InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Migraine kan permanente hersenschade veroorzaken

Migraine kan permanente hersenschade veroorzaken

Migraine kan permanente hersenschade veroorzaken Migraine is een aandoening waar veel mensen regelmatig last van hebben. Migraine werd altijd gezien als een onschuldige hoofdpijnkwaal, maar niks blijkt minder waar. Uit een nieuw onderzoek aan de Universiteit van Kopenhagen blijkt dat migraine kan leiden tot permanente hersenschade. Wanneer je regelmatig last hebt van migraine, is het belangrijk om te weten hoe het ontstaat en nog belangrijker hoe je migrainehoofdpijn kan voorkomen.

Hoe herken je migraine?

Iedereen heeft weleens last van hoofdpijn. Migraine is een vorm van hoofdpijn. Een migraineaanval duikt vaak uit het niets op. Een aanval gaat vervolgens gepaard met veel pijn, misselijkheid en een kloppend gevoel in het hoofd. Vaak duurt de migraine 4 tot 72 uur.

Resultaten onderzoek naar schade migraine

Van oorsprong werd migraine altijd gezien als een onschuldige aandoening, waar iedereen weleens last van heeft. Uit de onderzoeksresultaten van de Universiteit van Kopenhagen blijkt dat door migraine de hersenstructuur op verschillende manieren verandert. Deze veranderingen vergroten de kans op hersenletsel en veranderingen in het hersenvolume. Migraine kan leiden tot hersenlaesies, problemen in de witte stof van het centrale zenuwstelsel en een aantasting van het hersenvolume.

Signaalpatiënten verhoogt risico

In dit onderzoek werden 19 eerdere studies geanalyseerd. Er is een verschil gevonden tussen signaalpatiënten, iemand die voor een aanval last krijgt van lichtflitsen of een verminderd gezichtvermogen krijgt, en patiënten die geen signalen voor de aanval krijgen. Signaalpatiënten hebben een vergroot risico, 68 procent hoger, op aantasting van de witte stof in de hersenen. Ook het risico op abnormale afwijkingen in de hersens is 44 procent groter. Bij patiënten die vooraf aan de aanval geen signalen krijgen is het risico op aantasting van de witte stof 34 procent lager.

Laag inkomen invloed op migraine

10 tot 15 procent van de wereldbevolking heeft last van de aandoening migraine. Ook blijkt uit nieuw onderzoek dat migraine vaker voorkomt bij persoenen die minder geld verdienen. Bij vrouwen met een bovengemiddeld inkomen tussen de 25 en 34 jaar leed 20 procent aan migraine, tegenover 29 tot 37 procent bij dames met een gemiddeld en laag inkomen.

Belangrijk om migraine te voorkomen

Met de resultaten van dit onderzoek voor ogen is het belangrijk om als migrainepatiënt zoveel mogelijk aanvallen te voorkomen om op deze manier hersenschade tegen te gaan.

Hoofdpijndagboek

Door het bijhouden van een hoofdpijndagboek is het mogelijk om achter de oorzaak van de migraine te komen. Op deze manier kan je eventueel factoren achterhalen die een aanval uitlokken.

Hormonen

Hormonen zijn een belangrijke oorzaak van migraine. Dit is ook de reden dat vrouwen vaker last hebben van de aandoening migraine. Een anticonceptiepil kan een oplossing zijn voor vrouwen die kampen met migraine.

Eten

Onregelmatig eten, diëten of maaltijden overslaan kan zorgen voor een migraineaanval. Daarnaast lokken bepaalde voedingsmiddelen migraine uit, zoals chocolade, alcoholhoudender dranken en citrusvruchten.

Stress

Stress kan migraine uitlokken. Het is belangrijk om in stressvolle en drukke periodes regelmatig een rustmoment te nemen.

Slaap

Een slaapgebrek kan migraine veroorzaken, maar ook te veel slaap kan een migraineaanval opwekken. Mensen die vaak last hebben van migraine hebben baat bij een routine.

Fel licht

Bij sommige patiënten kan een enorme felle hoeveelheid licht een migraineaanval uitlokken. De oplossing is een zonnebril dragen.
© 2013 - 2019 Sharona1991, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gember tegen hoofdpijn en migraineGember tegen hoofdpijn en migraineMigraine is een vervelende vorm van hoofdpijn die het dagelijks leven flink kan ontregelen. De huidige geneesmiddelen te…
Migraine hoe kom je er van af?Migraine hoe kom je er van af?Als je last hebt van migraine, dan weet je hoe belangrijk het is om snel van de hoofdpijn af te zijn. Een migraine aanva…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/132/Migraine/article/detail/1655215/2013/06/20/10-verrassende-factoren-die-migraine-kunnen-uitlokken.dhtml
  • http://www.nu.nl/

Reageer op het artikel "Migraine kan permanente hersenschade veroorzaken"

Infoteur: Sharona1991
Gepubliceerd: 02-09-2013
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!