InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Migraine, wat is het en wat zijn oorzaken van migraine?

Migraine, wat is het en wat zijn oorzaken van migraine?

Migraine is flinke hoofdpijn in aanvallen. Een aanval kan enkele uren duren, maar in sommige gevallen kan een aanval ook dagen duren. Er gaat iets mis in het zenuwstelsel, de bloedvaten in het hoofd vernauwen, en daarna zetten ze sterk uit. Hierdoor krijg je flinke hoofdpijn.

Migraine, wat is het?

Migraine is een nare, meestal chronische ziekte. In Nederland heeft ongeveer 20% van de bevolking last van migraine. Vaak komt migraine opzetten in een aanval. Een migraine aanval duurt bij volwassenen 4 tot 72 uur en bij kinderen 30 minuten tot 48 uur. Dit is bij ieder persoon verschillend. Met een migraine aanval kan je vaak geen licht en/of geluid verdragen, word je misselijk en kan je neigingen hebben om te braken. Sommige migrainepatiënten hebben voor, na, of tijdens de aanval ook hevige darmklachten. Vaak heb je pijn aan één zijde van het hoofd, dus niet aan beide zijden. Je hoofd geeft een bonzende, kloppende pijn. Veel mensen met migraine hebben last van uitvalsverschijnselen en zien aura's. Bij een aanval wordt aangeraden geen of weinig inspannende activiteiten te verrichten, hierdoor maak je de migraine erger en heb je kans dat de aanval nog langer duurt. Het beste om te doen is te gaan liggen en je proberen rustig te houden.

Wat zijn oorzaken van migraine?

  • Zintuiglijke prikkels: Luchtdruk, zon, en fel licht kunnen weleens migraine veroorzaken. Geluiden, en bepaalde geuren zoals parfum kunnen ook migraine veroorzaken.
  • Stress: Bij stress stijgt de bloeddruk, waardoor dus migraine kan optreden.
  • Slaapgebrek: Kort slapen, of vaak wakker worden en niet meer in slaap kunnen komen veroorzaken vaak ook migraine.
  • Voeding: Soms wordt migraine veroorzaakt door voeding. Denk hierbij vooral aan alcohol, chocolade en zout eten. Maar ook gebrek aan voeding kan migraine veroorzaken. Het overslaan van een maaltijd en te weinig op een dag eten kan ook migraine veroorzaken.
  • Fysieke inspanningen: Veel en hard sporten kunnen ook migraine veroorzaken. Je hartritme en bloeddruk verhoogt.
  • Vrouwelijke hormonen: Veel vrouwen hebben voor, tijdens of na de menstruatie last van migraine. Dit kan komen door de hormonen. Er zijn ook vrouwen die van de anticonceptiepil last kunnen krijgen van migraine.

Medicijnen voor migraine

Gewone pijnstillers zoals paracetamol helpen vaak niet. Medicijnen die tegen de migraine en misselijkheid werken, maar niet tegen andere pijn, zijn: Almotriptan, sumatriptan, zolmitriptan, en razitriptan. Deze medicijnen worden ingenomen als de patiënt hoofdpijn aan voelt komen. Dus niet pas als het al heel erg is, het medicijn kan zijn werk dan niet goed doen waardoor de aanval toch doorzet. Dus het beste is om dit medicijn in te nemen als je hoofdpijn aan voelt komen, het medicijn houdt dan waarschijnlijk de aanval tegen en ben je er als eerste vanaf! Als het met deze medicijnen niet over gaat, wordt de patiënt in de meeste gevallen doorgestuurd naar de neuroloog. Hier kijken de neuroloog en de patiënt naar de eventuele behandeling en medicijnen die de patiënt gaat krijgen. Sommige patiënten gaan ook in therapie voor de migraine. Bijvoorbeeld fysiotherapie, yoga of acupunctuur. Maar vaak helpt dit niet genoeg, en worden er toch pijnstillers en/of medicijnen voorgeschreven.

Is migraine te genezen?

Er is helaas nog geen middel gevonden om migraine te genezen. Dit kan ook niet, omdat de oorzaak van migraine nog niet is gevonden.
© 2013 - 2017 Stacey, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Migraine zonder hoofdpijnMigraine zonder hoofdpijnBij migraine wordt er meestal gedacht aan hevige hoofdpijn die in aanvallen komt opzetten. Er zijn verschillende vormen…
Migraine, een vervelende aandoeningVeel mensen in Nederland hebben vaak last van hoofdpijnen. Die mensen kunnen dan niet werken of naar school gaan. Één va…
Migraineaanval met aura en migraineaanval zonder auraMigraineaanval met aura en migraineaanval zonder auraMigraine is een heftige, bonzende hoofdpijn die in aanvallen optreedt en waarbij de pijn plotseling komt opzetten. Sommi…
Hoofdpijn: migraine, symptomen en behandelingHoofdpijn: migraine, symptomen en behandelingMigraine verschilt per persoon en ook per aanval. Vaak is het kloppende hoofdpijn aan één kant van het hoofd. Soms krijg…
Migraine: oorzaken, symptomen, behandeling, voorkomen aanvalMigraine: oorzaken, symptomen, behandeling, voorkomen aanvalHoofdpijn is geen ziekte, maar een symptoom van bijvoorbeeld migraine, spanningshoofdpijn en clusterhoofdpijn. Hoofdpijn…
Bronnen en referenties
  • http://nl.ask.com/web?q=remedie%20tegen%20migraine&qsrc=999&l=sem&siteid=2644&qenc=utf-8&ifr=1&ad=semA&an=google_s&mty=b&kwd=remedie%20tegen%20migraine&net=g&cre=31815129468&pla=&mob=&sou=s&aid=&adp=9t2&kwid=55707375228&agid=7662108948

Reageer op het artikel "Migraine, wat is het en wat zijn oorzaken van migraine?"

Infoteur: Stacey
Laatste update: 20-05-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!