. Wanneer oxazepam voorgeschreven wordt bij een slaapstoornis, moet men over het algemeen één uur voor het slapen 10 tot 50 mg oxazepam slikken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oxazepam en alcohol: welke effecten geeft dit?Oxazepam en alcohol: welke effecten geeft dit?Oxazepam is een kalmeringsmiddel dat gebruikt wordt om slapeloosheid en angstgevoelens te bestrijden. Dit middel heeft i…
Vergoeding, kosten en ervaringen van Oxazepam in 2019Vergoeding, kosten en ervaringen van Oxazepam in 2019Ruim één miljoen Nederlanders, tussen de 15 en de 64 jaar, gebruiken op regelmatige basis slaap- en kalmeringsmiddelen.…
Kalmer worden met oxazepam: gebruik en bijwerkingen oxazepamKalmer worden met oxazepam: gebruik en bijwerkingen oxazepamHeb je vaak last van gevoelens van angst en spanning, of geraak je je emoties moeilijk de baas? Heb je het moeilijk om i…
Oxazepam werking, toepassing en bijwerkingenOxazepam werking, toepassing en bijwerkingenOxazepam is een tranquillizer uit de groep van de benzodiazepinen. Het middel is een van de meestgebruikte medicijnen en…
Oxazepam of seresta voor rust en om in te slapenOxazepam of seresta voor rust en om in te slapenLange tijd was in Nederland het medicijn oxazepam, toen nog bekend onder de naam seresta, het meest voorgeschreven medic…
Bronnen en referenties
  • http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/h083-Benzodiazepinen.pdf
  • http://hulpgids.nl/images/Medicijnen/oxazepam_bijsluiter.pdf
  • Ford, D. H. et al. (2009). Het grote medische handboek

Reageer op het artikel "Oxazepam (kalmeringsmiddel)"

Reacties

Christa vd Mailen, 25-09-2017 15:21 #7
Ik zou graag willen weten wat het verschil is met oxazepam Accord. En oxazepam Teva.

Regina Gerner, 30-01-2016 23:08 #6
M'n vriendin Gonneke van Os uit Berlicum heeft lange tijd oxazepam gebruikt. En wat is er nu gebeurd? Ze is van een hoge flat gesprongen. Ik denk dat artsen moeten controleren dat dit middel niet te lang gebruikt wordt en langzaam wordt afgebouwd. Dit is voor ieder, die haar kende een zeer traumatische ervaring.
I.p.v. als kalmeringsmiddel is het een eigen leven gaan leiden. Dit als waarschuwing! Je kan er beter niet aan beginnen!
Regina Gerner

Lydie, 11-01-2016 09:01 #5
Gebruik oxazepam vooral bij ernstige oorsuizen tinnitus bij veel spanning is het erger en word je er wanhopig van. Dan gebruik ik 3xper dag is het minder dan een of twee keer p.d. Oxazepam 10 m.g. en nu heb ik een ander merk oxazepam CF, kan er verschil in zitten? Heb ze al eerder gehad, werken in mijn beleving niet goed.

Lineke Sleumer, 15-10-2013 11:47 #4
Heb ze tijdelijk voorgeschreven gekregen omdat ik niet in slaap kom. mag 3 per week gebruiken. als ik ze gebruik slaap ik zo niet. kan ik de slaap niet vatten mag ze ook niet te lang gebruiken voor dat je er aan verslaafd raakt. ik slaap er goed op dus de verleiding is heel groot dat je er iedere dag een pakt, dus moet ik mij die andere dagen door heen zien te worstelen en dat is geen pretje als je niet slaapt. lineke

Erik, 17-12-2012 13:06 #3
Ik zou niet gelijk zeggen dat je aan 't doemdenken bent zoals 'Ed' beweert. Kun je naar mijn idee niet gelijk zo stellen na 1 stukje tekst.

De 'Óxazepam' verminderd je angst, maar zodra je stopt is de kans groot dat je angst precies zo weer terugkomt als voordat je ermee begon.

Ontwenningsverschijnselen kunnen heftig zijn. Ik kan niet precies uit je tekst opmaken hoe je nu hebt afgebouwd, en of de klachten begonnen 3 week na het stoppen van de medicatie of dat het afbouwen 3 week heeft geduurd.?.

Bij abrupt stoppen of een dosisverlaging zul je al gauw binnen enkele dagen ontwenningsverschijnselen opmerken. Na meerdere dagen of een week zal dit sterk verminderd zijn. Heb je daarna nog last van angst dan zal dit waarschijnlijk komen door je angststoornis die er al was voordat je begon met ''Oxazepam''.

Ed, 30-09-2012 13:06 #2
Oxazepam blijft geen 3 maanden in je lichaam. Waar jij last van had, zijn psycho-neurologische ontwenningsverschijnselen. Je bent bang dat je iets krijgt, en dan krijg je het ook! En dat terwijl je het niet hebt. Maar jij laat je hersenen denken van wel. En je hersenen sturen je lichaam aan. Met andere woorden: Jij laat een deel van je hersenen een ander deel van je hersenen denken dat er wat is met je. Overwin die gedachtes, want je weet dat jij jezelf in een cirkel plaatst, waar je niet meer uit komt, als je zo door blijft denken! Begin met fijn en leuk denken. Als dat 1, 2, 3 niet lukt, oefen dan daarop. Iedere keer wanneer je aan het doemdenken bent, moet je meteen denken aan leuke, fijne, en mooie dingen die jij persoonlijk hebt ervaren. Maakt niet uit van wanneer ze zijn uit je leven. Je kunt ook aan andere leuke, fijne, en mooie dingen denken, die je hebt gezien op tv, of in de stad, of in een natuurgebied, of het strand… Er is voldoende om vreugde in je denkwijze te scheppen. Doe het, en na twee weken heb je al baat… Wanneer er ook lichamelijke klachten zijn, zoals steken in de borstkas, een vreemd gevoel in de benen/armen, of hoofd, kan dat langer aanhouden dan de psycho-neurologische onrust. Zorg voor joy in je leven! Raak niet in een sleur. Blijf prettig en met plezier bezig! Op je werk/school en thuis.
Geniet, geniet, en geniet van alles dat je ziet, voelt, en ervaart als ongedwongen en vrij.

Groetjes,
Ed

Natasja, 09-02-2012 19:45 #1
Hallo,
Ik ben natasja, ik heb ruim een jaar oxcazepam geslikt voor mijn angststoornis, ik heb er 3 op een dag moeten slikken van 10 mg om mijn dag door te komen,
en ben netjes en rustig afgebouwd,
Ik ben nu 3 weken verder, en mijn angsten nemen toe, heb veel onrust in me lichaam en ben op een dag elke x extreem moe, ook als ik soms net wakker ben dan duurd het uren voordat ik ervanaf ben, Het is nu donderdag, en de klachten begonnen maandag, ook met extreme hoofdpijn wat nu minder is gelukkig, maar de vermoeidheid baard me zorgen, zijn dat de ontwenningsverschijnselen? die vermoeidheid en de onrust in me?
Vandaag liep ik buiten en het leek alsof ik er niet bij was, en omdat ik zo moe was leekt het net alsof ik neer kon vallen, mijn ogen vallen niet dicht van de vermoeidheid maar heb het idee dat mijn lichaam word leeggezogen.
omdat het 4 dagen is denk ik dat het door de ontwenningsverschijnselen komt. en me vriend ook, want we zijn er wel mee bekend dat de oxcazepam wel 3 maanden in je lichaam nog kan blijven.
zou me me verder kunnen helpen?

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 28-05-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Kalmeringsmiddelen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!