InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Oxazepam of seresta voor rust en om in te slapen

Oxazepam of seresta voor rust en om in te slapen

Oxazepam of seresta voor rust en om in te slapen Lange tijd was in Nederland het medicijn oxazepam, toen nog bekend onder de naam seresta, het meest voorgeschreven medicijn. Het werd gebruikt voor mensen die rust in het hoofd nodig hadden. Omdat het geneesmiddel verslavend kan werken is men voorzichtiger geworden. Het medicijn wordt meestal gebruikt als middel om in te slapen of om angsten te verminderen en tijdelijk zal men er zeker baat bij hebben. Toch blijft waakzaamheid en besef van eigen verantwoordelijkheid geboden.

Oxazepam of seresta

Oxazepam is een medicijn wat hoort in de categorie benzodiazepinen. Het wordt voorgeschreven in tabletvorm maar kan ook in de vorm van een injectie worden toegediend. Vroeger kende men dit middel onder de naam seresta. Vooral vrouwen die met klachten van overspannenheid bij de arts kwamen kregen veelvuldig dit medicijn maar zij raakten zonder dit te beseffen soms behoorlijk verslaafd met grote gevolgen. Thans staat het middel nog steeds in de top 10 van meest voorgeschreven medicijnen in Nederland. Het middel werkt
  • rustgevend,
  • ontspant de spieren
  • beïnvloedt de overdracht van elektrische prikkels in de hersenen.

Voor wie is het medicijn geschikt?

Het medicijn wordt vooral voorgeschreven aan mensen die hulp nodig hebben bij de verwerking van een ernstige traumatische gebeurtenis. Het vlakt de emoties wat af en dat kan soms noodzakelijk zijn. We kunnen denken aan mensen die een ernstig verlies geleden hebben of zelf te maken krijgen met een ongeneeslijke ziekte. Verwerking kan daarbij veel tijd kosten en dan kan oxazepam een hulpmiddel zijn om even de scherpe kantjes van het verdriet te verminderen.

Oxazepam als middel voor rust en om te slapen

In het geval van zeer ernstige overspannenheid of extreme angsten kan dit middel tijdelijk uitkomst bieden. Tenslotte wordt het voorgeschreven als hulpmiddel om van een alcoholverslaving af te komen. Soms kan het helpen bij vliegangst. In al deze gevallen zal oxazepam gebruikt worden om rust te krijgen in het hoofd. Als slaapmiddel of om door te slapen kan het rust bieden.

Kans op verslaving

Veel mensen hebben ervaren dat het middel sterk verslavend kan werken. Het is dan erg moeilijk om te stoppen met dit medicijn. Tevens bestaat de neiging om steeds méér van dit medicijn te gaan gebruiken. Vaak start men met 10 mgr. per dag en daarna 2x 10 mgr. Tenslotte zal men nauwelijks voldoende hebben aan 50 mgr. per dag. Dit is niet alleen de verantwoordelijkheid van de patiënt maar ook van de arts die dit medicijn voorschrijft. Daarom is goed overleg met de behandelend arts een eerste vereiste. De middelen zijn geen oplossing voor de angst of het trauma van de patiënt maar zij dienen slechts om tijdelijk rust te bieden in een noodsituatie. Ook het afbouwen moet onder begeleiding van een arts. Langzaam steeds iets minder gebruiken en eventueel kijken of er een vervangend medicijn mogelijk is zal het beste werken.

Hoe lang mag men oxazepam gebruiken?

Eigenlijk is het verstandig om het medicijn slechts twee weken te gebruiken en dan samen met de arts te overleggen welke behandeling verder noodzakelijk is en of verlenging echt nodig is. Er zijn gevallen bekend waarbij dit medicijn wordt voorgeschreven aan patiënten die bijvoorbeeld een pacemaker hebben gekregen. Er ontstaat, vooral in het begin, angst om in te slapen. Zal alles wel goed gaan? In een dergelijk voorbeeld kan oxazepam uitkomst bieden. Bij te weinig rust immers kan de patiënt klachten krijgen en dit moet voorkomen worden. Na verloop van tijd dient er echter gekeken te worden of afbouw mogelijk is. Nog erger is het wanneer de partner van de patiënt bij gebrek aan slaap ook oxazepam voorgeschreven krijgt. Ook de partner heeft natuurlijk rust nodig maar in een dergelijke situatie is het middel toch erger dan de kwaal. Er zijn andere mogelijkheden die minder ingrijpend zijn.

Oxazepam als hulpmiddel om van alcoholverslaving af te komen

Als men van een alcoholverslaving af wil komen dan kan oxazepam een handig hulpmiddel zijn. Men raakt een beetje versuft en zal niet zo snel naar de alcohol grijpen. De prikkels in de hersenen worden gedempt en hierdoor zullen de ontwenningsverschijnselen zoals, zweten, trillen en angsten, epileptische aanvallen, die horen bij ontwenning minder voelbaar zijn. Men dient er voor te waken om niet een nieuwe verslaving te ontwikkelen en wel die aan oxazepam. In overleg met de arts dient dan ook de duur en de hoeveelheid van de medicatie nauwkeurig bepaald te worden.

Bijwerkingen van oxazepam

Zoals iedere medicijn heeft ook oxazepam bijwerkingen. Vooral sufheid en vermoeidheid spelen een rol. Dit kan tot gevolg hebben dat men minder alert is bij het bedienen van apparaten. Ook op een ladder staan dient in deze periode vermeden te worden.

