InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gember tegen hoofdpijn en migraine

Gember tegen hoofdpijn en migraine

Gember tegen hoofdpijn en migraine Migraine is een vervelende vorm van hoofdpijn die het dagelijks leven flink kan ontregelen. De huidige geneesmiddelen tegen migraine hebben veel nare bijwerkingen, waardoor naar alternatieven gezocht wordt. De oosterse geneeskunde weet het echter al lang: gember is zeer effectief tegen hoofdpijn. Dit wordt bevestigd in onderzoeken, waar geneesmiddelen op basis van gember (GelStat Migraine en LipiGesic) de migraine klachten blijken te verminderen.

Wat is gember?

Gember is een specerij, afkomstig van de wortelstok van de gemberplant (ook wel Zingiber Officinale genoemd). Gember wordt dikwijls geïmporteerd uit landen als Brazilië, Jamaica, Nigeria en diverse tropische en subtropische gebieden in Azië. In de Chinese, Japanse en Indiase geneeskunde maakt men al sinds 1500 gebruik van de heilzame werking van deze specerij. Ook in het westen wint gember als wondermiddel steeds meer terrein.

Gebruik van gember

Gember heeft met haar scherpe smaak diverse toepassingsmogelijkheden, hoewel gember in Nederland doorgaans niet veel gebruikt wordt. Nederlanders gebruiken gember over het algemeen alleen in koek en gebak. In andere landen wordt gember veel gebruikt in de keuken, met name in de Indonesische keuken is gember erg populair. Verse gember is op diverse plaatsen te verkrijgen in Nederland, waarna men het kneust of fijn hakt en vlak voor het serveren aan het gerecht toevoegt. Andere toepassingen van gember zijn gemberthee en curry's.

Gember tegen hoofdpijn

In de oosterse geneeskunde is men het er al lang over eens: gember is heilzaam bij diverse neurologische condities, zoals misselijkheid en overgeven, hoofdpijn en epilepsie. Gember heeft invloed op het zenuwstelsel, en aangezien migraine door velen als een neurologische aandoening beschouwd wordt, heeft men in de westerse geneeskunde ook geëxperimenteerd met gember tegen migraine. Uit case-studies komt naar voren dat gember effectief is in het behandelen van migraine, zonder de bijwerkingen die de gangbare medicijnen tegen migraine wel hebben.

Ook grootschaligere experimenten tonen de effectiviteit van gember in het verminderen van migraine klachten aan. In een studie waarbij mensen met regelmatig voorkomende migraine het middel GelStat Migraine gebruikten tijdens de beginfase van een migraine aanval moesten innemen, bleek dat bijna de helft van de gebruikers pijnvrij was na twee uur. GelStat Migraine is een middel dat gemaakt is van gember en moederkruid.

In een vergelijkbaar onderzoek kregen de migraine patiënten eveneens een middel dat een combinatie was van gember en moederkruid, LipiGesic. In dit onderzoek werd het effect van dit middel vergeleken met een placebo. 16% van de mensen in de placebo conditie waren twee uur na inname van het middel pijnvrij, tegenover 32% van de mensen die het middel met gember gebruikt hadden. De bijwerkingen waren doorgaans mild.
Gerelateerde artikelen
De geneeskrachtige werking van gemberDe geneeskrachtige werking van gemberGember is een knobbelige wortel van de gemberplant met een pittige, scherpe smaak en wordt vaak als smaakmaker gebruikt,…
Afvallen met gemberAfvallen met gemberGember is een specerij waarvan mensen vaak zeggen dat het kan helpen met afvallen. Hoe zit dit nou eigenlijk? Kun je wer…
Specerijen: GemberSpecerijen: GemberGember wordt veel gebruikt in zowel de Aziatische als de Westerse keuken. In toenemende mate wordt gember ook voor haar…
Is gemberthee gezond?Is gemberthee gezond?Gemberthee is een thee met zeer goede eigenschappen voor de gezondheid. Zo beschikt het over krachtige antioxidanten en…
Natuurlijke remedies voor elke dagVoor elke ziekte of moeilijke karwei bestaat er wel één of andere remedie. Maar wist u dat er ook natuurlijke remedies…
Bronnen en referenties
  • http://www.food-info.net/nl/national/ww-gember.htm
  • Mustafa, T. & Srivastava, K. C. (1990). Ginger (Zingiber Officinale) in migraine headache. Journal of Ethnopharmacology 29, p. 267-273.
  • Cady, R. K., Schreiber, C. P., Beach, M. E. & Hart, C. C. (2005). Gelstat Migraine (sublingually administered feverfew and ginger compound) for acute treatment of migraine when administered during the mild pain phase. Med Sci Monit., 11 (9)
  • Cady, R. K., Goldstein, J., Nett, R., Mitchell, R., Beach, M. E. & Browning, R. (2011). A Double-Blind Placebo-Controlled Pilot Study of Sublingual Feverfew and Ginger (LipiGesic(TM) M) in the Treatment of Migraine. Headache.

Reageer op het artikel "Gember tegen hoofdpijn en migraine"

Reacties

E. Smits, 02-08-2017 14:16 #3
Hoe kan je het beste de gemberthee maken en gebruiken
heb veel last van migraine
ik kan niet tegen citrusvruchten dus combinatie gember met citroen is uit de boze

Frank, 21-10-2016 13:06 #2
Ik gebruik elke dag gember in poedervorm of gewoon de wortel geraspt in gerechten. Ik ben, (was) clusterhoofdpijn patiënt en zou hier niet meer van af komen. Nu ben ik na mijn diagnose gember gaan eten en heb geen aanvallen meer gehad. Ik gebruik het gember poeder op een stuk gemberkoek en eet dit 's morgens bij een kop kloffie. Dus als u hoofdpijn heeft neem gember!

Grt Frank Harderwijk.

Kimberley Pex, 10-08-2014 12:52 #1
't Werkt gewoon! Ik ben antipillen, zeker de reguliere pijnstillende medicijnen die ik met de kilo's kreeg voorgeschreven i.v.m. colitis/proctitis. Levercirrose kun je krijgen van die troep allemaal. Ik wil m'n lever ontzien na al die toestanden en operaties, en gebruik dus redelijk veel gemberpoeder en gemberbollen. (Chinese Toko) Daarnaast is gember ook ontzettend goed voor maag en darmen, pijnstillend, ontstekingsremmend, tegen braakneigingen, duizeligheid, enz. Fijn, dit soort sites, want er zijn massa's mensen die op 'n natuurlijke manier van hun pijn afwillen.

Infoteur: Melod
Laatste update: 16-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!