Auto rijden

Bij het autorijden dient men zich te realiseren dat dit medicijn gevolgen kan hebben voor de reactiesnelheid en daarom is het verstandig om het openbaar vervoer te gebruiken en tijdelijk de auto te laten staan. Men dient te bedenken dat 50 mgr. oxazepam gelijk staat aan 4 glazen alcohol. Daarmee wil je toch niet deelnemen aan het verkeer? Daarnaast is men strafbaar als men rijdt onder invloed van deze medicijnen. Pas na 16 uur is men weer volledig in staat om te rijden. Oudere mensen kunnen vallen als ze uit bed komen omdat het evenwicht enigszins verstoord kan zijn als gevolg van sufheid. Daarnaast kan het voorkomen dat er sprake is van wazig zien, trager denken en afname van gevoelens. Dit geldt dan ook voor positieve gevoelens zoals blijdschap, tevredenheid maar ook de betrokkenheid op de naaste. Dit wordt vaak door mensen genoemd als een heel negatieve bijwerking. Ook de werking van het geheugen kan verstoord raken en trager werken.

Hoe werkt oxazepam?

Nadat het medicijn is ingenomen zal het één tot drie uur duren voor het werkzaam is. De totale duur is ongeveer zes uur maar dit kan enigszins verschillend zijn per patiënt. Daarom wordt geadviseerd om éénmaal per 6 tot 8 uur één tablet te nemen. Als men oxazepam gebruikt als slaapmiddel dan dient men één uur voor het slapen gaan het middel in te nemen.

Afbouwen van oxazepam

Veel mensen proberen zelf om af te bouwen en te stoppen met het innemen van oxazepam. Beter is het om dit in overleg met de arts te doen en volgens een vaste planning. Wie lang oxazepam heeft gebruikt zal veel moeite hebben om te stoppen en dit valt niet te onderschatten. Soms zullen tijdelijke ander medicijnen verstrekt moeten worden en de afbouw moet heel geleidelijk gebeuren. Des te meer reden om voorzichtig om te gaan met dit medicijn.
Gerelateerde artikelen
Barbituraten en benzodiazepines: slaapmiddelenBarbituraten en benzodiazepines: slaapmiddelenSlaap is een van de basisbehoeften van de mens. Helaas werkt ons lichaam om uiteenlopende redenen niet altijd zoals het…
Oxazepam (kalmeringsmiddel)Oxazepam (kalmeringsmiddel)Oxazepam is een kalmeringsmiddel (ook wel benzodiazepine genoemd) dat voorgeschreven wordt bij klachten als slapelooshei…
Oxazepam werking, toepassing en bijwerkingenOxazepam werking, toepassing en bijwerkingenOxazepam is een tranquillizer uit de groep van de benzodiazepinen. Het middel is een van de meestgebruikte medicijnen en…
Kalmer worden met oxazepam: dosis, gebruik & bijwerkingenKalmer worden met oxazepam: dosis, gebruik & bijwerkingenHeb je vaak last van gevoelens van angst en spanning, of geraak je je emoties moeilijk de baas? Heb je het moeilijk om i…
Vergoeding, kosten en ervaringen van Oxazepam in 2019Vergoeding, kosten en ervaringen van Oxazepam in 2019Ruim één miljoen Nederlanders, tussen de 15 en de 64 jaar, gebruiken op regelmatige basis slaap- en kalmeringsmiddelen.…
Bronnen en referenties
  • Apotheek.nl
  • Wikipedia
  • www.mijnmedicijn.nl

Reageer op het artikel "Oxazepam of seresta voor rust en om in te slapen"

Reacties

Gerda Jorissen, 19-11-2018 12:01 #3
Is er een middel (medicijn) dat oxazepam vervangt, zonder dat het verslavend / gewenning werkt. ik kan er goed op slapen. Reactie infoteur, 19-11-2018
Beste Gerda,
Dank voor je reactie. Het nare van oxazepam is inderdaad dat het verslavend kan werken. Meestal is afbouwen in overleg met je behandelend arts wel mogelijk. Daarna kan er gekeken worden welk medicijn het beste specifiek voor jou geschikt is. Overleg met je arts is noodzakelijk, want alleen hij of zij kent je medische geschiedenis.
Sterkte en succes.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Wim Tabak, 26-04-2016 16:57 #2
Hr Mvr
Als ik bovenstaande lees hoe is het dan mogelijk dat iemand 6 jaar iedere dag oxazepam kan slikken zonder dat ze dit bij de huisarts en bij de apotheek dit gewoon toegelaten hebben?
Mevrouw had longemfyseem en is afgelopen donderdag gestorven.
En we zijn er toen pas achter dat ze dit zolang slikte Mvr was weduwe.

Gr Wim Reactie infoteur, 27-04-2016
Beste Wim,
Dank voor uw reactie. Ook in mijn omgeving hoor ik regelmatig dat oxazepam nog erg gemakkelijk wordt voorgeschreven. Zoals ik in het artikel schrijf is de eigen verantwoordelijkheid van de patiënt ook belangrijk. Ook de apotheker kan kritische vragen stellen.
Maar we weten natuurlijk niet waarom de arts gehandeld heeft zoals hij/zij deed. Het lijkt daarom verstandig om nog eens met de behandelend arts een gesprek te hebben hierover.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Kees, 01-03-2016 12:20 #1
Als je om de andere dag geen lorazepam neemt ben je dan toch verslaafd? Reactie infoteur, 02-03-2016
Beste Kees,

Dank voor je reactie. Het artikel gaat over oxazepam. Maar lorazepam is eigenlijk familie hiervan. Deze middelen kunnen verslavend werken maar dat is van persoon tot persoon verschillend. Zo lang er geen verlangen is om méér te gaan gebruiken om hetzelfde effect te krijgen denk ik dat het met de verslaving nog mee valt. Wel is het van belang dat de arts die het middel heeft voorgeschreven, het ontstaan van een verslaving scherp in de gaten houdt. Dus overleg met je arts.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 17-05-2019
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!